Režie:
Kacuhiro ÓtomoScénář:
Kacuhiro ÓtomoKamera:
Katsuji MisawaHudba:
Šódži JamaširoHrají:
Mami Kojama, Micuo Iwata, Nozomu Sasaki, Teššó Genda, Hiroši Ótake, Issei Futamata, Takeši Kusao, Taró Arakawa, Juriko Fučizaki, Jósuke Akimoto (více)Obsahy(2)
Tokio, červenec 1988. Extra Senzorické Pozorování - místo tajných vládních experimentů, které připravuje aktivizaci atomové bomby, která zapříčiní rozpoutání třetí světové války. 31 let po této katastrofě je svět sice rekonstruovaný, ale krajně nestabilní, jelikož pokračují psychické experimenty: Tokio se změnilo na obrovský megapolis Neo-Tokio. Zde působí i motocyklový gang, vedený Kanedem. Jeden z jeho členů Tetsuo je unesen organizací ESP, která ho zařadí do armády. Kaneda hledá zmizelého přítele. Jeho odysea mu umožní kontakt nejen s revolucionáři a tajnou policií, ale i primárním tajemstvím všeho, zvaným Akira... (Intersonic)
(více)Videa (4)
Recenze (319)
Těžkopádně zdlouhavý začátek a příliš překombinovaný konec, vše mezi tím je dokonalé. Nikdy bych nevěřil tomu, že anime lze použít jako geniálního vypravěčského prostředku, sloužícího pouze jako formální podklad pro obsah, který stojí na prvním místě. Akira se divákovi neprodává lehko, postupně odhaluje svá tajemství, na spoustu otázek odpovídá příliš otevřeně a na ještě větší počet neodpoví nikdy. Režisér se často spoléhá pouze na výpovědní sílu obrazu a zvuku a na to, jak moc je divák ochoten toto vše smysluplně vnímat. A proto je Akira audiovizuálně našlapaná až po okraj a přitom jsem ani jednou neměl pocit samoúčelného tvůrcovského hraní si. A vzhledem k tomu, že jsem se díky tomuto filmu seznámil s anime, jsem nadmíru spokojený. ()
Řekl bych, že v Akiře nabylo japonské obsesivní téma energie jednu z nejdokonalejších podob. Tvořící, ale hlavně ničící podstata nekonečné síly obsažená v každé věci ve vesmíru je zde personifikována v několik postav. Ti moudřejší s ní dokáží nakládat s menší mocí, ale zato bezpečně a uměřeně, pokud ji však někdo zneužívá svévolně a za účelem destrukce, stává se i pro něj nekontrolovatelnou a nebezpečnou... Když jsem si Akiru pustil, ze začátku jsem se ošíval, protože se mi ani za nehet nelíbila dnes už poněkud zastaralá animace. Později, když jsem už dostatečně nasákl strhujícím tempem a napětí a zvědavost vzbuzující narací, došlo mi, že k tomuhle příběhu se hodí dokonale. Kaneda, Tetsuo a Kei a tři zvláštně nadané bytosti v tělech malých dětí. S nimi nějak souvisí katastrofa (atomový výbuch?), který roku 1988 zničil Tokyo a dítě (?) jménem Akira. Jestli chcete vědět jak, podívejte se na tohle strhující dílo, odehrávající se po III. světové válce ve městě New Tokyo, kde se po ulicích prohánějí dětské gangy na motorkách, skupiny teroristů čím dál častěji napadají veřejné cíle, ve světě, který je stejně hrozivý, jako je podmanivý. Zážitek. 90% ()
Mám rád animované filmy kvůli tomu, že díky nim vznikají filmy, které by se jen tak nedali reálně natočit. Ale Japonci jsou v tom nejlepší. Moje fanzazie je pouhým zlomkem jejich představivosti, kterou s nadšením realizujou. Akira je první velkofilm v anime, který jsem viděl. Dříve to byly pouhé seriály, které dávali na německé televizi, ale přesto jsem je miloval. Proto jsem se rozhodl shlédnout i nějáký ten film. Protože málokdy ještě uvidím tak výborný animovaný film se skvělou atmosférou a podobně. ()
Stoprocentní kultovka a drtivý inspirační zdroj pro devadesátkový eklektický Hollywood. Zpočátku úžasný drajv a nekompromisní vizi poválečné budoucnosti však střídá obtížně uchopitelné přebíhání z místa na místo a objemná existenciální východiska, jimž zřejmě plně porozumí či je cinefilně docení jen část obdařených diváků. Já po celou dobu upřímně obdivoval odvahu a vynalézavost spojenou s neutuchajícím tempem, ale vyznění mě docela minulo. Výjimečně bych byl zvědavý na americký remake, byť samozřejmě hrozí úplná ztráta nenapodobitelné poetiky a syrového komiksové charakteru. 80% ()
Celé toto anime bolo pre mňa utrpenie pozorovať a neskutočne ma odpudzovalo. Napriek tomu je to jeden z filmov, pri ktorých chápem, že ich niekto vyznáva pre fascináciu príbehom o búriacej sa mládeži s neobmedzenými možnosťami, na prvý pohľad jednoduchým dejom odhaľujúcim psychiku Japoncov či strachom z tej apokalypsy, ktorá by mohla nastať, ak by boli problémy teenagerov také veľké, aké si oni myslia, že sú. "Genialitu" (ktorú niekto môže vidieť) v prepojeniach s druhou svetovou vojnou a atómovými bombami, boj s ľuďmi predstavujúcimi moc (armáda) vs. revolucionári v podobe motorkárov, strach, ktorý sa nesie celým snímkom či už len samotný fakt, že toto anime je považované za jedno z najlepších, čo môže vyvolávať tie 5* a 4* (niežeby som niekoho obviňovala zo zaujatosti), sú pre mňa síce akceptovateľné, ale nie až natoľko, aby som sa nimi nechala oklamať. Ako - ja vidím tú silnú energiu, ktorá tam nepoľavuje a možno preto sa mi tak hnusia všetky spôsoby devastácie v extrémnych situáciách - čo všetko sa môže stať, keď.. ()
Galerie (36)
Photo © Streamline Pictures
Reklama