Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dramatický film o dvou důstojnících napoleonské armády, kteří jeden na druhého útočí v nelítostných soubojích. Jejich spor začal maličkostí, ale vzrostl v posedlost, která ovládla životy obou mužů na dlouhých 30 let. Film natočený podle povídky Josepha Conrada vypráví o vášni, cti a nenávisti. Na Vás čeká úchvatně vizuálně zpracovaný příběh s nečekaným koncem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (237)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Každý významný režisér měl za sebou svůj debut. Pro Ridleyho Scotta to ještě před Blade Runnerem a Vetřelcem byli Soupeři. Už u něho Scott projevil svůj výrazný talent pro vizuální vyprávění, kdy se svým svým režijním debutem uvedl jako tvůrce, který má filmovému světu co nabídnout. Když si člověk uvědomí, co vše Ridley filmovému světu daroval, všem je okamžitě jasné, že Soupeři byli předzvěstí výrazné práce výrazného tvůrce pro kinematografii.   Už u Soupeřů Ridley předvedl svůj výrazný vizuální cit, který byl v pozdějších letech u jeho tvorby tolik výrazný. Harvey Keitel a Keith Carradine byli tehdy pro Ridleyho Scotta tou pravou castingovou volbou, kteří do svých rolí dali to nejlepší a procítěný konflikt dvou šermířů tak fungoval přesně tím ideálním způsobem. Scottův celoveční debut působí skutečně procítěně, dojmem, že do konfliktu dvou odvěkých nepřátel dává dostatečně moc. Film je možná až příliš silných témat, jehož témat Scottův celovečerní debut nedosahuje, minimálně solidní základ je ovšem cítit. A Scottův debut je v mnoha ohledech tím správným způsobem emocionálně působivý.     Soupeři v podstatě vyznívající jako typický film Ridleyho Scotta. Vizuálně působivý s myšlenkami, které více či méně působí na diváka. Ridley ovšem už při svém debutu dokázal solidně prodávat atmosféru, pocit, že se skutečně vracíme do časů Napoleona. Výpravou, kostýmy i dobovou atmosférou.   Nedá se přitom vyloženě říct, že by se Ridley u svého debutu u diváka krve dořezal. Stěžejní roli sice v Soupeřích hraje nenávist, oněch konfrontací dvou důstojníků ovšem ve finále není vyloženě mnoho. Velmi snadno se dá dokonce argumentovat, že se v jistých momentech v tom filmu ´´ neděje nic ´´. Teprve finále dostojí potenciálu, kterého tato adaptace románu Josepha Conrada mohla dosáhnout.   Jde vlastně o Ridleyho v rozjezdu, už zde se ovšem i díky získání ceny za nejlepší debut na Filmovém festivalu v Cannes provedl jako tvůrce se solidní budoucnosti. Ridley Scott přitom nikdy nepatřil mezi režiséry se zcela automaticky znatelným rukopisem, právě solidní vizuál a především bravurní práce s herci je u jeho filmů v podstatě denním chlebem. Každý šermířský souboj je pojat trochu jinak a finále je skutečně silné. Menší potíž možná tkví v tom, že cokoliv co předchází finále zase tak moc silné není, přesto šlo pro Ridleyho Scotta o solidní tvůrčí start, kterým naznačil, že skutečně předvede velké věci. A v současnosti po filmech jako Vetřelec, Blade Runner, Thelma a Louise, Černý ještřáb sestřelen, Hannibal, Království nebeské, Americký gangster či Marťan všichni víme, že Ridley velké věci předvádí dodnes. I přes pár lehkých přešlapů.   Solidní debut, který sice má své mouchy, skutečně ovšem předvedl výrazný tvůrčí talent, který dnes stále točí film za filmem. Soupeři jsou vizuálně půvabný film, který možná potenciál námětu nevytěžil na 100%, i po 45 letech ovšem obstojí u diváka úplně v pohodě..... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Uražená ješitnost měnící se v nenávist, která přerůstá ve stupňující se posedlost. Dva důstojníci Napoleonovy armády hýčkají své ego a podstupují stále nové nelítnostné souboje, to vše na pozadí napoleonských válek, které mění tvář Evropy. Scottovi nejde o vylíčení historických událostí, které tvoří pouhé kulisy k dobrodružnému příběhu dvou chlapů, co skvěle ovládají své zbraně. Je na co se koukat a komu držet palce, jakkoliv charaktery se prakticky nevyvíjejí a scénář není právě rafinovaný. Ridley Scott tady ale už ukazuje, že umí zatraceně dobře vytvářet nádherné obrazy a má smysl pro budování napětí. Celkový dojem: 70 %. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg debutoval filmem Duel, Ridley Scott filmem The Duelists. A zatímco Spielbergův televizní snímek vypadá jako regulérní kinofilm, Scottův celovečerák místy působí spíše televizně... Ale co bych se v tom dál šťoural, oba ty filmy jsou super. Soupeři dávají především dost jasnou odpověď na otázku "Proč se vlastně válčí? Proč se lidi nemůžou dohodnout a nechat toho?", dávají ji s pomocí výborných výkonů obou hlavních hrdinů a spolehlivé režie, která vytvořila nejednu nezapomenutelnou scénu (každý souboj je jiný a jejich úpornost se neustále stupňuje). ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Jestli Soupeřům něco chybí, tak je to lepší základní zápletka, neboť oba husaři se snaží jeden druhého zabít když už ne pro nic, tak pro absolutní koninu, která ze zúčastněných osob dělá entity s iq bludného kořenu. Ovšem i tak se Scottovi povedlo vytvořit příjemný historický film, kterému sluší nižší rozpočet (kostýmy jsou sice skvělé, ale není přítomna ani jedna davová scéna), díky němuž můžou mít souboje náležitě komorní atmosféru, které by ale slušela větší osudovost a náboj. Nebo útok vesmírných sleďů. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott celovečerně debutuje zdařilým historickým dramatem o dvojici francouzských vojáků, z nichž jeden (Carradine) je proti své vůli vtažen tím druhým (Keitel) do kolotoče vražedných soubojů o čest, to celé na pozadí napoleonských válek, v nichž oba stoupají v armádní hierarchii. Příběh je vyprávěn z pohledu Carradineovy postavy, o které se dozvídáme nepoměrně více informací než o postavě Keitelově, u níž nám musí stačit, že to je prostě vzteklý pes, který si nedá pokoj. Nenudící scénář, kamera dobře prodávající pěkné exteriéry a šťastně vybraní představitelé titulních rolí dělají z filmu solidní příjemný kousek. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (15)

  • Ridley Scott získal na filmovém festivalu v Cannes cenu pro nejlepší debutní film. (Terva)
  • Meče byly při natáčení připojeny na baterie kvůli tomu, aby při soubojích od nich létaly jiskry. Harvey Keitel potom přiznal, že několikrát dostal ránu elektřinou. (becki_tu)
  • Do filmu byli původně obsazeni Michael Moriarty a Michael York. Ti byli však potom, co byly podepsány všechny smlouvy a navýšen kapitál na produkci, vyhozeni samotným režisérem Ridley Scottem. Nikdy však nebylo podáno žádné vysvětlení ohledně důvodu, proč byli Moriarty a York vyhozeni. (becki_tu)

Reklama

Reklama