Režie:
Ridley ScottKamera:
John MathiesonHrají:
Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Connie Nielsen, Oliver Reed, Richard Harris, Derek Jacobi, Djimon Hounsou, David Schofield, John Shrapnel, Tomas Arana (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Příběh římského generála Maxima začíná v zimě roku 180, kdy v čele římských legií zvítězil nad germánskými kmeny. Po bitvě dorazí do ležení císař Marcus Aurelius se svými dětmi, slabošským synem Commodem a dcerou Lucillou, která byla kdysi Maximovou milenkou. Věčnými boji unavený císař požádá Maxima, aby se po jeho smrti stal protektorem Říma. Generál to však odmítne. Když se Commodus dozví, že ho otec nehodlá jmenovat svým nástupcem, zákeřně ho usmrtí a zmocní se vlády. Maximus se novému vládci odmítne podrobit a je zatčen. Podaří se mu uprchnout a spěchá domů. Svůj dům najde vypálený a manželku i syna zavražděné. Vyčerpán žalem i zraněním omdlí a probere se v zajetí otrokářské karavany. Je pak prodán bývalému gladiátorovi Proximovi. Společně s černým otrokem Jubou projde gladiátorským výcvikem a dostane přezdívku Španěl. Commodus se vrací do Říma a chce rozpustit senát. K tomu však potřebuje získat na svou stranu lid. Rozhodne se proto uspořádat velkolepé gladiátorské hry, kam přijíždí i Proximovi gladiátoři. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 646)
V tomto filme jednoznačne dostáva obsah na frak od formy a to spôsobom na ktorý ja nie som ochotný pristúpiť. Vizuálne pekné (nie však úžasná ako napr. Hrdina) nielen vďaka Connie (ktorú žeriem od Diablovho advokáta) ale aj vďaka digitálnym kulisám a zvieratám. Historická nevieryhodnosť by mi až tak nevadila, keby bola zabalená do pútavejšieho príbehu. Takto je to len priemer v pozlátku, ktorý jednoznačne ťahá Joaquin Phoenix a Oliver Reed, Crowe je dobrý ale na svoj výkon z LA Confidential nestačí. Záver patrí k jedným z najhorších a najpatetickejších scén aké som mal tú česť zhliadnuť. Ako toto mohlo poraziť na Oscaroch Tigra a Draka alebo Traffic to naozaj nepochopím. P.S. POMO gýč je s tvrdým... ()
|| Scenár: David Franzoni, John Logan, William Nicholson / Story by David Franzoni | Hudba: Hans Zimmer, Klaus Badelt, Lisa Gerrard | Produkcia: Douglas Wick, David Franzoni, Branko Lustig | Distribúcia: DreamWorks (USA), Universal Studios (non-USA) | Štúdio: Scott Free Productions, Red Wagon Entertainment | Rozpočet: 103 miliónov $ | Tržby: 457,640,427 $ || ,,Stojí vůbec Řím za lidský život?,, V tomto filmu tomu tak bylo. Russell Crowe, Joaquin Phoenix, réžia Ridleyho Scotta, a hudba samá spojuje niečo, kôli čomu sa filmy oplatí robiť a pozerať. Premňa jednoznačne najlepší historický film všetkých čias spolu s Gibsonovým Braveheart-om. A Rím bol taký krásny, že namiesto Maxima by som bol s tými légiami prebral moc natrvalo! Keby mu to scenár dovolil aspoň na 20 minút :) ()
