Režie:
Thomas KailKamera:
Declan QuinnHudba:
Lin-Manuel MirandaHrají:
Lin-Manuel Miranda, Jonathan Groff, Renée Elise Goldsberry, Daveed Diggs, Emmy Raver-Lampman, Leslie Odom Jr., Anthony Ramos, Chris Jackson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Hamilton je příběh neobvyklého Otce zakladatele, který je odhodlaný zapsat se do historie svého nového národa, který je stejně hladový a ambiciózní jako on. Od osiřelého bastarda po pravicového muže, od rebela k válečnému hrdinovi, milujícímu manželovi chycenému v prvním sexuálním skandálu v zemi, až k hlavě státní pokladny, která donutila nedůvěřivý svět uvěřit americké ekonomice. To je život Alexandera Hamiltona (Lin-Manuel Miranda). (C0r0ner)
(více)Videa (1)
Recenze (64)
May be a bit late to the party, but... Wow, to bylo dobré!Už chápu proč se to objevuje mezi výběry nejlepších filmů loňské roku, i přes to že Hamilton vůbec není film, a navíc je už pět (resp deset) let starý. Tohle je dílo o kterém se bude mluvit ještě za padesát let - Miranda napsal moderního amerického Hamleta. Zdaleka nejen ultimátní epic rap battle of history, ale hlavně skvěle podané vyprávění silného lidského příběhu spolu s celou historií vzniku USA, a zkoumání podstaty nevyhnutelně destruktivní srážky mezi dvěma diametrálně odlišnými muži, která se v mnohém podobá Formanově Amadeovi. ()
Na to, že muzikál nepatří mezi mé oblíbené filmové žánry a hip hop rozhodně nepatří mezi mé oblíbené hudební žánry, tak to nebylo vůbec špatný. Ale že by to bavilo po celých 160 minut, to se taky říct nedá - nejzábavnější na tom bylo těch několik geniálních výstupů Jonathana Groffa. Miranda má můj respekt za to, jak tenhle muzikál napsal, ale obsazovat sám sebe do hlavní role fakt nemusel, protože nemá charisma a pěvecky na tom byl taky snad nejhůř ze všech zúčastněných. ()
Moje předchozí setkání s LMM bylo jak z okna kolemjedoucího rychlíku (semtam nějaké to cameo v seriálu nebo filmu). Pak přišla Moana - to bylo celkem ok, ale s výjimkou jedné písně (Where You Are) nic, co bych zařadil do pravidelné poslouchací rotace. Pak ale přišel Hamilton. Říkal jsem si - ten hype musí být přemrštěný, nic nemůže být tak dokonalé. Ó, jak jsem se zmýlil. Audiozáznamu originálu i parodiím jsem se vyhýbal (nebo mě spíše míjely), takže jsem šel k záznamu z Broadwaye od Disney+ s téměř čistou hlavou. Ne úplně, přeci jen mám za sebou kompletní, mnou oblíbené Epic Rap Battles of History, kde se mihly minimálně dvě postavy z Hamiltona - Thomas Jefferson a George Washington. Muzikál samotný nelze výstižně popsat. Často omílané "hip-hop muzikál o politice" mi přijde příliš omezené a zjednodušené - muzikál tohle všechno v sobě sice má, ale vyobrazuje to pohledem lidských příběhů. O to jsou výsledné písně emočně silnější (přitom emocí je tam celé spektrum, od smíchu a radosti, přes hněvu a lhostejnost až po smutek). Rozhodně se nedá říct, že by se jednalo o monotónní hodinu dějepisu (což je také znát na některých odklonech od skutečných událostí, čehož si je vědom i sám muzikál) s občasnou přestávkou na rap. Koneckonců - tohle období v dějinách USA mě nikdy nebavilo. Doteď. Co se týče audiovizuální prezentace, tak (1-2-3-4-5-6-7-8-9) zde je deset věcí, které byste měli vědět: 1) Text se rýmuje všemi směry (včetně bohatého užití vnitřního rýmu), nezní prvoplánově, přesto vždy vše dává smysl. 2) Hudební motivy jsou zde dovedené k dokonalosti - takřka každá melodie je využitá na maximum i v jiných písních, díky čemuž se ihned vryje do paměti. I díky tomu muzikál téměř neobsahuje mluvené slovo a počet písní se zastavil kolem úctyhodného čísla 46 (bez písní v titulcích), přitom technicky by jich tam mělo být tak 5. 3) Lyrické motivy nezaostávají za těmi hudebními. Četl jsem literární "klasiky", které na tom v tomto ohledu byly hůř. 4) Reprises/opakované písně pak pravidelně zcela mění svůj kontext, čímž dostávají nový rozměr. 5) Opakování věcí obecně je pak dohnáno k absurdní dokonalosti při bližším zkoumání choreografie dvojice písní Helpless a Satisfied. 6) Zvukově to není čistý záznam mikrofonů herců, hereček a hudebníků. Je slyšet občasný smích i jásání diváků. Kamerově je to mix záběrů z publika a záběrů z pódia. Za to ale vděčíme faktu, že byla nahrána nejen živá představení, ale i představení čistě pro kamery. 7) Není to záznam obyčejného představení kdesi z Kotěhůlek v hlavní roli s Vojtou Kotkem - je to Broadway, takže tam není nekvalitního hlasu nebo herce/herečky. A je tam i Lin-Manuel Miranda! 