Reklama

Reklama

Rodina na baterky

  • USA The Mitchells vs. the Machines (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Nesmírně talentovaná, leč trochu samotářská Katie Mitchellová je přijata na vysokou školu svých snů. Plány na odlet jí však překazí její táta Rick, svérázný milovník přírody, který rozhodne, že spolu se zbytkem rodiny Katie na vysokou školu odvezou, aby se ještě vzájemně naposledy užili. S Katie a Rickem se se na výlet vydává divoce pozitivní mamka Linda, mladší bratr Katie Aaron a roztomile vypasený psík Monchi. Plány Mitchellových však překazí nenadálá vzpoura spotřebičů, neboť všude po světě se proti lidem vzbouří elektronická zařízení, která mají lidé tak rádi, od mobilních telefonu po nejnovější modely osobních robotů. Za pomoci dvou porouchaných, ale za to přátelských robotů, se musí Mitchellovi vypořádat se svými problémy, spojit síly a zachránit svět. (Falcon)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (366)

slord 

všechny recenze uživatele

Za tento rok to je asi najlepšie čo nám Netflix naservíroval. Veľmi pekná animácia, ktorá spája 2D aj 3D do jedného celku a funguje to veľmi fajn. Animák, ktorý zaujme humorom, skvelým hudobným podkresom aj sympatickými a svojráznymi hrdinami, ktorých si divák obľúbi (Monchi si to kradne pre seba). Zo začiatku som z toho nebol úplne paf, ale akonáhle začala robokalypsa, tak som z toho nemohol spustiť oči a bavil som sa až do konca. 8/10 ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Myslel jsem, že nejvíc se budu za pár let těšit na to, až si s dcerkou pustím - já nevím - třeba Indiana Jonese, marvelovky, Harryho Pottera, Vetřelce... a ono prdlačky. Ve zdaleka největším očekávání je teď totiž právě ta budoucí událost, kdy za několik let společně usedneme k Rodině na baterky. I s mámou. A králíkem. A pokud možno i s tím mladším bráškou, no. [Netflix] ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Bezvadný animák. Zběsile vtipný, ale zároveň pořád o něčem, nejen o té zběsilosti. 3D animace hravě kombinovaná s 2D vypadá krásně, a pokud si v několika momentech vzpomenete třeba na Úžasňákovy, nebude to ani trochu nařčení tvůrců z kopírování, nýbrž ta nejlepší možná pochvala. A abych nezapomněl, úžasný dabing Dannyho McBrida, Mayi Rudolph, Olivie Colman a dalších. Že to trvalo skoro dvě hodiny (jako dnes téměř všechno), mě vůbec nenapadlo. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Co do scénáře není "Rodina na baterky" nikterak novátorská, pouze v rámci předvídatelného vyprávění zůstává solidně funkční. Hlavní přednosti filmu ale spočívají v jeho vizuální stránce a v tom, jak řeší, respektive překonává esenciální problémy počítačové animace. Animace se pohybuje mezi dvěma póly (hyper)realismu a abstrakce. Nejlepší animátoři dokáží ve své tvorbě spojit realističnost a stylizaci do funkčního celku. Třeba mistrovské grotesky Chucka Jonese sice pracují s tím, že porušují fyzikální zákony, ale současně esenciálně využívají fyzičnost a fyzikální logiku ve všem od pádu kovadliny po sebemenší gesta postav. Jones vytvořil postavy současně celistvé a soudržné, ale také ohromně flexibilní a chaotické, protože mu to umožňovalo médium klasické animace. S nástupem a dominancí počítačové animace, která pracuje s virtuálními modely, lépe řečeno loutkami s pevnou kostrou, se sice proces práce urychlil a zefektivnil, ale také přišel o svou expresivitu. Alespoň to platí pro oblast mainstreamové celovečerní animace, kde hlavní trendy udával průkopnický Pixar, jehož cílem bylo dosáhnout maximální fotorealističnosti. Paralelně s jeho mílovými kroky v tomto směru kráčelo studio Sony Animation, které naopak (vedle výdělečných franšíz) hledalo cesty, jak v rámci všemi užívané technologie přijít s něčím novým, a hlavně jak do počítačové animace navrátit stylizaci a nerealističnost. "Rodina na baterky" navazuje nejen na revoluční zjevení "Spider-Man: Paralelní světy" ale právě že i jeho méně očividné, ale vývojově zásadní předchůdce -  na cartoonově stylizované 3D animáky "Hotel Transylvánie" a "Zataženo, občas trakaře" i na první experiment studia, found footage animák "Divoké vlny". Zatímco "Paralelní světy" se sice v porovnání s dobovou celovečerní animací nevídaně rozkošatily, pořád zůstávaly svázané estetikou a výrazovými prostředky komiksů. v "Rodině na baterky" padají jakékoli hranice a nastupuje ještě odvázanější styl, který tentokrát už otevřeně odkazuje k onlinové tvorbě, a to nejen na YouTube, ale hlavně na mladších platformách s vestavěnými kreativními a expresivními nástroji jako Instagram a TikTok. Na projektu je znát, že jeho tvůrčí tým věkově sahá od čtyřicátníků až po čerstvé absolventy uměleckých škol, kterými se to hemží v oddělení animace, storyboardů a vizuálního designu. Když si k popisu výsledku pomůžeme referencemi, uvidíme zde expresivní barevnost "Speed Racera", světelný design "Tron: Legacy", ztřeštěnou fyzickou výrazovost i metažánrově sebereflexivní hravost "Gumballova úžasného světa" a to vše ještě přetaženo vrstvo stickerů, emoji a memů  právě ze jmenovaných sociálních sítí. Na rozdíl od jiných filmů, které se snaží nějak do sebe pojmout znakové výrazové prostředky internetu ale zdejší tvůrci jen zřídka využívají existující zdroje a naopak přicházejí s vlastními