Reklama

Reklama

Zuřící býk od uznávaného režiséra Martina Scorseseho je životopisným snímkem boxerského šampiona střední váhy Jakea LaMotty, jemuž se během jeho krátkého pobytu na výsluní přezdívalo Býk z Bronxu. První, co se LaMotta v životě naučil, bylo krást a rvát se – být drsnější než ostatní. La Motta, který byl od přírody samotář a nikomu nevěřil, používal svou agresi v boxerském ringu jako prostředek k potlačení svých hluboce zakořeněných obav a emocionálních úzkostí. Jeho odhodlání a zuřivost, díky nimž se z mladého násilníka stal mistr světa ve střední váze, však zůstaly mimo ring neovladatelné. LaMottův vášnivý zápal pro vítězství mu nakonec zničil osobní život a miliony dolarů, které vydělal, promrhal svým nezřízeným životním stylem a pletkami s ženami, jejichž city sahaly jen tam, kde byla jeho peněženka. LaMottu nakonec opustila jeho krásná manželka Vicki, která už měla plné zuby nekonečného fyzického i duševního zneužívání. Dokonce i jeho bratr Joey, který boxera vždycky obdivoval, byl nyní znechucen. A když pak LaMotta přišel o svůj titul, začal se nezadržitelně řítit ke dnu. Ze zápasníka ve špičkové kondici se tak rázem stal odulý vepř, který skončil jako uvaděč striptérek ve špinavém nočním klubu – a nakonec i jako vězeň ve floridském nápravném zařízení. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (688)

lesumir 

všechny recenze uživatele

Martyho filmy jsou klasikou, kterou si nemuzu nechat ujit, takze Raging bull byl tak trochu povinnosti. Abych se priznal, cekal jsem to trosku jine. Tohle je pribeh o tupem boxerovi, vzdyt jako druhy Rocky, ten akorat vedel do ceho si muze bouchnout a svoji manzelku opravdu miloval. Tohle mi na tom vadilo asi nejvic, ale to je Scorseseho parketa, co nejvice nasili. Filmarina je to precizni, vsichni odvedli dobrou praci a Martyho ovecky (De Niro, Pesci) skvelou. Ale diky, uz nechci. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Martin Scorsese se svým dvorním hercem (Robert De Niro) nenatočil mafiánské drama, ale zaměřil se na boxera Jakea LaMottu. Samozřejmě, že nejde hlavně o box, ale o vykreslení problémové povahy (vznětlivost, žárlivost) Jakea. Robert De Niro se pro roli objetoval opravdu hodně, o tom svědčí jeho vizáž na konci filmu, kde má o dvacet kilo víc!!! Joe Pesci i všichni ostatní zahráli parádně, ale De Niro je naprosto zastínil a potvrdil pověst neobyčejně kvalitního herce a jednoho z nejlepších jakého historie kinematografie poznala. Špičkový snímek, kterému dodává tu správnou atmosféru černobílá kameru......... ()

Reklama

troufalka 

všechny recenze uživatele

De Niro je skvělý herec a Martin Scorsese je skvělý režisér. Zuřící býk pro mě není bohužel skvělý film, ale je to film velice dobrý. Má jen jednu jedinou vadu na kráse - je natočený podle předlohy jednoho nezajímavého týpka, který myslel pěstmi a dokázal si znepřátelit všechny kolem sebe. Šachy si dovedu představit jako sport mnohem víc než box, ty alespoň nikomu neubližují a zuštěchťují ducha. Ale přesto - Zuřícího býka vnímám jako umělecké ztvárnění, byť něčeho, co můj obdiv nemá. ()

