Reklama

Reklama

Ježíš Nazaretský

(TV film)
  • Itálie Gesù di Nazareth (více)
Trailer

Obsahy(1)

Čtyřdílný filmový opus zobrazuje život Ježíše Krista, od jeho narození až k trpké smrti tak, jak o něm vypravovali a psali první apoštolové. Režisér a spoluautor scénáře Franco Zeffirelli se však s přední italskou scenáristkou Suso Cecchi d’Amicovou a britským spisovatelem Anthonym Burgessem rozhodli zpracovat biblickou legendu také jako příběh člověka na této zemi a rozšířit vyprávění o historický kontext starověké Judey. Kristův život a doba tak ve filmovém zpracování ožívá díky záběrům přímo citující křesťanská vyobrazení i zasazením do skutečných polopouštních lokací. Ježíšovo učení a myšlenky se v Zeffirelliho snímku otevírají širším významům a porozumění. Jejich propletení se strastmi a nadějemi tehdejších obyvatel, stejně jako obavami vládnoucích představitelů země, jež se zmítá v neklidu, ukazují nevyhnutelnost tragického konce i nový začátek lidských dějin...
První díl začíná v malé židovské obci, kterou se šíří zpráva o zasnoubení tesaře Josefa (Yorgo Voyagis) s mladou Marií (Olivia Husseyová). Silně věřící dívku jedné noci zasáhne vize s božím poselstvím, málokdo jí ovšem věří. Dokonce hrozí, že ji snoubenec kvůli nečekanému těhotenství odvrhne a odsoudí ji tak k smrti. Po rozmluvě s rabínem (Cyril Cusack) a díky vlastnímu prozření ale Josef nakonec přijme Marii i dítě za své. Mezitím je vyhlášen census a mladí manželé tak musí cestovat do Betléma. Do pohybu se dává celá země a krajinou také putují tři mudrcové (James Earl Jones, Fernando Rey a Donald Pleasence) následující nebeské znamení. Zprávy o naplňujícím se židovském proroctví a narození Spasitele dorazí až ke králi Herodovi (Peter Ustinov), který se obává vzpoury a nařídí popravu všech betlémských nemluvňat. Marii, Josefovi i právě narozenému dítěti se však podaří hroznému osudu uniknout a z malého Ježíše postupně roste pozoruhodný chlapec. Druhý díl se posunuje o několik let dopředu. Judsku nyní vládne Herodes Antipas (Christopher Plummer), který se musí potýkat s rostoucím počtem radikálních zélótů, ale také vzpurným kazatelem Janem Křtitelem (Michael York) hlásající pokání a příchod spasitele. Právě k Janovi přichází již dospělý Ježíš (Robert Powell), aby se od něj nechal pokřtít, a Jan v něm rozpozná svého nástupce. Na Janovu radu se k Ježíšovi připojí jeho první učedníci, Ondřej a Filip, a putují napříč zemí. Mladý kazatel z Nazaretu mezi lidmi hlásá svůj výklad Písma a rovněž jim naslouchá – bohatým, chudým, ctnostným i zatraceným. Postupně se stává duchovním vůdcem podrobeného národa a získává další stoupence i učedníky, jejichž počet se rozroste na dvanáct. Avšak zatímco Ježíšův hlas zní stále silněji, uvězněný Jan Křtitel bude brzy umlčen. Třetí díl sleduje Ježíšovu cestu z galilejských plání do Jeruzaléma. Zprávy o jeho skutcích i slovech se šíří celou zemí, což vzbudí zájem jak u vzbouřeneckých skupin, tak u členů židovské rady starších. Zélóti přemýšlejí, jak jeho učení využít pro ozbrojené povstání a pomstít tak smrt Jana Křtitele. Část Sanhedrinu se naopak obává narušení mocenské rovnováhy, kterou s sebou nový prorok přináší. Samotný Ježíš (Robert Powell) dál rozmlouvá s každým, kdo mu otevře dveře, a odpouští kajícným. Mezi všemi také Marii Magdalské (Anne Bancroftová), která jej věrně následuje. Nakonec se se svými apoštoly vydává na svátek Pesach do hlavní města, přestože tam předpověděl svou smrt. U bran Jeruzaléma ho vítají davy a Jidáš (Ian McShane) se mezitím snaží přemluvit zákoníka Zeracha (Ian Holm), aby jeho mistr mohl promluvit k Sanhedrinu. Ježíšovo kázání v Chrámu a konání zázraků ovšem pobouří řadu kněží, kteří za jeho rouhání žádají tvrdý trest. Čtvrtý díl zobrazuje poslední dny Ježíše Nazaretského na zemi. Po nepokojích v Chrámu hledají proroka (Robert Powell) i jeho učedníky po celém Jeruzalémě, ale marně. Sanhedrin je ohledně Ježíšova učení rozdělen a velekněz Kaifáš (Anthony Quinn) po přímluvách mistra Nikodéma (Laurence Olivier) a Josefa z Arimatie (James Mason) dovolí, aby před ně Ježíš předstoupil. V počestnost velerady věří i Jidáš (Ian McShane), proto jim vyzradí úkryt svého mistra. Ježíš ovšem dobře ví, co bude následovat a odmítá se obhajovat před Sanhedrinem nebo Pilátem Pontským (Rod Steiger). Nakonec je odsouzen k smrti ukřižováním a zavržen jako falešný prorok. Přes přání Piláta či velekněze ovšem Ježíšovou smrtí jeho zvěst o Božím království neumlká, naopak povstává v novém světle. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (66)

