Reklama

Reklama

Kdo to klepe na moje dveře

  • USA Who's That Knocking at My Door? (více)

Obsahy(1)

Legendární hollywoodský režisér Martin Scorsese po studiu na Newyorské univerzitě debutoval nezávislým autorským snímkem Kdo to klepe na moje dveře (1967), v němž lze v mnoha ohledech vysledovat tematickou i stylovou předzvěst jeho pozdějších děl z prostředí špinavých newyorských ulic. Jednoduchá zápletka Scorseseho debutu pojednává o milostném vztahu pouličního floutka s italskými kořeny zvaného J.R. a moderní mladé Newyorčanky. Nesourodá dvojice z odlišných vrstev společnosti se náhodně střetává při čekání na trajekt a nečekaně se sblíží během banální konverzace o francouzském filmovém magazínu. Další schůzky a dlouhé rozhovory se odvíjí na pozadí pulzujícího života newyorských ulic 60. let minulého století. Vztah zamilované dvojice prochází bouřlivým vývojem a zásadní zvrat nastává ve chvíli, kdy se upřímná dívka odhodlá svěřit se se svým bolavým tajemstvím. Horkokrevný J.R. pochází z přísně katolické rodiny a společná budoucnost se bude odvíjet od toho, jak se s nastalou situací dokáže vnitřně vyrovnat... Režisér Scorsese do titulní role obsadil rovněž debutujícího Harveyho Keitela a tím započala jejich dlouholetá spolupráce. Hlavní hrdina J.R. pochází z italskoamerické komunity, potlouká se s pochybnou bandou newyorskými ulicemi a řeší otázku své víry a morálky, což jsou témata příznačná pro celou režisérovu filmografii. (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

Bigrambo 

všechny recenze uživatele

Scorseseho celovečerní debut není žádná pecka - příběh jednoho Taliána, který kvůli „mužské hrdosti“ a náboženské morálce ztratí to nejlepší, co ho v životě potkalo. Najde se tu pár velice silných momentů, ale jako celek to nepůsobí nijak oslnivě. Scorsese ovšem už zde ukazuje směr, kterým se bude v budoucnu ubírat a nechá vzniknout svým gangsterským perlám. ()

Silas 

všechny recenze uživatele

Zdařilý debut režiséra, jenž dává v určitých částech jasně najevo, co chce a kam míří, jindy zas užívá experimentální prvky, které v jeho pozdější tvorbě vymizely. Detaily střídají celky stejně nenadále jako násilné pasáže intimní za zvuků nádherné dobové hudby. Nalezneme zde několik typicky dlouhých, ruční dokumentaristickou kamerou podpořených, hypnotizujících scén (styl mi trochu připomíná Jarmusche), na druhou stranu zase spoustu pasáží blížích se novodobým klipům. V mnoha místech je Scorsese velmi zkratkovitý, nevypráví příběh lineárně, ale i s flashbacky. Postavy prožívají svůj nevázaný život (přestože J.R. tvrdí, že je staromódní), opíjejí se, mlátí se mezi sebou a dělají si naschvály. Jasně patrný zárodek rozvíjejícího se režisérského talentu. ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Scorseseho filmový debut je evidentně inspirovaný francouzskou novou vlnou, ale zároveň zde už nastiňuje témata, která pro něho budou typická. Taktéž debutující Keitel se ukázal rovnou jako hotový herec. Ale asi nejdůležitější byla spolupráce se střihačkou Thelmou Schoonmaker, jejíž střihová skladba už tady poutá pozornost. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Martin Scorsese natočil vcelku odvážný debut, v němž je citelná jeho autorská nevyřáděnost i špetka rebelie. Charaktery jsou předzvěstí k budoucím Scorseseho mafiánům a klukům ze špinavé ulice, žádného Mirka Dušína mezi nimi tedy nenajdete. I z formy a stylu, jakým je film natočen lze pocítit snaha o odlišnost. Zdařilé (a svým způsobem poetické) jsou pasáže, při nichž hraje pouze hudba bez jakýchkoli dalších zvuků. Mno a zbytek je trochu nuda. :) Dialogy nějak nejsou zajímavé, moc se toho ve filmu neděje... Každopádně i tak se Scorseseho debut podle mě povedl víc než např. debut Spielberga. 5/10 ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Být koncem šedesátých let mladým dravým filmařem musela být pohoda. Bylo možné sešít tři své krátké filmy dohromady a jakkoli ty spolu kdovíjak dobře nekooperovaly, mohli jste každýho odpálit s tím, že Nová vlna píčo a jít na panáka. Ale tenhle první Scorsese toho má naštěstí v sobě víc. Už ve svém debutu si uvědomuje, že pokud věnuje dostatečnou energii druhému plánu a specifikám daného časoprostoru, může si vyprávět prakticky co chce. A tak když se zamilovaný pár prochází po kouřících střechách Queens, parta přátel vykořeněně jezdí po New Yorku a hledá coby či když během milostné sekvence slyšíme křik dětí a ruch ulice z pod okny, tavíme se tam v tom špinavém kotli spokojeně s nimi, nehledě na to, že byste nejradši všechny postavy co nejrychleji postříleli. Barman je unavený, podpaží zpocená chlastem a všude je kouř. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (3)

  • Film je první spoluprací herce Harryho Northupa s Martinem Scorsesem, který  posléze hrál v pěti po sobě jdoucích filmech Martina Scorseseho. (J.A.K.)

Reklama

Reklama