Reklama

Reklama

Gangy New Yorku

Trailer 2
USA / Itálie, 2002, 166 min (Alternativní 160 min)

Režie:

Martin Scorsese

Hudba:

Howard Shore

Hrají:

Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly, Henry Thomas, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Gary Lewis, Stephen Graham (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v New Yorku v letech 1846 až 1863. Irští přistěhovalci a původní britští a holandští osadníci se formují do pouličních gangů, aby převzali kontrolu nad organizací života a obchodu v jeho ulicích. Film se soustřeďuje na dva nejdůležitější gangy. Dead Rabbits („Mrtvé králíky“) a Native Americans („Rodilé Američany“). Ústřední postavou je mladý Ir Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), který chce pomstít smrt svého otce (Liam Neeson), bývalého vůdce gangu Dead Rabbits. Mužem zodpovědným za jeho vraždu je Bill přezdívaný Řezník (Daniel Day Lewis), hlava konkurenčního gangu Native Americans. Roku 1860 je Vallon propuštěn z vězení a postupně nahradí svého otce v roli vůdce gangu. Jeho hlavní myšlenky ale patří pomstě. Plán mu však zkomplikuje vztah ke krásné ale nevyzpytatelné kapsářce Jenny Everdane (Cameron Diaz)... (Intersonic)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (770)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Že se organizovaný zločin hodně podílel na budování americké společnosti, a to nejen v době prohibice, je obecně známo a o sepětí amerických politických elit na komunální úrovni s podsvětím by se daly natočit sáhodlouhé seriály, které by přitáhly pozornost davů a přitom by se vůbec nemusely odklánět od skutečnosti. Scorsese mohl pochopitelně natočit velkolepý příběh, aniž by musel používat tak nadsazených prvků jako v případě Gangů New Yorku. Už úvodní scéna bitvy mezi dvěma klany vypadá jak z nějaké temné středověké fantasy plné postav, které jakoby před minutou opustily sadomasochistický dýchánek. Je to celé strašně natočené na efekt, s brutálním násilím a nadsázkou, která by se hodila spíš do komiksu. Co funguje dokonale, je scéna, ze které opravdu dýchá sice romantizující, ale přece jen historie nejslavnějšího amerického velkoměsta. Solidní je také herecké obsazení v čele s Leonardem DiCapriem a Danielem Day-Lewisem. Od režiséra formátu Martina Scorseseho bych ale čekal něco víc než kostýmní historku s béčkovým námětem stavícím na v téhle podobě nikdy neexistujících rituálech podsvětí a jejich glorifikaci. Skutečnost byla nepoměrně přízemnější. Celkový dojem: 60 %. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Krev musí na čepeli zůstat“ Bude se SPOILERovat. Scorsese se vydal hloub do minulosti a zároveň navázal na Mafiány a Casino, oproti kterým mají gangy o něco tradičněji vystavěný příběh, jakkoli netradičně zachycující hned dva vzestupy a pouze jeden pád. Ulice, do nichž je děj zasazen, jsou tentokrát opravdu špinavé a prasata v souvislosti s nimi nemusíme zmiňovat jenom v přeneseném významu. Dobře by do nich zapadli Dickensovi hrdinové. Jeden takový ostatně stojí v centru vyprávění (a sám k nám neodmyslitelným voice-overem promlouvá). Na rozdíl od Olivera Twista se své oběti neučí okrádat, nýbrž řezat, bodat a sekat. Přísnou katolickou výchovu (jak jinak) poznamenaný