Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Michael ChapmanHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel, Leonard Harris, Peter Boyle, Cybill Shepherd, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
S jizvami na duši, které si přivezl z Vietnamu, pracuje samotář Travis jako taxikář na nočním Manhattanu. Všude kolem se to hemží přátelstvím, jen Travisovi se nedaří s kýmkoliv sblížit. Rande s Betsy (Cybill Shepherdová) nedopadne dobře, protože jí vezme do porno kina. Snaží se zachránit dvanáctiletou prostitutku Iris (Jodie Foster) od jejího pasáka Sporta (Harvey Keitel), ta ale o záchranu nestojí. Travisův zadržovaný hněv a problém s loajalitou propukne v záchvat násilí a odplaty. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (976)
Jak se na úvod sluší, musím povědět, že titulní postava Travise (v podání Roberta De Niro) byla trefa. Když se podívám zpětně, tak stejně neutěšeně vypadá i v reálném čase pražské Václavské náměstí. Je samozřejmě také plné podivných individuí, včetně drog a prostitutek, takže srovnávat s tehdejším New Yorkem možná není na místě. Ale abych řekl pravdu, film se mi líbil. Příběh o muži, který chtěl spasit padlého anděla a doufal, že se věci zlepší, jde až do absurdní krajnosti. Přesto, nebo možná právě proto, stojí Taxikář za zhlédnutí. ()
Když Paula Schradera vyhodila manželka z bytu, trávil většinu svého času na ulici ve vlastním autě. A tu ho napadl skvělý nápad, představa taxikáře pomalu projíždějícího nočním městem a pozorujícího okolní špínu. Martin Scorsese po něm horečně sáhnul a natočil nízkorozpočtový film, který se navždy vepsal do filmové historie. Velkolepý symbol žlutavého taxi, které důstojně proplouvá ulicemi, jež je uprostřed všeho okolního svinstva, avšak přece je od něj svým způsobem izolováno a podle většinového názoru působí jenom jako trpně přihlížející svědek; to samé má platit i o muži, který ho řídí a který tu jenom proto, aby plnil přání svých zákazníků a rozhodně se jim nepletl do života, což však nemusí platit vždy. Postava Travise Bickleho je však jiná, pro svou osamělost a dosavadní neúspěchy v osobním životě má dost času k přemýšlení, hodnocení a odsouzení neřádstva, které je všude kolem něj pácháno. Rozhodne se a jedná. A dá nám tak nečekanou naději, že má smysl něco podniknout, že násilí nemusí plodit jen násilí, pokud ovšem zlikvidujeme pečlivě a beze zbytku všechnu dotyčnou špínu. ()
Zprvu by člověk očekával nějaké citlivé drama osamělého, pouličního vlka a vzhledem k počátečním záběrům a vykreslování hlavnho charakteru možná i něco jako intimní zpověď o nepochopeném životě, ovšem počínaje "taxikářovým" druhým rande, hned pochopíme, že něco není v pořádku. Film začne nabírat obrátky a Robert De Niro za podpory vynikajících psychologických posunů předvede velmi sugestivní a uvěřitelný přerod své postavy. Není to však jen on, kdo táhne film směrem k nebesům, Scorsese svou bezchybnou režií vytvořil úžasnou atmosféru a udělal z filmu docela zvláštní a díky tomu i nezapomenutelný zážitek... V neposlední řadě zaujme také mladičká Jodie Foster (schválně ji srovnejte s Natalií Portman v Leonovi)... Jediná věc, co by šla vylepšit je až příliš šťastný závěr. 9/10 ()
Taxikár za 4* stojí, aj keď mňa sa nedotkol v takom rozsahu, aby som sa stala jeho instantným fanúšikom. Ale je to dobrý film o jednoduchom človeku, žijúcom v zložitej spoločnosti. Travis sa ocitol v životnom období, kedy potreboval niekoho, na kom mu bude záležať a potreboval niekoho, na kom si vybúri svoj potláčaný hnev a zhnusenie z okolitého sveta. Dlho som sa obávala, že sa po zmarení prvého cieľa stane obeťou toho druhého odlišná, ale v podstate nevinná Betsy. No koniec vyšiel dobre a krásne to všetko s nadhľadom uzavrel. ()
"Jsem osamělý muž." Scorseseho, Schraderova a De Nirova společná filmová psychoterapie dokáže i po letech silně znepokojit. Travis, zavřený ve svém taxíku, ve své mysli, ve svém světě s vlastními, pevně danými pravidly, postupně ztrácí kontakt s okolním světem. Proti pocitu izolovanosti nejprve bojuje snahou o začlenění mezi ostatní. Mezi ty, kteří mají ideály, zajímají se o politiku a kulturu. Marně. Znovu padá do své samoty, do pro něj ubíjející (a pro diváka hypnotizující) monotónnosti. Rozhodne se proto odhodit masku a od dívání přejít k radikálnímu činu, kterého je jako jediná postava filmu schopen (znaky psychické lability těžko skrývá Scorseseho žárlivý manžel, je ovšem zřejmé, že ten jenom kecá a ničeho víc se nezmůže). Hudba, krvavé efekty, kamera, vracející se zas a znovu k Travisovi, jehož hledisko je určující a především herecký výkon De Nira, ponořeného v roli do posledního chlupu na těle, dělají z Taxikáře film, který není jen o konkrétní době a konkrétním stavu mysli. Mne například zneklidnil tím, že jsem se s protagonistou do jisté míry dokázal ztotožnit. 85% Zajímavý komentář: Melies, Angerr, Radek99, jahol, Faidra, plagjoklas ()
Galerie (323)
Zajímavosti (94)
- Hláška "you talking to me?" se umístila na 10. místě v žebříčku "100 nejlepších filmových hlášek" Amerického filmového institutu. Tato věta, která se stala popkulturní stálicí, nebyla ve scénáři. Šlo o improvizaci Roberta De Nira. (don corleone)
- Harvey Keitel (Sport) se na roli připravoval se skutečnými pasáky. (Kulmon)
- Film byl časopisem Premiere zařazen na seznam zásadních filmů, které nejsou úplně příjemným diváckým zážitkem, nazvaném "25 nejnebezpečnějších filmů všech dob". (kostak)
Reklama