d-fens 

všechny recenze uživatele

film tak "natrieskaný" hviezdami (a mnohí slávni herci, herečky iba v úplne vedlajších postavách - napr. F.Rey, D.Pleasance, P.Ustinov, C.Cardinale, E.Borgnine, J.Mason, L.Olivier, Ch.Plummer.....) sa len tak nevidí. Pre mňa je to znak, že v prípade tak významného veľkofilmu (škoda toho formátu 4:3) o ešte významnejšej historickej postave, išli ich osobné egá stranou, a pokladali si za česť sa v tomto filme "mihnúť" aspoň na pár minút. Je inak vtipné, že Fernando Rey bol dvorný herec Buňuela, známeho to "díkybohu" ateistovi :) Zaujímavosťou je aj spolupráca Anthonyho Burgessa (Mechanický pomaranč) na scenári. Čo sa týka dĺžky filmu, ja som to zhltol na jeden šup, a ani na chvíľu som sa nenudil. Je síce pravda, že prvá časť (zo štyroch) je asi najslabšia, ale to ostatné je veľmi dobré až výborné - samozrejme, určitej schématickosti, "topornosti" a pátosu sa pri spracovaní najznámejšieho príbehu západnej histórie vyhnúť nedá (ak to samozrejme chcem urobiť čo najvernejšie podľa evanjelií a kresť.tradície, nie "podľa seba", ako sa toho chopili napr. Scorsese alebo Passolini)..... A mám dosť zásadnú pripomienku k malému detailu, ktorý vo filme zaznel (videl som v slovenskom dabingu) : V časoch Krista sa oblasť Galileje, Judeje a Samárie rozhodne nenazývala "Palestína", ako (v slov.dabingu) zaznelo. Ten názov vznikol až ca. 100 rokov po Ježišovej smrti na popud rímskeho cisára Hadriána, ktorý tak chcel ponížiť Židov po ich Bar Kochbovom povstaní, a posmešne premenoval celú provinciu na "Syria Palaestina" podľa, v tej dobe už dávno vymretých, Pelištejcov (Filištíncov), ktorí boli v staroveku veľkými nepriateľmi Židov. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pripadám si trochu ako vegetarián, ktorý má zhodnotiť kvalitu steaku, keď ako nemilitantný ateista mám hodnotiť tento film. Odhliadnuc od obsahu môžem konštatovať, že Franco Zeffirelli, ktorého Rómeo a Júlia sú v mojej Top ten, je naozaj povolaným režisérom pre nakrútenie tohto televízneho veľkofilmu. Starostlivo si vybral plejádu vynikajúcich hercov, postaral sa aj o dobrú hudbu a autentickosť prostredia a kostýmov. Za slabinu pokladám predovšetkým dĺžku a tiež aj zbytočný, naivitou zaváňajúci, pátos komparzistov. Našťastie existuje možnosť zaujatia inertného postoja v podobe troch hviezdičiek, ktoré vyjadrujú mieru mojej spokojnosti s výsledkom. ()

