Režie:
Kacuhiro ÓtomoScénář:
Kacuhiro ÓtomoKamera:
Katsuji MisawaHudba:
Šódži JamaširoHrají:
Mami Kojama, Micuo Iwata, Nozomu Sasaki, Teššó Genda, Hiroši Ótake, Issei Futamata, Takeši Kusao, Taró Arakawa, Juriko Fučizaki, Jósuke Akimoto (více)Obsahy(2)
Tokio, červenec 1988. Extra Senzorické Pozorování - místo tajných vládních experimentů, které připravuje aktivizaci atomové bomby, která zapříčiní rozpoutání třetí světové války. 31 let po této katastrofě je svět sice rekonstruovaný, ale krajně nestabilní, jelikož pokračují psychické experimenty: Tokio se změnilo na obrovský megapolis Neo-Tokio. Zde působí i motocyklový gang, vedený Kanedem. Jeden z jeho členů Tetsuo je unesen organizací ESP, která ho zařadí do armády. Kaneda hledá zmizelého přítele. Jeho odysea mu umožní kontakt nejen s revolucionáři a tajnou policií, ale i primárním tajemstvím všeho, zvaným Akira... (Intersonic)
(více)Videa (4)
Recenze (319)
Celé toto anime bolo pre mňa utrpenie pozorovať a neskutočne ma odpudzovalo. Napriek tomu je to jeden z filmov, pri ktorých chápem, že ich niekto vyznáva pre fascináciu príbehom o búriacej sa mládeži s neobmedzenými možnosťami, na prvý pohľad jednoduchým dejom odhaľujúcim psychiku Japoncov či strachom z tej apokalypsy, ktorá by mohla nastať, ak by boli problémy teenagerov také veľké, aké si oni myslia, že sú. "Genialitu" (ktorú niekto môže vidieť) v prepojeniach s druhou svetovou vojnou a atómovými bombami, boj s ľuďmi predstavujúcimi moc (armáda) vs. revolucionári v podobe motorkárov, strach, ktorý sa nesie celým snímkom či už len samotný fakt, že toto anime je považované za jedno z najlepších, čo môže vyvolávať tie 5* a 4* (niežeby som niekoho obviňovala zo zaujatosti), sú pre mňa síce akceptovateľné, ale nie až natoľko, aby som sa nimi nechala oklamať. Ako - ja vidím tú silnú energiu, ktorá tam nepoľavuje a možno preto sa mi tak hnusia všetky spôsoby devastácie v extrémnych situáciách - čo všetko sa môže stať, keď.. ()
Csfd hodnotenie v mojich očiach opäť zostáva záhadou. Genialita, klasika? Kdeže! Prvotná myšlienka postapokalyptického Neo-Tokia ma nadchla a i keď niesom žiadnym fanúšikom anime, musel som si Akiru okamžite "zohnať". Prvých pár desiatok minút mierneho nepochopenia nahradila skvelá atmosféra a dobre načatý príbeh, ktorý sa však v druhej polovici mení na expozíciu kreslených výbuchov, násilia a ničenia mesta zmutovaným týpkom. Wtf happend.. and why? Nie že by sa mi niečo podobného nepáčilo, ale očakával som fakt odlišnú záležitosť. Keby autori viac zabrali po dejovej stránke.. holt. Sklamanie, toto ide mimo mňa. ()
Na to jak žeru anime pro mě tohle byla slátanina největšího kalibru. Nepochopila jsem nic z toho, co vysvětlovali, takže jsem si na chvíli připadala jako Natsu. Konec přehnaný, nechutný a hlavně ho vůbec nechápu. Nechápu ani pointu celého filmu. U NGE aspoň člověk trochu pochopí náznaky a propojení ke křesťanství, popř. to tam aspon trochu vysvětlí. Kdo byli ty děti? Kdese vzali? Proč oni? Jak skončili? Proč byli tak hnusné? Proč Tetsuo? Co se s ním stalo? Co měla znamenat ta nechutná hmota: A to světlo? A ty data co sledoval ten věděc? Ne ani náhodou. Kromě hnusné animace jsem dokázala ocenit jen vcelku dobrý popis nespokojeného města realisticky ukazujícího demonstrace. Na kvalitě nepřidá ani otřesný anglický dabing. Pro mě extrémní zklamání a jak napsal M.a.t.t údajná genialita pro mě zůstává záhadou ()
Kino Scala-náhodná projekce/// Postavy 4/10 Děj 4/10 Hudba 7/10 Animace 8/10/// PLUS: technické zpracování MÍNUS: často přepálená akce./// Shrnutí: Akira je pravděpodobně pro většinu fanoušků japonské mangy a anime jedním z nejzásadnější děl, které byly vytvořeny. Pro tehdejší publikum se vyznačovala velice kvalitní animací a ani v současné době neztrácí mnoho se svých kvalit. Snímek zaujme i po hudební stránce, kde mě některé hudební motivy překvapily. Bohužel je Akira pro běžného diváka těžko stravitelná. Měl jsem problém rozlišit některé postavy, kde jsou si navzájem některé z nich hodně podobné. Často jsem nechápal motivaci postav. A po dějové stránce se dělo víc podivností, než jsem dokázal vstřebat. Nemluvě o jeho délce. Sledování bylo hodně náročné a únavné. Přes zmíněné osobní negativa se nejedná o špatný film. Má rozhodně co nabídnout. Nejvíc mě zaujalo prostředí postapokalyptické budoucnosti roku 2019. Skutečnost jakou tvůrci měli představivost a nápady je ohromující. Drsné ztvárnění města a chování lidí působilo hodně despoticky, bezvýchodně, přitom bylo poznat, že některé postavy to berou jako denní samozřejmost. Co dodat? Fanoušci na film určitě nedají dopustit a já mám opět o něco víc nakoukáno z žánru anime./// Celkem 53%/// ()
Stoprocentní kultovka a drtivý inspirační zdroj pro devadesátkový eklektický Hollywood. Zpočátku úžasný drajv a nekompromisní vizi poválečné budoucnosti však střídá obtížně uchopitelné přebíhání z místa na místo a objemná existenciální východiska, jimž zřejmě plně porozumí či je cinefilně docení jen část obdařených diváků. Já po celou dobu upřímně obdivoval odvahu a vynalézavost spojenou s neutuchajícím tempem, ale vyznění mě docela minulo. Výjimečně bych byl zvědavý na americký remake, byť samozřejmě hrozí úplná ztráta nenapodobitelné poetiky a syrového komiksové charakteru. 80% ()
Galerie (36)
Photo © Streamline Pictures
![Akira - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/467/159467753_02d826.png)
Zajímavosti (29)
- Miyako (mnišská postava s černými brýlemi a černými vlasy ve tvaru afro) je ve filmu dabován jako muž, ale to je ve skutečnosti chyba anglického překladu, kde zaměnili pohlaví. Lady Miyako je totiž ve skutečnosti žena. (Harroc)
- Předloha má přes 2000 stran a film zadaptoval jen asi polovinu příběhu. (Harroc)
- Režisér vycházel ze stejnojmenné mangy, kterou sám napsal. Je sepsána na 2182 stránkách a rozdělena do šesti sešitů. (Trevize)
Reklama