8) Stage design hraje svou roli také, zcela mi učarovala točící se podlaha, která je dramaticky využita na jedničku. Ochozy a zvedací schody po stranách jsou standardní záležitost. 9) Muzikál má i meta momenty, zejména v případě Elizy v druhém dějství. Přecijen se muzikál jmenuje Hamilton, což byla i Eliza. 10) Muzikál se nebojí diskutovat i o rasismu a sexismu. Dle slov LMM: "Naše herecké osazenstvo vypadá jako současná Amerika a to byl rozhodně úmysl. Je to způsob, kterým vás můžeme vtáhnout do děje a dovolit vám u dveří odhodit veškeré kulturní předsudky o otcích zakladatelích, které máte. Vyprávíme příběh dávno minulých, mrtvých bílých mužů, ale používáme herce a herečky jiných ras, což dělá příběh bezprostřednějším a přístupnějším současnému publiku." Takovým polovičatým československým ekvivalentem by mohl být třeba Alois Rašín, první ministr financí Československa. Letmý přejezd po stránce na Wikipedii značí, že příběh by to byl zajímavý se stejně náhlým koncem. Alexandru Hamiltonovi (a tím pádem i muzikálu) však hrají do karet fakty, že svou moc a slávu vybudoval coby přistěhovalec "z ničeho" (a.k.a. americký sen v praxi), že se mu to vše povedlo v mladých letech, že byl výřečný a že měl dramatické vztahy se ženami. Co se týče Lina-Manuela Mirandy, tam mě napadá pouze ekvivalent zahraniční, a to Bo Burnham. () (méně) (více)
Lin-Manuel Miranda a Disney, ďakujem vám za možnosť vidieť tento veľkolepý hudobný zážitok. "Hamilton" bude bez debaty jeden z najväčších zážitkov v z mojej obývačky počas tohto roku. Tento rok mi chýbajú zaujímavé filmy, ktoré by som mohol oceniť. Ale vidieť priamo muzikál z pódia Broadwayu, ktorý je tak obrovský, tak hudobne fascinujúci, strhujúci, skvele napísaný a všetko ostatné, tak to je skutočne niečo. Herecké výkony všetkých predstaviteľov sú veľmi dobré. Lin-Manuel Miranda ako Hamilton je veľmi dobrý. No nielen on je hodný pochvaly. Všetci, čo sú na pódiu odviedli skvelú prácu. Spevácky, tanečne, herecky. Nemám čo dodať. Phillipa Soo ako Eliza je veľmi presvedčivá a veľmi som cítil aj jej šťastné aj bolestné momentky. Nič by som na tom nezmenil. Ďalší vynikajúci výkon je Chris Jackson. Miestami som z neho cítil všetky emócie. A Jonathan Groff ako kráľ George ma pobavil v každom momente kedy sa objavil na scéne. Neviem čo by som viac mal povedať. Myslím si, že je to divadelné predstavenie, ktoré stojí za to vidieť a rozhodne je to pôsobivý a silný zážitok. Je tu len možno jedna malá vec, ktorá môže miestami pôsobiť trošku rušivo. Napriek tomu, že všetci herci sú vynikajúci, tak skutočné postavy sa v nich nedajú dokopy nájsť. Máme tu dokonca 3 sestry, ktoré majú rôznu farbu pleti. Nič nehovorím. Všetci sú vynikajúci a nikomu by som v ich výkone nič nevytkol. Všetci boli vynikajúci. Len občas to vie byť trošku rušivé. Pristihol som sa ako občas uvažujem, ako môžu byť naše sestry sestrami. A bohužiaľ, vie to rušiť. Inak sa všaka nemám moc na čo sťažovať. Toto je vynikajúci muzikál, ktorému stojí za to venovať tých 160 minút. Bez debaty. Hodnotenie: A ()
// ...not gonna throw away my shot. Určitě nejzásadnější, a dost možná i nejlepší muzikál, jaký jsem kdy viděl. Zásadní v tom, o čem pojednává a čí perspektivou je vyprávěn (formace USA očima imigranta), no a nejlepší proto, že jsem zkrátka ještě nikdy neslyšel takhle důmyslné verše (Lin-Manuel Miranda je fakt génius) podané skrz ten nejelegantnější hiphopový projev, jaký lze snad vymyslet. Hamilton je definitivně jiný, a zároveň je zcela definitivní. Dílo, které nemá obdob. Je moderní, pojednává o důležitých tématech, ale nebojí se být odvážný, zároveň zůstává zábavný, je plný akce, drama, i vášně, a k tomu všemu, když už si člověk říká, že viděl a slyšel všechno, pokaždé ještě zvládne překvapit či strhnout historickou událostí, o které předtím jen málokdo věděl. Je to neskutečné dílo, a fakt bych si moc přál být tam na Broadwayi, sedět v tom hrdém publiku, a nasávat to všemi doušky. Tenhle záznam mi to sice nesplní, je ale dost pravděpodobně nejblíž, co se tomu kdy dostanu. Dejte si to, protože i když jste to na Spotify slyšeli už desetkrát celé, kromě must-hear je to i jednoznačně must-see. Událost roku. 10/10 ()
Galerie (29)
Zajímavosti (1)
- Film měl mít premiéru v kinech 21. října 2021, ale kvůli pandemii koronaviru se premiéra přesunula na streamovací službu Disney+, kde film vyšel 3. července 2020. (SONY_)
Reklama