golfista 

všechny recenze uživatele

Je to boxerský film s opravdu vyjímečnými záběry (kam se hrabe Rocky), ale o box jde až v druhé řadě. Tenhle černobílý klenot nabízí pohled na život šampiona v boxu z úhlu jeho vznětlivé povahy, žárlivosti a rodinného zázemí. Výkon Roberta De Nira je naprosto vyjímečný. O jeho obětování se ztvárnění role svědčí porovnání jeho "vizáže" na začátku a na konci filmu. To vyráží dech. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„I don’t trust nobody.“ Anti-Rocky (který by bez Rockyho pravděpodobně ani nevzniknul). Nikoli film o zápasech v ringu, ale o bojích v makovici chlápka, kterého žralo, že má malé ruce. Jake vinou své býčí povahy postupně ztrácí slávu, moc, peníze a důvěru druhých, od nichž požaduje respekt, který sám projevit nedokáže. Deptá ho neschopnost dokázat, o čem je přesvědčen – že patří mezi nejlepší. Boxerské úspěchy pro něj nejsou dostačující a svou dominanci, kontrolu nad situací, si potřebuje stvrzovat i v domácím prostředí. Nejtvrdší rány tak schytávají jeho nejbližší. Klíčovými osobami na bolestivé cestě k pozdnímu přijmutí vlastních hříchů jsou jeho bratr a druhá manželka. Vickie pro něj zpočátku představuje nedostupnou bohyni, jejíž krásou se náležitě opájí také kamera a kterou si Jake sám dovolí nanejvýš ostýchavě pohladit po ruce. Ochotně se ze zuřícího býka mění v jejího poslušného chlapečka (za co je na jednom z kontrastně idylických rodinných videí odměněn zástěrou „Momma’s Little Helper“). Až poté, co si uvědomí, že Vickie není jenom jeho máma, že ji musí sdílet s jinými a dávat tím všanc své mužství, začne ji vnímat jako své soukromé, nedotknutelné vlastnictví. A jako s majetkem s ní také ve velmi brutálních scénách domácího násilí jedná. Skutečně se chová jako zvíře neschopné ovládnout své pudy (zvířecí skřeky doprovázejí také boxerské zápasy). Vědom si neodčinitelnosti svých hříchů, snaží se v brutálně nepovzbudivém závěru svou prohru alespoň přetavit v sebe-lítostivé vtipkování. Je však zřejmé, že níž už sestoupit nemohl. Abych nezapomněl, Scorseseho odůvodněně těžkopádný film má též úchvatnou kameru, minimálně v boxerských scénách bezkonkurenční střih (barové dialogy jsou místy chaotické) a ve svém středu jeden z nejzarputilejších hereckých výkonů moderní kinematografie. 85% Zajímavé komentáře: Decker, Vronsky, Triple H, Cornon ()

Galerie (141)

Zajímavosti (91)

  • Robert De Niro četl životopis Jakea LaMotty během natáčení filmu Kmotr II (1974) a ihned v něm vycítil potenciál pro film. Více než čtyři roky mu však trvalo než všechny, včetně Martina Scorseseho, přesvědčil, aby se do toho pustili. Scorsese neměl sportovní filmy rád. (džanik)
  • Film zdôrazňuje masochizmus Jakea (Robert De Niro). Je natoľko agresívny, že núti ostatných, aby mu ubližovali. Na tento motív je upozornené v milostnej scéne, v ktorej chce po Vickie (Cathy Moriarty), aby mu bozkom pohladila rany zo zápasu s Robinsonom (Johnny Barnes). Potom si odoprie sexuálne uspokojenie tým, že si radšej naleje studenú vodu do trenírok. Scéna sa hneď prenesie na zápas, v ktorom ho Robinson porazí. Je to paralela k scéne, v ktorej stojaci Jake provokuje Robinsona, aby ho brutálne zmlátil. Vrchol masochizmu je predstavený v scéne z väzenia, v ktorej Jake mláti hlavou do steny a tlčie päsťami opakujúc si, že nie je zviera a nadáva si do debilov. (Biopler)
  • V záverečnom zápase je pomocou hľadiskového záberu zobrazené, ako Jake vidí protivníka. Hľadiskové zábery využívajú spojenie nájazdu kamery a zároveň odjazdu transfokátora, aby sa nadobudol dojem, že ring sa rozlieha do diaľky. S použitím tlmeného predného svetla sa súper v ringu, černoch v čiernobielom vizuále, javí oveľa hrozivejšie. (Biopler)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Joker dostane vlastní film

Joker dostane vlastní film

23.08.2017

Studio Warner Bros. na Comic-Conu oznámilo 8 nových přírůstků do svého filmového vesmíru. Teď se ale objevily zprávy, že nepůjde o jediné adaptace comicsů od DC, které nás čekají. Warneři totiž… (více)

Drak přichází... opět

Drak přichází... opět

16.08.2007

Neděste se, tahle novinka není o pokračování Eragona (studio 20th Century Fox o dvojce fantasy zmetku naštěstí mlčí). Je o novodobé verzi klasiky, která udělala z Bruce Leeho mezinárodní hvězdu a… (více)

Reklama

Reklama