Amsterdam Vallon je nám průvodcem. Skrze něj se dovídáme, co se dělo, když si jistá společenská vrstva v New Yorku žila poslední roky svého věku nevinnosti. Mladý hrdina slouží jako předzvěst blížícího se konce éry mužů, kteří chtěli mít vždy poslední slovo, ačkoli uměli jenom bojovat a jakákoli diplomacie jim byla cizí. Poté, co se rozkouká a včlení do gangu, může začít realizovat svůj hlavní cíl – pomstít otce. Aby toho dosáhnul, musí zabít jinou otcovskou figuru (s níž hezky oidipovsky sdílí jednu ženu), psychopatického řezníka, který se obléká jako Willy Wonka (ač ho jinak barevně charakterizuje ďábelsky rudá), a příliš nerozlišuje mezi masem lidským a zvířecím. Teprve nezdařený atentát a následující potrestání vyléčí protagonistu z jeho sobeckosti a přimějí ho zasáhnout do dějin výrazněji. Film po Amsterdamově zmrtvýchvstání začíná nanovo, čím je odůvodněna rozmáchlá stopáž. Stejně jako ostatní postavy je ale Amsterdam opakovaně konfrontován s tvrdým faktem, že jeho problémy a jim vedená žabomyší válka pozbývají na významu (který mu egoističtí muži přikládají) ve stínu paralelně běžících velkých dějin a války občanské. Dění ve Five Points je zároveň lokálním odleskem událostí celostátních: na obou úrovních proti sobě válčí dvě Ameriky. „Čistá“ Amerika konzervativních starousedlíků a nová, multikulturální Amerika přistěhovalců. Vítězství druhé z nich předznamenalo, jak bude o pár desetiletí později vypadat nejenom New York, nýbrž celé Spojené státy (k hledání dalších politických paralel vybízí postava Řezníka, který si bere trochu z rozdělitele lidu Abrahama Lincolna a trochu z George W. Bushe, jiného mocipána sjednávajícího pořádek strachem). Prolnutím minulého a přítomného film ostatně jenom nekončí, ale také začíná, byť v úvodní řeži zastupuje současnost pouze nediegetická hudba. Není zřejmě nutné dlouze se rozepisovat o Scorseseho režisérské zručnosti. Přesně ví, kdy použít prolínačku, kdy nadhled, kdy podhled a kdy jump cut, aby film šlapal a zároveň nesl nezaměnitelný autorský rukopis (ani tentokrát nechybí představení prostředí v jednom dlouhém záběru à la dokumenty direct cinema). Jako důkaz za všechny nechť poslouží boxerský zápas s bezchybně načasovanými střihy mezi záběry v polocelku, kdy se zápasníci pohybují, a detaily, kdy si uštědřují rány. Scorsese opět prokázal ohromující cit pro detail, schopnost proniknout pod kůži jakkoli vzdálenému (ať časově, či kulturně) místu a době. Namísto televizních záběrů a dobových písniček (třebaže ani ty nechybí) používá letáků a novinových článků z probádávané periody. Autentický je rovněž slang pouličních živlů a dojem jiného času ruší hlavně slavní herci. Čím samozřejmě nechci ani naznačit, že bych si nevychutnal kupříkladu Day-Lewisovo poklepávání kudlou po vlastním skleněném oku. Gangy New Yorku jsou velkým filmem, jenž se nebojí ukázat, že ruce, které vybudovaly současnou Ameriku, byly pořádně zaneřáděné krví. Závěr je s ohledem na post-eleven ovzduší vzniku mírnější, než by si Scorsese jindy dovolil, ale trocha něhy má myslím po dvou a půl hodinách epických jatek své opodstatnění. 85% Zajímavé komentáře: golfista, Lima, kiddo, Melies, Visáč, gudaulin, DDT DDT, Vronsky , Triple H , Trias () (méně) (více)