"Chcem, aby ma mali za otca. Chcem si ich pritisnúť na hruď." - "Už si pritískal na hruď človeka nakazeného morom?" - "Nie, ale ešte raz ma prerušíš a ty sbudeš." Gladiátor samozrejme nie je zlý film. Má strhujúce akčné scény, pestrú škálu zvierat (hyena, kôň, tiger), typicky silnú scottovskú audiovizuálnu stránku, charizmu drsného Austrálčana Russella Crowea... a to je všetko. Snímka trpí nevyváženým tempom. 155 minút len preto, že sa to na hollywoodsky epos vraj patrí? No neviem. Pritom dej je naťahovaný a takmer nič sa v ňom nedeje. Druhá polovica je navyše (kvôli nečakanej smrti Olivera Reeda) chaoticky zostrihaná. Gladiátor zároveň dopláca na plytký príbeh; poznať, že na začiatku nakrúcania nebolo hotových vraj ani 20 strán scenára (!). Nepotešil ma ani fádny zloduch (Joaquina zbožňujem, ale toto mu nevyšlo) a vôbec, herecké výkony sú nepriamoúmerné vysokému kreditu daných hereckých predstaviteľov (Richard Harris, Derek Jacobi). K tomu patetické uslzené trápne dialógy, nemastné neslané špeciálne efekty, WTF scény (Crowe slintavo olizujúci špinavé nohy obesenca). Už v kine som z toho nebol nadšený a ani po X desaťročiach äa reprízach) sa na to pravdupovediac môj názor nejak extra nemení. Pri rozpočte 103 miliónov ich snímka každopádne na celom svete zarobila krásnych 457 a vyvolala krátku vlnu historických záležitostí (napr. Tróju alebo ostatne Kráľovstvo nebeské tiež od Ridleyho). Kino Považan NmNV 2000 ()
Ridley Scott vzkřísil hollywoodský "hstorický" velkofilm ve vším lesku... ve vší barevnosti, pompéznosti, schematičnosti, patosu, plytkosti. Stvořil dílo, které apeluje na divákovo oko, jakmile se však uchýlí k myšlenkám, připadal jsem si jak na nepovedené hodině "římské státnosti pro začátečníky" (nikdo mi nevymluví, že v jádru je Gladiátor naprostý nonsens). Jakmile se "děje", funguje Scottovo dílo brilantně, během dialogů však sklouzává do typické prázdné užvaněnosti a nebýt toho, jak mistrovsky svá schemátka naplnilo duo Crowe-Phoenix, zůstávalo by po Gladiátorovi sotvaco hodnotného. Ridley Scott mě svým přístupem hrubě zkalamal. Jeho režie je rutinní, profesorsky chladná, snad jen v bitevním sekvencích lze hovořit o svojském přístupu (byť roztřesená ruční kamera a "vynechávání" okének není mistrův vynález). Co mi na tomhle filmu chybí, je skutečný duch... neustále se žvaní o Římu, ale ten bohužel pro kvalitu snímku zůstává skutečně pouhým snem (vyrenderovaným pozadím). Proto dávám přednost ideám Williama Wallace či kapitána Nathana Algrena. Jejich boj má pro mě větší náboj nežli stokrát ohraná pomsta za smrt blízkých. Ridley Scott prostě rozehrál pompézní symfonii podle starých not. Je stejná jako hudba Hanse Zimmera – vzbuzuje žádané emoce, zní mohutně, heroicky... To je koneckonců to, co se od velkofilmu čeká, ne? Jenže já tvrdím, že to očekávané už tu bylo několikrát ztvárněno lépe, byť možná ne tak megalomansky. ()
Tento film má vše, co takový žánr potřebuje, záporáka, kterému i po několika zhlédnutí mám chuť šlápnout na palec, hlavního hrdinu, který je sympaťák až na půdu, dobrý soundtrack, výbornou výpravu, napínavý a strhující příběh. Pro mě zatím druhý nejlepší film Ridleyho Scotta a oprávněné 5 hvězdičkové hodnocení… ()
Galerie (117)
Zajímavosti (155)
- Katapulty použité v úvodu filmu by reálně měly dostřel zhruba do vzdálenosti 140 metrů. Z důvodu bezpečnosti a efektivity byl jejich dostřel digitálně upraven tak, aby byl daleko větší. (FIBO)
- Pretoriánskou císařskou stráž hrálo v jedné samostatné scéně 84 komparzistů. (FIBO)
- Ve skutečnosti byl příběh s předáním trůnu naopak, než je ve filmu. Commodus, syn Marka Aurelia, byl naprosto neschopný a měl komplikovanou povahu, přesto si jeho otec prosadil dědění trůnu, místo v té době populárního "adoptování" a předání trůnu tomu nejschopnějšímu. Drtivá většina poradců za tento krok Aurelia odsuzovala. (Investman)
Reklama