Režie:
Yves SimoneauKamera:
Guy DufauxHrají:
Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini (více)Epizody(4)
Obsahy(1)
Napoleon je ryze francouzský hrdina, ale jeho sláva, činy a rozhodnutí mnohokrát "překročily" francouzské hranice a pod jeho kroky se doslova otřásala celá Evropa. Na filmový projekt, který měl popsat Napoleonovu cestu nehynoucí slávy až po samý konec, však nestačily jen francouzské finance. Čtyřdílná minisérie byla natočena v koprodukci dalších sedmi států: Německa, Itálie, Kanady, USA, Velké Británie a Španělska. Oficiální rozpočet zní na 41 milionů eur, natáčelo se ve Francii, Rakousku, v Maďarsku se točily velké bitevní scény za účasti tisíců statistů, naši diváci samozřejmě poznají mnohé české exteriéry. Producenti plánovali tento projekt již několik let, měnil se režisér a samozřejmě se dlouho spekulovalo o hlavní postavě. Mnohé překvapilo jméno Christiana Claviera, který ve filmech uplatňuje především svůj komediální talent (Operace Corned Beef, Návštěvníci I, II, filmové zpracování známého komiksu o Asterixovi). Současný francouzský velkofilm se neobejde bez Gérarda Depardieua, který zde zahrál roli nepopulárního šéfa tajné policie Josepha Fouchého. Stejně jako v Bídnících získali producenti účast americké hvězdy Johna Malkoviche, který svým výrazným minimalistickým herectvím uchopil postavu Napoleonova diplomata Charlese Talleyranda. Z výrazných ženských postav jmenujme Isabellu Rosselliniovou jako Josefínu a Anouk Aiméeovou jako Napoleonovu matku. Velká historická dobrodružství velkého muže se otvírají roku 1816 na ostrově Svaté Heleny, kde má Napoleon dost času na to, aby ve své duši znovu prožil svůj život... (Česká televize)
(více)Recenze (110)
Jednotlivé části tohoto seriálu asi zhodnotit nedokážu, protože každá z nich nabízí vyvážený počet bitev, zvratů, Napoleonových pádů a vzestupů, takže každý díl je něčím výjimečný. Možná kvůli této neměnnosti to jako celek působí lehce zdlouhavě, ačkoliv zde byla Napoleonova kariéra zkrácena jak nejvíc to šlo. Ale i přesto je to velkolepé dílo, které slouží ať už jako výborný učebnicový podklad, tak i jako příjemný miniseriál na sledování, u kterého jsem se jen málokdy nudil. Co se týče hereckých výkonů. Depardieu ani Malkovich mě nikterak neohromili, ale Christian Clavier po celý seriál předvádí, že to není jen známý francouzský kašpárek, ale že se umí chopit i těžké a historicky velmi významné postavy, Napoleona. Národnostně, velikostně i vzhledově se na něj dokonale hodil, opravdu perfektní herectví, řekl bych, že je to jeho životní role a větší už nebude. Ostatní, jménem neznámý herci také drží seriál na velmi dobré úrovni. Úsilí tvůrců o mistrovské dílo nepřišlo nazmar, skvělá, avšak lehce zdlouhavá podívaná. 80 %. ()
Tohle není špatné. To vůbec není špatné... Možná jsem díky nejrůznějším a nejhrůznějším filmům vydávaným za historické upadla do deprese už tak hluboké, že jsem schopná pochválit cokoli, kde se v 18. století nestřílí ze samopalu, ale i tak si myslím, že tohle stojí za podívání. I tady se nesporně najde hromada nepřesností a omylů a milovníci doby napoleonské by mohli oprávněně namítat, že Napoleonův životopis by měl mít jinou podobu než ve své podstatě komorní drama. Mně osobně to tentokrát nevadilo a vychutnala jsem si Christiana Claviera, kterého jsem do té doby znala jen z komediálních rolí, v roli jednoho z nejslavnějších Francouzů všech dob, k níž má předpoklady nejen herecké, ale též fyzické. Na rozdíl od takového Marlona Branda, který hrál Napoleona ve snímku Desirée (promiň, Marlone, víš, že tě miluju, ale tohle sis mohl odpustit). Jo a na Korsiku se zajeďte podívat, až budete mít možnost, stojí za to. ()
Skvělá podívána, včetně kostýmů a výpravy. Clavier je jako Napoleon výborný, to co bych naopak vytknul, je občasné přeskakování či vynechávání dalších důležitých momentů Bonapartova života, kdy by člověk, který není tohoto období znalý, mohl mít problém s orientací. Více prostoru by také zasloužili další postavy okolo Napoleona a především rozbory bitev. 90%. ()
Myslím, že Napoleonovi se povedla jedna velmi důležitá věc. Zachytit Napoleona jako vícerozměrnou postavu. Motivovat jeho činy, ať už kladně nebo záporně, ukázat jeho povahu, neospravedlňovat ale ani je jednoznačně neodsuzovat, ale vykreslit ho veskrze realisticky, se vší zkázou a slávou, co přinesl Evropě. Napoleon se v první řadě opírá o slušné herecké výkony, jdoucích od těch hodně dobrých (Clavier, Rossellini, Malkovich) k dobrým (Aimée, Alexandra Maria Lara, Heino Ferch) až ke standartním (Depardieu). Clavier Napoleona ztvárnil obdivuhodně dobře, měl by se vyprdnout na komedie pochybných kvalit a vrhnout se na trochu vážnější tvorbu, očividně mu svědčí. Líbila se mi i hudba, leč rekonstrukce bitev byly poněkud slabší a řekla bych, že hrály spíš druhé housle, což nemusí být nutně na škodu. Zručně stvárněný kousek historie. ()
Štvordielny galaktický televízny projekt, ktorý sa nebojí zaplatiť národné hviezdy a v rámci niekoľko desaťročných epizód vzostupu a pádu jednej ríše nasnímať mimoriadne nákladné exteriéry. Historicky a geograficky niet veľmi čo vytknúť, navyše Clavier je typologicky vhodným Napoleonom - či už egocentricky, alebo ako samochválna tlčhuba. Nedostatky sú v scenári, ktorý sa točí okolo bizarných správaní všetkých figúrok (ktorým chýba hlbšia identita), čím defacto môže zabudnúť na vrelšie prijatie medzi historickú smotánku. Videl som viackrát, ale už pomerne dávno, takže nedokážem reflektovať svoje pocity bezprostredne. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (26)
- Napoleon (Christian Clavier) a cár Alexander (Toby Stephens) zobrazení v roku 1808 na kongrese v Erfurte pri počúvaní predstavenia Nicolu Paganiniho (Julian Rachlin) "Caprice č. 24". V skutočnosti bola skladba zložená až v roku 1817. (Arsenal83)
- Počas sprisahania na Rue Saint-Nicaise vidíme Napoleona (Christian Clavier) cestovať po boku svojej manželky, ale v skutočnosti sa Joséphine (Isabella Rossellini) viezla v samostatnom koči. (Arsenal83)
- Do roku 2003 išlo o najdrahšiu európsku TV produkciu. (misterz)
Reklama