Reklama

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Docela brutalitka - snad první film, v němž není jediná postava, která by v jeho průběhu nedostala do držky (včetně ženských). Daniel Day-Lewis jako nekorunovaný psychopatický vůdce starousedlíků New Yorku je geniální arcixindl a všechny scény s ním ženou zážitek o několik děly pošramocených pater výše. Jinak jsou Gangy New Yorku především fantastické divadlo ve fantastických kulisách, na něž je v jednom kuse radost koukat. Obsahově je to dost vyprázdněné a drobátko klišé, každopádně pokud by každá obrnkaná písnička byla takhle parádně oblečená, filmový svět by se stal lepším místem. Poslední záběr filmu - slast. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

S hvězdným obsazením, devadesáti sedmi milionovým rozpočtem a Martinem Scorsesem nemůže vzniknout nemistrovské dílo. Snímek jsem viděl v kině a byl jsem naprosto omámen dějem a uvěřitelnými charaktery. Gangy New Yorku diváka zavedou do historického New Yorku a jeho obkloupujících oblastí. Dívá se zpět do historie, jak gangy válčili o nadvládě nad částmi města (všechny gangy mají reálné předlohy). Cameron Diaz je zázračně přitažlivá jako Jenny Everdeane (pro roli byly původně navrženy Heather Graham, Monica Potter, Mena Suvari a Claire Forlani), zatímco Daniel Day-Lewis (vypadá jako prehistorický Brad Pitt) hraje nesmírně odpuzující charakter, navíc dobře zahraný (původně jej měli ztvárnit Robert De Niro nebo Willem Dafoe). Daniel dokonce v rozhovoru přiznal, že při přípravě na svou roli poslouchal Eminema. Leonardo DiCaprio (vypadá jako starší verze Robbieho G. Tomlina) se vrátil do Hollywoodu se solidním výkonem jako Amsterdam Vallon. Gangy New Yorku má i pasáže, které mohly být kratší, ale i přesto přináši velký zážitek. Kdyby byl film ještě o další hodinu delší, což nesestříhaná verze byla, nevím jak bych to vydržel. Film je opravdu mistrovské dílo a je jen potvrzením pro Martina Scorseseho, že je to jeden z nejlepších režisérů všech dob. Navíc se společně s Leonardem vzdal části svého honoráře, když byl překročen rozpočet. PS: Během natáčení bitky mezi DiCapriem a Day-Lewisem Leo zlomil Danielovi nos. Day-Lewis však scénu dokončil i se zraněním. ()

golfista 

všechny recenze uživatele

Před chvílí jsem "gangy" dokoukal a teď po otevření téhle stránky jsem jak v jiříkově vidění :) To se to vážně tolika lidem líbilo ? Tenhle nudný, neuvěřitelně utahaný, "umělohmotný" film s minimálním dějem a s neschopností jakkoli zaútočit na emoce - ani v místech, kde se to nejvíc čeká ? Podle mého je to absolutně nejhorší Scorseseho film a kdyby se po (pro mě) nepochopitelné nominaci na Oscara stal nejlepším filmem loňského roku ...... Tak proč tolik hvězdiček ? Snad protože cítím, že to je jenom můj subjektivní dojem, snad proto, že herecky téměř nemám připomínek, a když si uvědomím, za co dávám **, tak tohle bylo přece jen lepší :) ()

Galerie (56)

Zajímavosti (44)

  • Pôvodný rozpočet bol 84 miliónov, ale nakoniec sa vyšplhal až takmer na 100 miliónov dolárov. V tej dobe šlo o najdrahší film v histórii štúdia Miramax. (youtoo18)
  • Když štáb, tou dobou už v mnohatýdenním skluzu, uspořádal 20. prosince 2000 vánoční oslavu, dostal Martin Scorsese od spořivého producenta Harveyho Weinsteina zlatou Davidovu hvězdu, doprovázenou sebeironickým komentářem: „Mysli jako Žid. (NIRO)
  • Daniel Day-Lewis se kvůli postavě drsného řezníka Billa Cuttinga skutečně vyučil v oboru a mistrovsky zvládl i vrhání nožů. (Pumiiix)

Související novinky

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

21.06.2017

Kdyby se dával dohromady seznam nejlepších žijících herců, stoprocentně by na něm nechyběl Daniel Day-Lewis. Šedesátiletý držitel tří Oscarů je legendou, která do svých rolí dává úplně všechno, a… (více)

DiCaprio krutým zabijákem

DiCaprio krutým zabijákem

12.08.2015

Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov a Vlk z Wall Street. Pětice společných filmů Leonarda DiCapria a Martina Scorseseho je impozantním odkazem, který se již brzy rozšíří o šestý… (více)

Slávni režiséri pre UNICEF

Slávni režiséri pre UNICEF

02.05.2005

Štúdio MK Film Productions za podpory medzinárodnej organizácie UNICEF nakrúca poviedkový film ALL THE INVISIBLE CHILDREN, ktorý bude pozostávať zo siedmych krátkych filmov od rôznych režisérov, z… (více)

Reklama

Reklama