Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Richard ValentaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Zdeněk Svěrák, Valerie Kaplanová, Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Marie Drahokoupilová, Vladimír Svitáček, Jaroslav Vozáb, Petr Kostka, Míla Myslíková (více)Obsahy(1)
Filmem Jára Cimrman ležící, spící se nám představuje fiktivní postava všestranného génia naší minulosti, protagonisty desítky her, uvedených v pražském divadélku, nesoucím jeho jméno. Filmový příběh, v němž se Cimrman poprvé zhmotnil do konkrétnější podoby, je tvořen několika "rekonstruovanými" epizodami z jeho života, zasazenými do rámce exkurze v jeho světničce ve vsi Liptákov. Jednotlivé kapitoly, prodchnuté typickým humorem autorské dvojice Smoljak - Svěrák, přinášejí většinou zcela nový pohled na dosud neznámé "aspekty" Mistrova života a díla... (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Recenze (560)
Divadlo a humor Járy Cimrmana je excelentní záležitost, jenže právě divadlo má zcela jiné nároky a přednosti, než film, každé vystoupení je jedinečné a probíhá větší interakce mezi představiteli a diváky. Převod nejvýznamější fiktivní osoby české historie, všeználka Cimrmana do filmu se dle mě nepovedl úplně na výbornou. Film není celistvý, sled poslepovaných scének s vlastními pointami nemůže vynahradit plnohodnotný děj a navíc spousta vtípků zkrátka ani tak dobře nevyzní, d'Este byl nesympatický hlupák a závěr byl skoro až trapný... A z principu, že jde o Cimrmana vysoké hodnocení dávat rozhodně nemohu. Takže bylo to docela dobré, Svěrák hraje moc příjemně, ale celkově jen za silnější 3*, pardon. 7/10 ()
Celé jsem to viděl snad poprvé v životě a přišlo mi to překvapivě slabé, resp. relativně slabé. Začátek je skvělý, z té báby průvodkyně jsem opravdu nemohl. Stejně jako notoricky známá Cimrmanova školní léta a Cimrman inspirující a vynalézající. Pak to pro mne však silně ztratilo na tempu i dechu a ve zbylé půli filmu bych těžko hledal nějaký významnější moment. Uvidíme, jaký bude druhý Cimrmanovský film... 70% ()
"Tyrš, ten říká: Přeskoč, přelez, ale nepodlézej. Já říkám: můžeš i podlézt, ale pak se zase narovnej." Hus, Komenský, Smetana, Cimrman a možná i Nývlt. To pořadí českých velikánů samozřejmě není správně, ale dejme šanci vyniknout i těm, kteří nikdy nevynalezli dynamit, telefon, pojistku, kinematograf či dvojdílné plavky. Pro mne je tohle základní dokument o životě geniálního, leč nekorunovaného Největšího Čecha, který nemůže v srdcích našeho národa nikdy zemřít, přestože o jeho narození panují jisté neopodstatněné pochybnosti. ()
Životopisný film českého génia Járy Cimrmana, na jehož konci se konečně dozvíme pravdu ... Samozřejmě plné inteligentního humoru, skvělého hereckého obsazení a výtečné situační komiky. Zbožňuji pasáž, kdy Cimrman chodí na patentový úřad, ale vždycky ho někdo o pár minut předběhne. Nakonec uspěje s dvoudílnými plavkami poté, co mu je zamítnuta žárovka, rádio, telegraf a spousta jiných věcí. ()
Teď, teď tu byli.....Edison, Nobel, Marconi..... Nic dalšího tam nemáte?.......No vidíte......, takže si píši.....jedny plavky dvoudílné :o) Myslím, že více netřeba dodávat, pouze se vděčí poděkovat pánům Svěrákovi a Smoljakovi, že postavu největšího (českého) génia Járu Cimrmana stvořili. Vždyť jaký další stát se může pochlubit takovýmto VELIKÁNEM? :o) Umělcem, spisovatelem, učitelem, vynálezcem, fyzikem, lyžařem a filozofem.......DĚKUJEME! p.s. že tomu tak není?!... můžeme o tom vést spory, můžete s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co proti tomu můžete dělat.....:o) ()
Galerie (11)
Zajímavosti (36)
- Scéna, v níž je vyvěšen obří obraz moře a následně pochoduje sokolský průvod, se natáčela v den, kdy měl pohřeb Leonid Iljič Brežněv. Někteří přihlížející lidé netušili, že se zde natáčí film a jeden z nich podle Zdeňka Svěráka prohlásil, že "Sotva Brežněv natáhne brka, tak už se Sokolové rojej." (#47)
- Scenáristé Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák nevěděli, zda je dobrý nápad ukončit anonymitu Járy Cimrmana tím, že ho bude hrát konkrétní herec, proto byl původní záměr natočit film očima velikána bez toho, že by jej diváci spatřili, ale nebyli si jistí, zda by snímek fungoval bez hlavní postavy, a tak se záměru sešlo. (sator)
- Ve filmu chybí scéna pokusu s raketou, při níž Cimrman radí ruskému raketovému průkopníkovi Konstantinu Eduardovičovi Ciolkovskému (1857-1935), obklopenému mužíky. Tuto scénu použili tvůrci jako tzv. bílého psíka. Nešlo o nic jiného, než o vnadidlo na cenzora, aby se uspokojil, že našel něco ilegálního a mohl to zakázat. Díky této fintě potom prý procházely scény, které by jinak byly jen těžko schváleny. (sator)
Reklama