Režie:
Don SiegelScénář:
Richard TuggleKamera:
Bruce SurteesHudba:
Jerry FieldingHrají:
Clint Eastwood, Patrick McGoohan, Roberts Blossom, Jack Thibeau, Fred Ward, Paul Benjamin, Larry Hankin, Bruce M. Fischer, Frank Ronzio, Fred Stuthman (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Clint Eastwood na útěku z nejstřeženějšího a nejnebezpečnějšího vězení na světě. Doživotně odsouzenému bankovnímu lupiči Franku Morrisovi (Clint Eastwood) se v minulosti podařilo uniknout z několika nápravných zařízení, a proto je přemístěn do nejobávanějšího amerického vězení, na Alcatraz. Ocitá se v nedobytné skalnaté pevnosti obklopené mořem a zjišťuje, že tentokrát to s útěkem nebude tak jednoduché. Ve věznici panuje tvrdý režim, pravidelné sčítání vězňů a nikomu se odsud zatím nepodařilo uniknout. Frank se postupně seznamuje s dalšími spoluvězni a začíná spřádat plán na útěk z vězení. K jeho plánu se připojí další tři vězni a po důkladné přípravě se vydávají na cestu za svobodou. Příběh snímku vychází ze skutečné události, ke které došlo v červnu roku 1962, kdy se třem trestancům skutečně podařilo opustit zdi obávaného Alcatrazu. Napínavý kriminální snímek bývá řazen mezi nejlepší snímky odehrávající se ve vězeňském prostředí a završuje dlouholetou spolupráci amerického režiséra Dona Siegela s hollywoodskou hvězdou Clintem Eastwoodem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (446)
Když začala v roce 2006 vycházet Kolekce klasických filmů Clinta Eastwooda, byl jedním z důvodů, proč jsem každých 14 dnů kupoval časopis s originálním DVD, právě tento snímek. Snímek, který nakonec na více, než třicetimístném seznamu chyběl... Nevadí, už je doma. Nostalgie jako hrom, ale i po těch letech vynikající a realistický film. Jedná se o jednu z nejlepších Eastwoodových rolí, která mu perfektně sedla. Tento slavný vězeňský příběh Dona Siegela o chytrém útěku, inspirovaný skutečnou událostí, který je pátým (a posledním) společným počinem obou věhlasných tvůrců, mi imponuje dodnes. Je zde několik drsných či násilných scén, ale hlavně spousta napětí a pohled na mimořádně inteligentního zločince Franka Morrise, který se pokusí o nemožné - uniknout z Alcatrazu. Jeden z nejzajímavějších snímků Clinta Eastwooda a filmová legenda s velkým L. ()
Film o jednom slavném útěku z věznice, která se stala legendou. Nejeden moderní snímek o útěku z vězení z něj dodnes těží a i když nepatří k těm vůbec nejuznávanějším ve svém žánru, je považován za nezpochybnitelnou klasiku. Výborné obsazení v čele s Clintem Eastwoodem a především úsporný scénář, který nijak nerozptyluje divákovu pozornost líčením minulosti svých hrdinů nebo jejich duševními pochody a soustředí se na samotnou přípravu a uskutečnění útěku. Celkový dojem: 80 %. Nejednoho diváka možná bude iritovat otevřený konec, který ale odpovídá faktu, že o osudu skupiny vězňů, kteří se skutečně pokusili z Alcatrazu uniknout, není nic známo. ()
Jestli chcete vidět skvělej retro biják o útěku z lapáku, pusťte si tenhle. Určitě je několikanásobně záživnější, než trapně sentimentální limonáda Shawshank Redemption, která byla navíc podle 'Alcatrazu' zjevně obšlehnutá. Sice je to taky limonáda, ale o poznání chlapštější. V hlavní roli tu září starej dobrej Clinťák v nejlepších letech, a ne nějakej bambulovitej poseroutka, kterej vypadá jako sousedovic vořech. Nejvíc mi na scénáři asi vadilo, že Clinťák s kumpány nahlas plánovali ten strašlivě tajnej a riskantní útěk během jídla v jídelně, u společnýho stolu s ostatními mukly. Ale jinak je to i po x letech kvalitní diváckej zážitek, a i když jsem věděl jak to nakonec dopadne, stejně jsem byl napnutej jako struna. Na tenhle film mě vzal kdysi dávno táta ještě jako kluka a já si ho vcelku dobře, místy přímo detailně pamatoval až dodnes, kdy jsem si dal konečně repete, abych si spravil chuť právě po víkendovým Shawshanku, z něhož by se moje dojmy daly označit jedním výstižným citoslovcem: "Blééé...". ()