emoji v podobě osobitých čmaryků. Nad to si navíc tvůrci vytyčili cíl, že 3D animace má vypadat jako malované referenční obrázky s jejich charakteristickou barevností a malovaným stínováním. V tomto směru hodně velkou cestu prošlapal již celovečerák "Klaus", ale tady se pracuje s úplně jinou a mnohem sofistikovanější technologií malovaného stínování i dynamických okrajových linek. To vše pak slouží k posílení dojmu "kreslenosti", který také animátorům rozvazuje ruce v tom, jaké divočiny si mohou dovolit při kreativním zpracování jednotlivých akčních, melodramatických i komických momentů. Některé diváky navyklé na nesmyslnou pseudo-realističnost animovaných blockbusterů tak "Rodina na baterky" bude iritovat svou schizofrenií v neustálém frenetickém přepínání mezi vážností a cartoonovou nespoutaností, dynamickou fyzičností a naprostým výsměchem fyzice i mísením dramatického patosu s nezřízenou imaginací. Jiní si film zamilují právě díky tomu, že boří jednolitý styl animovaných blockbusterů a navrací do něj ztřeštěnost a kreativitu, která konečně není spoutána technologií. () (méně) (více)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Spider-Man: Paralelní světy byl zásadní animovaný film. A to nejen díky tomu, že vyhrál Oscara a odstartoval novou franšízu. Především si totiž Sony Pictures Animation nechalo patentovat speciální techniku, která spočívá v použití mixu počítačové animace s ručně kreslenými dodělávkami. Dalo se tak velmi snadno očekávat, že tenhle nový specifický styl animace použije Sony Pictures Animation i ve svých nadcházejících filmech, což dokazuje i novinka studia s názvem The Mitchells vs. the Machines AKA Rodina na baterky. Tu se Spider-Man: Paralelní světy pojí též producentská dvojice Phil Lord/Chris Miller, přičemž o scénář a režii se postarala dvojice Mike Rianda/Jeff Rowe. Otázka je poté na skladě- má ten pár let nazpátek průlomový styl animace ještě co nabídnout? Rozhodně ano! Rodina na baterky dokazuje, že má tenhle přelomový styl animace rozhodně budoucnost. Háček pochopitelně tkví v tom, že není Rodina na baterky takovou revolucí jako právě zmíněné Paralelní světy, neokoukanost a dokonalost animace to ovšem rozhodně neshazuje. Neskutečně živelná animace, neskutečně chytrý humor a především také animák, který má povedený scénář, zajímavé postavy a především v něm fungují emoce, satirická rýpnutí i sofistikované nápady. Člověk by vlastně vůbec nepoznal, že to netočili Lord s Millerem, protože v mnoha ohledech film snadno připomene Zataženo, občas trakaře nebo Lego příběh. Především i proto, že film není vyloženě pro nejmenší děti a mnoho jeho humoru si rozhodně užijí mnohem dospělejší diváci. Rodina na baterky překvapivým způsobem funguje i jako jistý komentář závislosti na moderních technologiích. Právě závislost a posedlost na nich nejen, že způsobí potencionální konec světa, ale především zkomplikuje vztahy jedné americké rodinky. A co víc může stmelit komplikovanou rodinu, než nebezpečné moderní technologie od mobilů po nejmodernější záchody. Vzniká tak neskutečně zábavný a pohodový film, který si může užít celá rodina z různých důvodů a především to pořád neztratí energii ani nápaditost. Především to ale celé skutečně funguje po emocionální stránce. A to především i proto, že má scénář zajímavé a dobře napsané postavy, které jsou navíc skvěle nadabované. A to nemluvím ani tak o Danny McBrideovi nebo Maye Rudolph, ale především o Olivii Colman, která je naprosto skvělá volba na roli zlé umělé inteligence a mohla by si z fleku tykat s H. A. L. em z 2001: Vesmírná odysea. Hlasové obsazení Rodiny na baterky dokazuje, že dabovat skutečně nemůže každý a že správná volba dabingu hraje roli. Důkazem toho je i Doug the Pug jako Monchi, nejroztomilejší mops v historii kinematografie! Film má navíc dle očekávání spousty výtečných odkazů a především má i výtečného skladatele Marka Mothersbaugha, co se opět nebojí využít specifickou hudební dramaturgii. A opravdu je film zdrojem mnoha výborných vizuálních nápadů, které pramení právě z výběru té patentované animace. V mnoha ohledech jde o tak šílené nápady, kterými jsou tak proslulé filmy z dílny dvojice Lord/Miller a přesto ty šílené nápady nadále fungují a dokáží překvapit a pobavit. Pod slupkou toho specifického vizuálního přístupu se možná dá tak trochu říct, že se Rodina na baterky vlastně vydává ve stopách typických rodinných animovaných filmů, kde v mnoha z nich lze též nalézt komplikovaný vztah otce a dcery. Zároveň i přes své hravé tempo je především ve finále lehčí přetažení možná tak trochu znát. A i přes jiný přístup už ta animace pochopitelně nemá takový WOW efekt jako kdysi v případě Paralelních světů. I tyto lehké výtky ovšem nesnižují fakt, že je Rodina na baterky dalším výjimečným animákem, který má mnoho pozitivních aspektů a funguje jednoduše super. Osobně se vůbec nebudu divit tomu, když na konci roku bude Rodina na baterky patřit mezi animáky roku. A to ne kvůli tomu, že bych podceňoval konkurenci, která do konce roku dorazí. Rodina na baterky totiž laťku nastavila dost vysoko a jde o povedený pohodový animák s výtečnou animací, skvělým humorem a zajímavými postavami. A s mopsem! Povedená podívaná, která zaručeně bude fungovat pro menší i větší diváky....... () (méně) (více)

