Režie:
Ridley ScottScénář:
Rose BoschKamera:
Adrian BiddleHudba:
VangelisHrají:
Gérard Depardieu, Armand Assante, Sigourney Weaver, Loren Dean, Ángela Molina, Fernando Rey, Michael Wincott, Tchéky Karyo, Kevin Dunn, Frank Langella (více)Obsahy(1)
Každé dítě zná ten příběh námořníka z Janova, který vyplul hledat novou cestu do Indie a objevil nový svět. Idylický ráj na zemi, oplývající bohatstvím. Dočkal se poct po svém návratu, ale prožil také mnoho útrap a hrůzy. Ať už je předmětem oslavování nebo zatracování, jedno mu nikdo nevezme. Ukázal svým následovníkům cestu a spustil ohromnou lavinu změn. "1492" je fascinujícím a provokujícím příběhem jedné z nejzáhadnějších postav historie. Nezobrazuje pouze Kolumbovu plavbu, ale také období více než dvaceti let jeho života a úporné snahy získat podporu na uskutečnění dávného snu. Zachycuje muže a ženy, kteří ho podporovali či mu stáli v cestě, i útrapy, jimž byl vystaven v pozdějších letech. Je to příběh jednoho z největších dobrodružství posledních pěti set let, které může být přirovnáváno snad jen k dobytí Měsíce. Na rozdíl od Američanů však Kolumbus nevěděl, kde a zda vůbec přistane. A za to mu náleží obdiv. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (354)
Ridley Scott vzdal Kolumbovi najväčšiu poctu tým, že ho ukázal ako chybujúceho muža a nie ako nudnú legendu z historických knižiek. Nie je to priamo životopis, ten by svojský Scott zrejme ani nedokázal nakrútiť. Vyzdvihnúť treba monštruóznu Vangelisovu hudbu, výpravu, či šialeného zloducha Michaela Wincotta. Je toho veľa, ale nie je to ľahko stráviteľný film (už len dĺžkou). A ešte dve veci. Film sa stal prepadákom a nepomohlo mu ani to, že doňho (do vedľajšej úlohy kráľovnej) Scott obsadil svojho miláčika z Votrelca, Sigourney Weaver. ()
Rok 1492 si pamatuju ještě ze školního dějepisu a Vangelisova hudba udělala také své. Ta je nezapomenutelná a snadno rozpoznatelná. Mám dokonce pocit, že je mnohem slavnější než samotný film. Natočit historický velkofilm nebývá nikdy jednoduchou záležitostí. Tady se to povedlo celkem slušně. Jen ta délka je neúměrná. ()
Repríza po velmi dlouhé době, možná jsem opravdu naposledy viděl někdy v těch devadesátých letech, čili kromě Vangelisovy geniální hudby a Wincottova skoku do Macochy jsem si nepamatoval téměř nic. A byl jsem velmi spokojený, Ridley Scott v nejlepších letech a jeho objevitelská cesta s Kryštofem Depardieu dopadla na výbornou. Atmosféra skomírajícího středověku, kdy Evropa pomalu vystupovala z temnoty křesťanských fobií a hony na čarodějnice se změnily v hony za mamonem, byla vynikající. Pekelný inkviziční soud v úvodu připomíná hrůzné výjevy z obrazů Hieronyma Bosche. Temnější tónina pak vlastně z celého příběhu nikdy nevymizí a byť při prvních objevech zazní i i nějaká ta notička prosté lidské sounáležitosti a radosti z nedotčeného ráje lidské existence, tak Scott raně novověkou evropskou společnost nikterak nešetří. A jde to i bez současných politicky korektních opičáren. Příběh se smutným koncem, kdysi dávno Ráj, dneska Coca-Cola, hamburgery a kvazinárod bez kořenů vzešlý z hrdlořezů, které jsme v Evropě nechtěli... Čtyři Kolumbovy výpravy. ()
Hustota všemožných mouder, co na nás Ridleyho figurky chrlí, se rovná hustotě mlze nad Brčálníkem. Sladké lízátka já nerad, protože obsahují cukr. Ten se ihned vstřebá a způsobí vypouklý tvar dutiny břišní, asi takový, jakým se v současné době pyšní Žerárd Žerárdovič Depardiov. Namísto jednoduchých cukrů lze doporučit kvalitnější polysacharidy, které musí váš trávicí systém nejprve pracně rozložit. Ale nasytí na mnohem delší dobu. Co z toho vyplývá? 1492 je jednoduchý cukírek, Mise/Misie polysacharid. Ridley vždycky napěchoval svoje pseudohistorické filmy tunou patosu a naivním příběhem. Církev v Kolumbově době opravdu netvrdila, že je země placka, to už bylo ostatně vyvráceno od dob starého Řecka. Ridley prostě točí barevné, ale jinak černobílé filmy. Oč lepší jsou ty staré černobílé, no mnohem barvitější snímky! ()
Obrovské komerčné fiasko tohto majstrovského diela autora prvého Votrelca a Blade Runnera je pre mňa doteraz záhadou. Snímku, ktorú každý pozná skrz Vangelisov soundtrack, avšak málokto ho v skutočnosti videl. Ridley Scott natočil príbeh Krištofa Kolumba (Gérard Depardieu) ako ambiciózny, vizuálne skvostný a premýšľavý portrét človeka, ktorý chcel vybudovať raj, no stvoril peklo. Aj po rokoch úžasný zážitok, ktorý si nezaslúži byť zabudnutý. ()
Reklama