Clint Eastwood pokouší své schopnosti, nálady filmového diváka a nepřestává překvapovat. Když si ho každý spojil s nesmiřitelným a nemluvným samotářem, vlétl do ulic San Francisca, aby se z něj stal nekonvenční polda, pak to zase mnohdy zkusil v lehce komicky laděných látkách, pak mnohé překvapil, jak suverénně se stavěl za kameru. Tohle vězeňské drama je hlavně a především sakra napínavé a přímočaré. Diváka udržuje v až trýznivé nejistotě, je inteligentní i uvěřitelné, nabízí ryzí charisma i solidní atmosféru. A je jedno, jestli sledujeme domluvu vězňů v jídelně nebo scény, jak si kopou díru za postelí ve vlastní cele. Don Siegel (který tímhle kouskem uzavírá úspěšnou spolupráci právě s Eastwoodem) točí podle autentického případu, kdy se z vězeňského ostrova povedlo pláchnout trojici mužů. A dělá to sakra dobře. ()
Nejzajímavější jsem na filmu shledal jednu jedinou věc, totiž efekt, který byl způsoben tím, že jsem před tímto viděl všechny ostatní filmy o útěcích z vězení, které tu ukradli scénku, tu záběr, tu nápad a podobně. Bylo zvláštní sledovat film, který položil základy všem těm dalším filmům a seriálům. Takovej táta všech. Ale jeho děti byly docela svižné a nápadité snímky. S tátou je nuda jako s gumovým prsem. Samozřejmě chápu, že je to dobou vzniku filmu, opisováním skutečné události a filmařským stylem dané doby (žádná hudba, žádné rychlé nebo dramatické prostřihy apod.), ale i tak, kvůli pověsti kultu jsem čekal od tohoto snímku trochu víc. Takový Motýlek, který je mnohem starší a v podstatě je také podle skutečné události, resp. líčí zážitky samotného Henriho Charrièra, jako film je co do nějakého útěku z míst, odkud je to nemožné, mnohem atmosféričtější, napínavější a asi i kultovnější. Nedovedu však posuzovat kultovnost. Útěk z Alcatrazu vůbec neukazuje Alcatraz jako totálně děsivé místo, odkud není úniku, neukazuje strhané vězně, ani těžké soužití s nimi, vlastně je podle tohoto filmu Alcatraz docela příjemný krim, kde si stihnete namalovat i autoportrét. Ředitel je trochu svině, ale spíše hloupé dobračisko. Je tu jen jeden agresivní gej, negři jsou kámoši, prostě pohoda. Kdo by chtěl utéct a riskovat, no kdo? V podstatě nechápu, proč je tomuto snímku přisuzovaná ta kultovnost. Víc mě sebral obyčejný televizní film Jsem uprchlý trestanec s Valem Kilmerem. Ačkoliv je třeba uznat, že v Alcatrazu je Clint Eastwood opravdu dobrej, to jo. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (38)
- O skutečném útěku se dnes ví, že Morrise a bratry Angliny vytáhl z vody pravděpodobně motorový člun. Jeden z dozorců bloku, ve kterém byli bratři Anglinové, dostal několik měsíců po útěku prázdnou pohlednici z Brazílie. (Kulmon)
- Na motivy tohoto filmu vznikla počítačová hra. (Lucas87)
- Clint Eastwood se při natáčení coby Morris pohyboval v prostorách autentické věznice a mnohdy si zakusil pocity skutečných vězňů, neboť většina scén se točila bez kaskadérů. (Zdroj: Cinema) (Terva)
Reklama