Režie:
Martin ScorseseKamera:
László KovácsHrají:
Liza Minnelli, Robert De Niro, Lionel Stander, Barry Primus, Mary Kay Place, George Memmoli, Dick Miller, Leonard Gaines, Dimitri Logothetis, Frank Sivero (více)Obsahy(2)
Láska je jako jazzová píseň. Je krásná, dokud se nezačne chýlit ke svému konci… Píše se rok 1945 a „Velké jablko“, které nikdy nespí, New York, se právě zmítá v opulentních oslavách válečného vítězství nad Japonskem. Zábava je v plném proudu také v nočním klubu, kde na sebe narazí nafoukaný saxofonista Jimmy Doyle (Robert de Niro) a zpěvačka organizace amerických ozbrojených sil Francine Evansová (Liza Minnelliová). Navzdory nezájmu ze strany Francine se Jimmy do půvabné umělkyně v uniformě zamiluje a začne ji bez úspěchu stíhat. Osud dvojici později přeci jen svede dohromady, aby skončila jako hudební pár, který se nakonec promění v pár milenecký. Jakmile ale začne jejich vztah prohlubovat a sláva mohutnět, láska začne pohasínat… Méně známý a neprávem opomíjený film v kariéře velikána americké kinematografie Martina Scorseseho. 34letá vycházející hvězda se pečlivě stylizovaným snímkem rozloučila se syrovým realismem, jenž proslavil jejího Taxikáře. S výpravným dílem New York, New York vykročil Scorsese sebevědomě stranou a rozmáchlou jazzovou freskou, zasazenou do poválečné Ameriky, vzdal výtvarně i dějově hold tradici klasického Hollywoodu s žánrem muzikálů 30. – 40. let. Ke zvláštnostem filmu patří skutečnost, že po vzoru jazzové hudby byla řada dialogů vedena formou improvizace, což nakonec obnášelo zvýšené nároky na střihovou skladbu, aby se zachovala vnitrozáběrová soudržnost i plynulost vyprávění. Píseň New York, New York se stala klasickým šlágrem a hymnou stejnojmenného města. „Noirový muzikál“, jak jej nazval Scorsese, bohužel nenaplnil očekávání divácké návštěvnosti a produkce skončila v hluboké ztrátě. S ohledem na dobový neúspěch filmu na Scorseseho dolehly deprese; roku 1978 na pokraji smrti skončil v nemocnici, a to kvůli předávkování drogami. Záhy jej však vyléčil jiný projekt, který Scorseseho opět vyzdvihl na výsluní americké žánrové kinematografie: Zuřící býk. (Česká televize)
(více)Recenze (111)
Scorseseho pocta tradičním filmovým muzikálům v amerických kinech sice prohrála souboj s Hvězdnými válkami, ale komerční propad nikdy nebyl zárukou nekvality. Robert De Niro byl přinejmenším stejně přesvědčivý jako (tou dobou) prakticky ve všem, Liza Minnelli byla opravdu excelentní zpěvačka, kostýmy i hudba jsou na špičkové úrovni. Snad jen na začátku mi připadalo, že několik scén je zbytečně dlouhých, pak už se to rozjelo parádně (90%). ()
Jedna je za skvělou hudbu a za posledních dvacet minut filmu, kdy to opravdu vypadalo jako muzikál (scény z muzikálových vystoupení Francine Evans jsou výtečné). Snad jsou za tím jenom ty opravdu příšerné dialogy (dabing pro MGM studio Bear, 2009), anebo celkové nepochopení, ale ještě před půlkou jsme to doma chtěli vypnout. ()
Spojení umělého světa muzikálů 40. a 50.let s realistickým příběhem o nesnadném (nemožném?) vztahu dvou umělců může projít snad jen Scorsesemu. Temný charakter De Nirovy postavy je odrazem tehdejšího rozpoložení samotného režiséra, příznačná je pak scéna, v níž manažer radí saxofonistovi, že bez drog dojde dál. Tehdy propadák, dnes jasná "příprava" na Zuřícího býka. ()
Scorsese ve své plné kráse, tady ukázal své režisérské schopnosti opravdu znamenitě. Vizuální a hudební stránka byla úchvatná až jsem skoro nevnímal parádní dějovou lajnu, kterou musím taky pochválit. De Niro byl buran k pohledání a Liza Minnelli i když se mi moc nelíbila tvořila s De Nirem pěknou dvojci. ()
Geny Judy Garland se prostě nezapřou. Liza Minnelli byla, dle mého skromného názoru, dokonce ještě lepší zpěvačka a herečka, než slavná maminka, byla tak zajímavě, netuctově krásná (Slashere, ty jsi idiot) a talentu probrala celé hrstě. Film, točený převážně ve studiích, krásně nasvícený, takže oči se popásly, byl bohužel jeden z největších Scorseseho propadáků, protože biografy se v té době prohnala tsunami jménem Star Wars, a diváci raději dali přednost nekomplikované pohádce před nostalgickým, psychologicky složitým výletem do poválečné éry, kdy ještě pořád vládl jazz. Mé oči a uši se popásly taky, problém bych akorát viděl v postavě De Nira, který je tady i na můj vkus moc velký buran (a zejména v první půlhodině to dává patřičně najevo, že byste ho nejraději přetáhli baseballovou pálkou) a pak ve stopáži, která prostě neospravedlní poněkud řídčí zápletku, o takovou půlhodinu to prostříhat a bylo by to ideální. ()
Galerie (30)
Photo © United Artists
Zajímavosti (16)
- Herečka Liza Minnelli používala počas nakrúcania tú istú šatňu, ako jej matka Judy Garland. Pohybovala sa tiež v rovnakých ateliéroch MGM a o jej vlasy sa staral rovnaký kaderník, Sydney Guilaroff. (classic)
- Blondýnu, kterou Jimmy Doyle (Robert De Niro) sledoval, jak v noci tančí s námořníkem, hrála Liza Minelli v paruce. (Marek#33)
Reklama