Reklama

Disk 

všechny recenze uživatele

První díl je něčím, co od dané látky skoro vůbec nečekáte. Výpravné, přesto hodně komorní a neokázalé. Asi nejpůsobivější pasáží je vraždění neviňátek. To je scéna, která pohne i těmi diváky, kteří jsou na filmové násilí běžně zvyklí a nic je už nepřekvapí. Vidět známé tváře v biblických rolích je opravdu zajímavé. Nikdo až na jednu výjimku se nepředvádí. Tak klidný James Earle Jones jako Baltazar je famózní, stejně tak Peter Ustinov a Christopher Plummer v rolích obou Herodů jsou taktéž výteční. Olivia Hussey na mě působila dojmem zralejší Julie, kterou si kdysi zahrála právě u Franka Zeffirelliho. Ovšem prozatím u mě vede Michael York jakožto Jan Křtitel. Celou dobu je totálně exaltovaným apokalyptikem, takže neznalým lidem může připadat směšný, ale právě on je onou hereckou výjimkou zmíněnou výše. A jestli je něco skutečně famózního, pak je to hudba oscarového Maurice Jarra. To je vyloženě nebeská záležitost, to se nedá slovy popsat. Myslím, že i samostatný poslech by stál zato.__________Ve druhém díle se konečně objevuje samotný Ježíš Kristus v podání Roberta Powella. Můžu říct, že za takovým Ježíšem bych taky šel. Powell má v sobě obrovské charisma, které v sobě dost ježíšovských představitelů postrádá, ale v tomto případě se casting povedl na jedničku. Stejně skvělá je Anne Bancroft jako Marie Magdalena. Má v sobě jistou důstojnost, i když jde o ženu na okraji společnosti. Zaujal mě taky Ian McShane v roli Jidáše Iškariotského (už se těším na scény jeho zrady) a Bruce Lidington v roli nevěřícího Tomáše. Můžu se domýšlet, zda Franco Zeffirelli kromě evangelních předloh použil jako inspirace i nějaký apokryf, přiečemž takové Tomášovo evangelium by se určitě nabízelo. Každopádně jsem byl ve všech ježíšovských scénách scénách v tomto díle pln němého úžasu, jakou pecku sleduji. Soundtrack Maurice Jarra a kameru vyzdvihovat nebudu, protože tyto složky jsou geniální samy o sobě._________Ve třetím díle mě absolutně ohromila Claudia Cardinale v roli hříšnice, která Ježíšovi omyla nohy slzami a utřela je svými vlasy. A fantastický je Ian McShane, který svou roli Jidáše parádně rozvíjí. Není to vůbec jednorozměrná postava, jak mu občas připisuje všeobecná nálepka. Zeffirelli mu dává úžasný lidský rozměr a McShane mu pomáhá svým charismatem. Paráda, tleskám. Jo a to rozehnání kupců v jeruzalémském Chrámu bylo parádní._________Závěrečný díl mě ohromil. Jde vlastně o úplně opačný přístup, který o skoro třicet let později zvolil Mel Gibson ve svém velkokýči Umučení Krista. Žádné zpomalovačky, žádná obsese z bičování, žádná latina s aramejštinou (dobové jazyky vaše dílo automaticky nevylepší), Robert Powell je snad nejlepším Ježíšem, který se kdy objevil na filmovém plátně nebo televizní obrazovce. Má úžasné charisma a všechno, co říká, mu bez výhrad věříte. Rod Steiger je jako Pilát velmi lidský a ani nemusí dělat ony okázalosti typu mytí rukou. Anthony Quinn jako velekněz Kaifáš nepůsobí prvoplánovým dojmem jako u Gibsonovy verze a Nikodémovi v podání Laurence Oliviera netřeba hovořit - jedna z jeho životních rolí. Ale nejvíce mě uchvátil Ian McShane v roli Jidáše. Zde jde o výtečně napsanou postavu s tragickým rozměrem, žádný typický zrádce, jak si ho černobíle vykreslujeme. Takhle pokorné ježíšovské vyprávění nevzniklo ani předtím, ani potom, což potvrzuje civilní závěr bez jakéhokoli patosu, ke kterému tato látka obvykle svádí. Ježíš Nazaretský je mistrovské dílo, po jehož zhlédnutí budete mít nádherný pocit, že jste viděli něco neobvyklého. () (méně) (více)