Galerie (17)

Zajímavosti (27)

  • Ústredie vzbúrených strojov svojím vzhľadom a modro-fialovo-oranžovými farbami odkazuje na film TRON (1982), ktorý tiež pojednáva o počítačových technológiách a virtuálnom svete. (ČSFD)
  • Film obsahuje aj dva odkazy na prvý diel Tarantinovho diela Kill Bill (2003). Prvým odkazom je scéna, keď Mitchellovci ako ťažkí frajeri vychádzajú z horiaceho strediska. Behom toho hrá skladba "Battle Without Honor or Humanity". Druhým odkazom je matkino besnenie v závere filmu. Keď totiž zistí, že roboti zajali jej syna, zaznie siréna. Tá v Kill Billovi znela, keď Beatrix (tiež zúrivá matka, ktorá prišla o svoje dieťa) zbadá niekoho, koho má v pláne zabiť. Navyše, pani Mitchellová následne vytrhne ruku jednému z robotov a používa ju ako meč v boji s ostatnými, čo tiež odkazuje na Beatrix, ktorá bojuje s mečom proti značnej presile. (ČSFD)
  • V závěrečných titulcích je i recept na „Linda's face cupcakes“. (Puxina)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

30.12.2021

Rok 2021 proběhl z hlediska kinematografie v o něco menší nejistotě než rok 2020, kdy byly v důsledku virové epidemie zavírány kinosály a filmové premiéry se houfně odsouvaly, což trvalo až do… (více)

Oscarová Olivia Colman se připojuje k Marvelu

Oscarová Olivia Colman se připojuje k Marvelu

20.04.2021

Herečka Olivia Colman (Favoritka, The Father) se letos uchází o svého druhého Oscara, má za sebou taky čerstvě druhou sérii seriálu Koruna, v němž ztvárnila královnu Alžbětu II., a rovněž nadabovala… (více)

Reklama

Reklama