Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (4)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 840)
Ridley Scott načal mé nadšení pro tato děsivá a slizká zvířátka. Ponurá atmosféra, depresivní hudba, napětí z neznáma, dokonalé monstrum a výborní herci, jež mě některé tváře nahánějí husí kůži. Výborný film ve všech směrech a právem má srdcovka, mé hodnocení 5 hvězdiček... "In space no one can hear you scream" ()
Vetřelec je jedním ze zásadních děl žánru sci-fi, který znamenal definitivní emancipaci sci-fi jako plnohodnotného žánru, který může spadat do áčkové kategorie a soutěžit o nejvyšší mety na filmových festivalech. Dokončil tak proces, který nastartoval Kubrick se svým snímkem 2001: Vesmírná odysea. Zároveň rehabilitoval motiv vesmírných "potvor", který byl zprofanovaný lacinými béčkovými snímky předchozích desetiletí. Režisér přistoupil k tématu s maximální vážností a pracoval jednak velmi pečlivě se scénářem, jednak si zvolil výtečného spolupracovníka v podobě do té doby nepříliš známého výtvarníka H. R. Gigera. Právě po výtvarné stránce jde o mimořádně podařený snímek, který používá širokou škálu barev k navození ponuré atmosféry. Mimozemská loď působí neobyčejně zvláštně. Prostředí opotřebované kosmické lodi plné nejrůznějších zvuků vydávaných technikou vytváří zvláštní napětí, které diváka neopouští až do posledních okamžiků. Pomalu se stupňující napětí střídají šokující "lekačky". Vetřelec působí originálním dojmem a vzbuzuje skutečný strach. Herci přistupovali k filmu se zřejmou skepsí, považovali ho za jeden z běžných laciných žánrových filmů a byli příjemně překvapeni výsledkem. Film katapultoval Sigourney Weaver mezi hvězdnou hereckou elitu a zaručil jí do budoucna velmi zajímavé honoráře. Ripleyová se stala její životní rolí a spousta fanoušků si ji s důstojnicí hvězdné lodi jednoduše ztotožnila. Pamatuji si na zoufalou snahu tehdejší omladiny dostat se na filmové představení do kina. Na film byl obrovský nával a navíc přístupný až od určitého věku. I s odstupem doby, byť dnes technicky už dávno není na špičce, má Vetřelec velmi působivou, plně funkční atmosféru. Celkový dojem: 100 %. ()
Na Nostromu mají krysu a Jones na ni asi stačit nebude.. Legenda filmů o likvidátorech lidské rasy from Outer Space, kterou doporučuji slabším náturám sledovat celou s Facehuggerem přicuclým na obličeji. Scott ve své preciznosti nechá vesmírnou loď tepat napětím a Jerry Goldsmith docela úspěšně zkopíruje sám sebe z Pattona. Jen si řvěte, stejně vás nikdo neuslyší... Krvavý porod Chestburstera musel být ve své době opravdu šokující, ovšem v otrlém světě dneška to už bohužel zamává s málokým.. ()
Vetřelec je jeden z těch mnoha filmů, od kterejch jsem čekal hodně a dostal jsem málo. Neřikám, že to byl špatnej film, ale čekal jsem nějakou hustou atmosféru a zajímavej příběh a místo toho je tam akorát mimozemšťan, kterej to má zachránit tim, že vypadá hnusně a tečou z něho sračky a sliz. Já spíš upřednostňuju horory, který mě dokážou nějak přitáhnout atmosférou. Tohle zkrátka jako horor u mě moc nebodovalo. Dost mě překvapuje hodnocení 90%. Kdybych měl vybrat nějaký horory, který sázej na hnusně vypadajícího mimozemšťana, tak podle mě je třeba lepší (i když jen o trochu) Věc a oba 2 filmy pak jasně poráží Predátor. Pro mě je celkově Vetřelec spíš zklamání... ()
Kolektivní hrůza z neznámého v izolovaném prostředí. První seriózní sci-fi horor s krvelačnou vesmírnou zrůdou… a zrovna tou nejvypečenější, která dosáhla kultovního statusu. Oproti Cameronovým navazujícím Aliens působí Scottův Alien skromně až komorně, nestvůru představuje postupně, těží z její tajuplnosti, hrozivosti dokonalého a nezničitelného mimozemského organizmu, který je v potravinovém řetězci vysoko nad čímkoliv, co známe ze Země. Detaily na tváře ke smrti vyděšených, civilně přirozených a chabě vyzbrojených členů posádky. Vizuální zkoumání futuristicky elegantních i strojovně industriálních útrob jejich vesmírné lodě Nostromo. Atmosférická creepy hudba jedinečného kouzelníka Jerryho Goldsmithe. A především geniální dizajn H.R. Gigera nejenom samotné příšery, dělají film unikátní klasikou žánru. Zakladatelem trendů a jeho inspiračním pramenem, ve kterém ani po čtyřiceti letech nejde najít klišé či odhadnou, kdo přežije. ()
Galerie (297)
Zajímavosti (270)
- Špeciálna edícia Votrelca obsahuje scénu, ktorá ukazuje, že Votrelec sa dokáže množiť i bez Kráľovnej. (ČSFD)
- Zameranie sa na postavy vo filme odhaľuje spoločenskú reflexiu tej doby. Dá sa povedať, že všetky postavy sa rozprestierajú v spektre medzi mužskými (masculin) a ženskými (féminin) hodnotami. Tí ktorí dobrodružstvo na lodi Nostromo prežijú, či sú to muži či ženy, majú v sebe to najlepšie z identít oboch pohlaví. (Biopler)
- V 91. minúte Ripleyová (Sigourney Weaver) aktivuje núdzový deštrukčný systém, z ktorého sa vysunú piesty. Pri úteku Ripleyovej od bomby tieto piesty chýbajú a v nasledujúcom zábere sú opäť tam. (Gabriel.Saka)
Reklama