Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Dominic MuldowneyHrají:
James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Tim Pigott-Smith, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, Gerard McSorley, Darren Healy, Eva Birthistle (více)Obsahy(1)
V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (398)
Naprostý hukot. Prakticky se dá říci, že Irská otázka mne až tak netrápí. Irsko je halt historicky (sice díky meči) součástí Británie a snaha osamostatnit se teroristickými akcemi IRA mi připomíná Baskytskou ETU... Jelikož při všech těch výbuších neumírají jen britští policisté a vojáci, ale často i místní nevinní lidé, je to způsob boje hodně kontroverní... Tenhle film je snad jedním z prvních, kdy jsem z duše nenáviděl britskou armádu a její vojáky. Snímek je natočen reportážním způsobem s nestatickou kamerou a takovou dávku adrenalinu jakou vám bude vaše tělo vyplavovat při sledování jste opravdu jen tak nedostali... Krásně ukazuje jak nebezpečné jsou zbraně v rukou zfanatizovaného davu, v tomto případě v rukou vojáků britské okupační armády ve chvíli, kdy ucítí krev... Připomnělo mi to vlky či zdivočelou smečku psů, která ve stádu zděšených ovcí nezabíjí pro hlad, ale prostě proto, že je rozběsněna krví, silou smečky a rdousí a trhá prakticky jen z loveckého zápalu ... (smečku ovšem ale mohou omluvit dávné instinkty, člověk by se měl umět ovládat a ostrými náboji vyzbrojený a vycvičený voják dvojnásob) Film je natočen podle skutečné události, skutečné jsou i závěrečné výsledky vyšetřování - které (jak si každý domyslí) jsou v případě armády vždy spravedlivé a nestranné. Skvěle natočeno! * * * * ()
Ani vlastne neviem čo mám k tomu napísať. Áno, námet bol silný, ale to podanie divákovi teda totálne katastrofické. Len zhluk chaotického obrazu, ktorý sa snažil tváriť civilne, predovšetkým kvôli absencii hudby - väčšinou zvuk vychádzajúci zo splašeného pobehovania postáv a pozostávajúci z výkrikov a revu niekde v pozadí. Kde, to veruže neviem. Najprv zdĺhavé prípravy na nejaký vraj mierový pochod, štartovanie vojakov ako keby išli dobiť Moskvu, pár výstrelov, obviňovanie, krik, plač, tlačovka.... Veľmi nesúrodá a nepútavá koláž obrázkov, preto tým pádom to jediné čoho sa tým dosiahlo bola všeobecná nezáživnosť a hrozitánska nuda. Myslím, že dvojhodinové pozeranie sa na krútiaci bubon práčky by bolo prínosnejšie. Na záver s titulkami však išla celkom obstojná pesnička. Veľmi slabý podpriemer. 30/100 ()
Byl to spíš dokument, což je potřeba brát na vědomí, možná tím to ztrácí tu jednu hvězdičku, protože jsem se to snažil vnímat jako drama. Film ukazuje na jednu velmi ožehavou problematiku v Derry, ale já vždy tvrdím, že člověk si za všechno štěstí a smůlu může sám, upřímně na mě moc nepůsobí dojemně, že zastřelí někoho, kdo hází dlažební kostky na vojáky a uteče do davu nevinných; fakt, že uteče do davu nevinných mě spíš rozhořčuje, toho kluka vnímám jako viníka, nikoliv vojáky. Ale i tak to byl velice emotivní zážitek 82%. ()
Neskutečně intenzívní. Greengrass ve středu dění zprostředkovává krvavý odraz reality. Sychravé Derry, dynamická kamera, přesný James Nesbitt (klaďák který nesklouzne do klišé je dnes k pohledání) a realistická akce. Zvláštní styl střihu jde proti modernímu přístupu, ale ty zatmívačky fungují ukázkově. Politická hra do karet IRA. - Poslouchejte, nemůžete je tady nechat ležet jako kusy masa! - Není tu místo ! ()
Hodně sugestivní a nepříjemná podívaná, která se svou autenticitou a nízkorozpočtovým zpracováním zaryje hluboko do kůže. Po skončení jsem byl strašně naštvaný a nechtělo se mi věřit, čeho jsou lidé schopní a jakou nespravedlivost dokáží tolerovat. A přesně to byl také režisérův záměr. Není to nijak extra strhující snímek a s výjimkou poslední třetiny se nic moc neděje, ale CO a hlavně JAK se stane potom všechno jasně převálcuje a nakonec je to divák, komu Greengrass ve vzájemném souboji udělí K.O. a dokonale mu vtiskne svou verzi, co se tenkrát opravdu stalo...Kéž by k tomu nikdy nedošlo..4 a 1/2*. ()
Galerie (14)
Photo © 2002 Paramount Pictures Classics
Zajímavosti (8)
- Když Ivan Cooper (James Nesbitt) opouští dům, můžete před kinem spatřit poutače na film Mizerná neděle (1971), který se v tu dobu hrál. (HellFire)
- Ve filmu zní hudba až při závěrečných titulcích. (sud)
- K docílení co nejlepší autentičnosti nebyla použita žádná světla, ale pouze ruční kamera. (HellFire)
Reklama