Reklama

Reklama

Thelma a Louise

  • Česko Thelma a Luisa (více)
Trailer

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (514)

Matty 

všechny recenze uživatele

Thelma a Louisa se rozhodly vypadnout ze svých rolí a během vizuálně podmanivé cesty zjišťují, že není nad život bez závazků, že je fajn být hrdinkami mužských žánrů a že pokud jako žena jednou porušíte pravidla patriarchátu, je sakra těžké zachovat si důstojnost a přežít. Teprve v závěru, který mi přišel spíše zdrcující než osvobozující, vychází plně najevo, jak tragický podtext ta vesmes zábavná jízda po celou dobu měla. Jinak všechna čest Scottovi, který se nevzdal svých "malířských" trademarků (širá westernová krajina Thelmy a Louisy, neonoirové svícení a déšť detektivního vyšetřování) a přitom natočil film, který je ženský a může na to být hrdý. 80% Zajímavé komentáře: Melies, Visáč, dobytek, Cimr, becki_tu ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Celý problém Thelmy a Louisy tkví v nešťastném propojení precizity klasického hollywoodského stylu s evropskou tematikou aplikovanou na americké prostředí. Na jednu stranu se film tváří jako evropské vyprávění, kdy není děj motivován primárně příčinou a následkem nebo naplňováním deadlineů, ale pracuje s mnohem uvolněnějšími kauzálními vazbami a vědomým neujasněním si cíle, na druhou stranu rozvolněná šedesátá i deziluzivní léta sedmdesátá dávno odezněla. Nacházíme se v Americe, v post-klasickém Hollywoodu let devadesátých, s nimiž se pojí nutnost vršit deadliney – tedy jakési limity, do kdy musejí postavy vyřešit určitou věc. Takový deadline představuje kupříkladu vzetí / nevzetí Brada Pitta (na rozhodnutí mají postavy vymezený čas, protože Brad na ně věčně čekat přirozeně nebude), sehnání peněz nebo překročení hranic do Mexika. Nejvýraznější deadline je pak policie, jež obě dívky stíhá a jež rámuje celý příběh (proto dojde ke kontaktu dívek s policí až u konce). Jak vidno, deadliney jasně převažují nad uvolněným evropským vyprávěním, s kterým nemá film zhola nic společného, přestože po něm permanentně - minimálně synopsí - háže očkem. Postavy se v hollywoodských filmech osvobodit a odpoutat zkrátka nemohou. I když možná za tím nevězí normy hollywoodského vyprávění, ale omezení, které na dívky klade patriarchální model společnosti. Rovněž proto se těší Thelma a Louisa tak značné oblibě mezi teoretičkami genderových, feministických, post-feministických, kulturálních a queer studií. Přesto všechno je film nesmírně zajímavý jednou věcí – zdá se, jako by prohazoval příčinu a následek, protože obě dívky teprve až po objevení deadlineu (budoucího následku) začínají konat, ale tomuto deadlineu se snaží pokaždé vyhnout. Směřuje se tu od deadlineu, nikoliv k němu. Jak mazané, pane Scott! ()

Reklama

Rosomak 

všechny recenze uživatele

Už jen za to jak Ridley film vypráví si Thelma a Louisa zaslouží plný počet hvězdiček. Zásadní otázky, které se ve filmu řeší, totiž Ridley Scott ukazuje až téměř v naivním světle, aby vyvolali pobavení a diváka ukolébali, přesto pokud na styl vyprávění pohlédneme znovu, vyjeví se s jakou vážností Ridley film vystavuje a jak si uvědomuje všechny kontexty a důležitost jednání svých postav. Díky tomu je film zábavný a přitom hrozně chytrý. ()

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Thelma a Louise je taký Easy Rider pre ženské publikum (samozrejme v odlišnom podaní). Menšie role starých bažantov Mandsena a Keitela potešia, Pitt fešácky zlodej jest, Saradonka polo-trvdá venuša poznamenaná znásilnením a Geena Davis roztomilá, no naivná, mladá dáma. O zaujímavých hercov máme tudíž vystaráno. Z netradičného príbehu dvoch neviniatok (každý musí uznať, že sú z morálneho hľadiska nevinné), utekajúcich pred dolapením políciou, vznikla pomerne zábavná roadka. No dle mého vkusu tých prekrásnych záberov na okolie (viz Texaské púšte&Grand Canyon) mohlo byť o niečo viac. Navyše, po dvoch hodinách úteku som čakal o niečo korenistejšie ukončenie. I keď ako pravil jeden pán - radšej zhorieť než vyhasnúť. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

1* za hudbu, jinak je to ptákovina. Dvě pitomý nány na tripu. A kolem nich ty nejblbější stereotypy chlapů (směšný manžel, nadrženej agresor v baru, zlodějíček se sixpackem, kamioňák s vibrujícím jazykem, plačící polda pochcanej strachy:). Že by dvě silné ženské hrdinky? Ale houbelec. Jeden z nejpřeceňovanějších filmů. Jo a taky je to ukrutně nuda, ale to je v součtu negativ jen detail. Jiná road movie z podobné doby, k níž skládal hudbu opět Hans Zimmer (tušíte správně:-) se mi líbila mnohem víc, ne tím, že byla v komplet mužském provedení, ale měla nějakou hloubku a silné postavy. Nemám nic proti silným ženským hrdinkám a pomrkávám očkem po Sigourney, ale tyhle dvě splašený slepice nemají NIC, žádný parametr hloubky. Thelma je prostě jen blbá a Louise taky, akorát jiným způsobem. Ale jo, pár pěkných záběrů na krajinu by se našlo. Toť vše. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • Ridley Scott je při natáčení vždy vnímavý k nápadům štábu a herců. Ve filmu tak použil některé z nápadů Susan Sarandon: záběr Louise balící si boty do sáčku; scénu, kdy si Louise vyměňuje šperky za klobouk starého muže a záběr, kdy Louise v noci vzhlíží k obloze. Původně se také měla Louise v hotelovém pokoji s Jimmym (Michael Madsen) pomilovat a pak se vzít. Susan Sarandon však cítila, že by to byla ta poslední věc, kterou by Louise ve své situaci učinila. (HellFire)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama