Reklama

Reklama

Clint Eastwood jako nemilosrdný polda na stopě zločinu, jehož nejlepším parťákem je ráže 44 Magnum. Neznámý střelec ohrožuje San Francisco. Žádá výkupné, jinak bude dál zabíjet. Policie nemá zpočátku proti šílenci žádnou šanci. Vyšetřování přebírá Harry Callahan, který je schopen použít jakékoli metody, jen když protivníka zneškodní. Jde po vrahovi brutálně a naprosto nekompromisně. Mimořádný divácký úspěch filmu veterána americké žánrové kinematografie, Dona Siegela (Invaze lupičů těl, Zářivá hvězda, Cooganův styl), podnítil výrobu hned čtyř pokračování s detektivem Harrym Callahanem, jehož nezapomenutelným způsobem ztvárnil Clint Eastwood. Kriminalista vyzbrojený suchými hláškami a revolverem Smith & Wesson 29 .44 Magnum proslavil typ antihrdinského policisty, který ačkoliv stojí na straně zákona, nikdy neváhá při honbě za spravedlností mantinely zákona překročit. Scénář inspirovaný dobovým případem sériového vraha zvaného Zodiac se sice odehrává v New Yorku, avšak půdorys thrillerového vyprávění nezapře vyostřenější parafrázi na klasické westerny i noirové detektivky 40.–50. let. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (477)

choze 

všechny recenze uživatele

Obří účes, obří bouchačka, obří charizma. A zrodila se legenda. Sedmdesátková kriminálka, která zásadně ovlivnila rodící se akční žánr a dala mu jednu z jeho prvních hvězd. Clint hláškuje, kamera prodává San Francisko (luxusní je až hororový odlétající záběr na nočním stadióně) a vychytralý psychotický záporák je v podání Andrew Robinsona správně znepokojivý a odporný. Robinson a Reni Santoni (Harryho parťák) si v 80. letech symbolicky zahráli i ve velmi podobně laděné Cobře se Slyem. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Než Harry Callahan dožvýká své sousto hot dogu, stane se žalobcem, porotou i soudcem a prostřednictvím stříkačky Magnum .44 (o pěti až šesti ránách, dle potřeby), vynese rozsudek. Toliko úvodní likvidace afroamerických bankovních lupičů, která stála u zrodu legendy (a snad i žánru) o xenofóbním poldovi na špinavou práci, jenž pohrdá autoritami, trousí hlášky a obsluhuje kanón, co by skrz tři za sebou stojící slony sestřelil pohublého moskyta. Naprosto chápu, že neliberální potírání zločinu, kdy jediné právo padoucha je zemřít, najde svou popularitu ve filmu, protože skutečnost takovému počínání nepřeje, ale pokud je příběh nepříliš sofistikovaný, ba místy až stupidní, nemohu Death Wish s policejním odznakem ohodnotit jinak i kdyby byl sebekultovnější. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Kde by byli všichni na šéfy kašlající detektivové bez Harryho Callahana? A kým by se inspiroval Bruce Willis pro Smrtonosnou past nebýt chlapíka v saku, který střílí padouchy čtyřiačtyřicítkou a ještě jim přitom nadává? "Vím na co myslíš, hajzle. Vystřelil šestkrát nebo jen pětkrát? Abych pravdu řekl, v tom fofru jsem to nestačil počítat..." Klasika klasik, která neomrzí a časem zraje a zlátne. Eastwood je bůh, Siegel je bůh, Schifrin je bůh... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V rámci početné filmografie Clinta Eastwooda je Drsný Harry považován za jeden ze zásadních filmů, které určovaly jeho kariéru a role tvrdého detektiva Harryho patří k jeho kultovním. Co naplat, při kritickém pohledu nejen na tenhle film, ale na celou sérii s titulním hrdinou, která následovala, se neubráním dojmu, že jde o docela průměrnou dobovou kriminálku, kde kdyby nefungoval charismatický chlapácký Eastwood, by po těchto filmech už nebyla poptávka. Celá zápletka je postavená nedůsledně a nedůvěryhodně tak, aby vynikla role a postoje hlavního hrdiny, který kritizuje systém, takže jak nadřízení, tak zejména političtí představitelé se chovají jako stádo tupců. Stejně tak psychologie padoucha je odbytá a jeho chování nelogické. Ve své době byl film a jeho hrdina předmětem rozsáhlé diskuze a kritiky jak filmových kritiků, tak i publicistů, kteří kritizovali jeho politické postoje jako silácké a ve stylu soudce Lynche, Harry byl dokonce pasován na fašistu, jednalo se holt o aktivistická 70. léta, která následovala těsně po bouřlivém osmašedesátém. S odstupem doby mi přijde Harry jako nevinný sympaťák, to už takoví policajti Belmondových kriminálek ze 70. a 80. let, kteří na potkání odstřelují gangstery na ulicích a mlátí je do choulostivých tělních partií, protože nejlépe ví, kde je vina, a k trestu nepotřebují rozsudek, byť to dělají s okouzlujícím šarmem a hláškami, mi přijdou mnohem problematičtější. Nemluvě o filmech José Padilhy, které mi přijdou jako promyšlený útok na liberální stát a liberální hodnoty uměleckými zbraněmi. Celkový dojem: 60 %. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Stará klasika s C. Eastwoodom, ktorú som si po rokoch opäť rád pripomenul. San Francisco je nutné vyčistiť a k tomu je potrebný presne tento typ policajta-drsňáka s veľkou búchačkou. "Viem o čom premýšľaš..Vystrelil som päť či šesť krát. Vieš, v tom zmätku som spanikáril aj ja a úprimne neviem. Mal by si sa skôr spýtať, budem mať šťastie? ". 80% ()

Galerie (115)

Zajímavosti (80)

  • Andrew Robinson si přes úspěšnost filmu odnesl z natáčení ne moc hezkou vzpomínku. Po premiéře filmu mu totiž někdo vyhrožoval po telefonu zabitím. Pomohla až změna telefonního čísla, po níž výhružky přestaly. (Rodriguez)
  • San Francisco se s filmem ztotožnilo a štáb dokonce mohl točit ve starostově kanceláři. Zvláštní poctu také poskytl stadionu Kezar sanfranciského týmu „49“, jenž byl určen k demolici. Eastwood se dohodl se Siegelem a na travnatou plochu umístnili druhé střetnutí Callahana a Škorpióna. (ČSFD)
  • Když režisér Siegel onemocněl, převzal jeho místo Eastwood a natočil dvě scény: Harryho záchranu sebevraha v noci a setkání s homosexuálem. (Kulmon)

Související novinky

Důchodci vracejí úder

Důchodci vracejí úder

26.03.2008

Varování na úvod: tahle zpráva je už tak trochu rozcvičkou na 1. apríl. To ale neznamená, že bychom si z vás otevřeně dělali srandu. Jen je potřeba zvěsti o těchto dvou projektech brát s jistou… (více)

Reklama

Reklama