SkyCaptain 

všechny recenze uživatele

Zatím nejlepší zpracování o Ježíšově životě co jsem viděl. Jsou v něm skoro všechny scény z evangelií a ještě nějaké navíc. Hlavně zdůrazněná linie se Zelóty a Barabášem byla velmi zajímavá. Pochválím rovněž herecké výkony - samozřejmě samotný Ježíš je ztvárněn skvěle, ale rovněž například Petr nebo Jidáš jsou úžasně herecky ztvárnění (ani nemusí mluvit, stačí jak se dívají). Pro každého věřícího i nevěřícího MUST SEE :-) ()

LEATHERFAC 

všechny recenze uživatele

Vážení přátelé... Franco Zeffirelli má bez diskuze k dispozici dva trumfy, které každé další zpracování jen horko těžko překoná. Za prvé je to famozní hudební podkres, který účinek každého záběru a každé scény zvyšuje nejmíň o polovinu... A za druhé toho nejdokonalejšího hereckého představitele Ježíše, jakého si může režisér přát, protože Robert Powell se pro tuto roli narodil... Měl by mít v sobě obří dávku lásky, pokory a laskavosti ale zároveň stejnou dávku charismatu, živelné síly a přesvědčivosti. Troufám si tvrdit, že tohle všechno v sobě R.P. má vrchovatou měrou a charisma z něj stříká na všechny strany, nejen z jeho vpravdě uhrančivých očí. Dokáže nám předvést laskavou tvář (tak jako Ježíš v Největším příběhu všech dob) ale dokáže se i rozhněvat a hřímat jako přesvědčivý kazatel (tak jako Ježíš v Evangeliu podle Matouše). R.P. dokáže jako Ježíš střídat obě tyto polohy s neuvěřitelnou přesvědčivostí (narozdíl od svých kolegů, kteří se příliž drží buď jedné polohy, nebo naopak té druhé).  Ze čtyř dílů pro mě osobně nejsilnější díl třetí, emocionálně nejvypjatější, kdy je Ježíš na vrcholu sil, během svých kázání i uzdravování nemocných... PeS: Jen se z toho Palina všichni neposerte... (;o) ()

Galerie (66)

Zajímavosti (28)

  • Film měl premiéru na italské televizní stanici Rai 1 a to 27. března 1977. Spojené království a USA ho viděly o týden později. (Terva)
  • Robert Powell v jednom interview řekl: „Můj bratr je ateista. Sledoval film s mými rodiči a oni řekli, že po ukřižování byl velmi tichý a zamumlal – nutí vás přemýšlet, že ano? Takže pokud mohu přimět ateistu k přemýšlení, počítám to jako svůj největší úspěch." (ČSFD)

Související novinky

Navštivte lokace slavných filmových scén!

Navštivte lokace slavných filmových scén!

09.04.2022

Přemýšlíte, kam letos na dovolenou? Máme pro vás tip na tři destinace, které vám učarují stejně jako tvůrcům ikonických děl světové kinematografie. 1. Maroko - Středověké medíny, barvami hýřící… (více)

Zemřel Christopher Plummer

Zemřel Christopher Plummer

05.02.2021

Z Ameriky přichází velmi smutná zpráva. Dnes ráno ve svém domě v Connecticutu zemřel legendární kanadský herec a držitel Zlatého glóbu i Ceny akademie, Christopher Plummer. Populárnímu tvůrci známému… (více)

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

15.06.2019

Slavný italský scenárista a režisér Franco Zeffirelli zemřel ve věku 96 let. Zprávu médiím potvrdil jeho syn. Zeffirelli byl známý především adaptacemi Shakespearových her a taky pojetím klasických… (více)

Reklama

Reklama