Reklama

Reklama

Obsahy(1)

S humorem, satirickou příchutí i s nádechem nostalgie líčí tato hořká komedie peripetie malého divadelního souboru (Divadla starých forem), který má sice úspěch u publika, ale zároveň i stálé potíže s nadřízenými orgány. Zachycuje usídlování divadla na nové "štaci" v nevyhovujícím sále periferního kulturního domu, průběh zkoušek nové hry i její premiéru, ale také epizody ze zákulisí. Značný prostor tu mají ukázky z her repertoáru Divadla Járy Cimrmana (Němý Bobeš, Akt, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Dobytí Severního pólu, Cimrman v říši hudby, Vizionář), ačkoli tu jméno fiktivního slavného génia ani jednou nepadne. Film vychází ze skutečných situací, není v něm (kromě her) nic vymyšleného. Odehrává se celý v prostorách kulturního domu a jeho těsném okolí. Hlavném dějištěm je pak stísněné zákulisí, kam ovšem doléhají i ozvuky všedních starostí protagonistů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (456)

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Dokumentová metafikce, která krásně vypovídá o cenzorních mechanismech doby, kdy vznikla, resp. doby, která datu vzniku krátce předcházela, čehož důkazem je, že mohla jít Nejistá sezóna vůbec do kin. Protože natočit podobný film o nějaké dva roky dříve, pravděpodobně by snímek uvízl v cenzorním sítu. Čímž pádem jde vlastně o svého druhu meta-metafikci. :) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

"Já chci bejt spravodlivý a chci bejt demokrat!" Jestliže lze z tvorby Svěráka & Smoljaka něco označit alespoň zčásti za drama, tak právě Nejistou sezónu, byť zde nese pouze označení komedie. Nejblíž ale má asi k hranému dokumentu. Narozdíl od jiných "divadelních" kino filmů té doby jako Šašek a královna nebo Jonáš a Melicharová, které pouze předvádějí konkrétní divadelní poetiku v úpravě na filmové plátno, Smoljak v tomto snímku přináší i jisté poselství. Postupné "tání ledů" koncem 80. let umožnilo otevřený pohled na uměleckou cenzuru za minulého režimu, s odstupem času velice zajímavou problematiku, jež poznamenala tvorbu celé generace československých umělců. Zde v obrazu již uplynulých let ještě zažíváme absurdity, kdy si soudruzi z Ministerstva kultury museli dávat veliký pozor, aby se při své práci cenzorů a hodnotitelů nahlas nezasmáli (nezávidím jim prakticky v žádném směru). Pěkné divadelní ukázky jsou cenné nejen zdokumentováním herců DJC (Svěrák, Čepelka, Weigl, Brukner a další) na jevišti v době, kdy televize ještě stále nezaznamenala ani jedno představení DJC, ale mezi nimi i účastí pak brzy zesnulého Jaroslava Vozába (uhlobaron v závěrečné hříčce se smrtkou). V zákulisních scénách československý divák zase ocení i netradiční herecký casting zajímavých osob kulturního života (filmový režisér Karel Kachyňa, ředitel Supraphonu Jiří Šrámek). Velice cenný kousek tohleto! :-) (90%) (poprvé viděno v rámci Challenge Tour "30 dnů se světovou kinematografií" – 2018) ()

Reklama

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

V dnešní době už každý/ á "zpěvák"/ "zpěvačka" či "kapela" vydává Greatest Hits 1- x, přestože jde většinou o totální neumětele. Nejistá sezóna je filmem, který zábavnou formou přibližuje strasti nebudovatelského divadla za budovatelského režimu, zároveň ale přináší i část největších hitů DJC. Dopis do rozhlasu, který předčítá Jaroslav Vozáb, by měli povinně vtloukat do hlavy každému televiznímu moderátorovi nebo redaktorovi (ženský rod nevyjímaje), protože za tak chabou úroveň jazyka, jakou dnes vládnou, by měli skončit na trhu práce. Vůbec nezastírám, že bych sám sebe překvapil, kdybych film ohodnotil nižším počtem hvězdiček, protože Cimrmani to u mě mají dlouhodobě velmi dobré. ()

heyda 

všechny recenze uživatele

Dovolím si citovat přímo z filmu. Kdo mě zná, pochopí :-D_____Petr: ´´Tyjo představ si, co se mně včera stalo. Byl jsem u holiče a tam jednoho pána ranila mrtvice, normálně byl namydlenej. Chvíli sme ho křísili, nebylo to stejně nic platný. A pak přijela sanitka a doktor taky povídá: To už není pro nás, to je pro havrany. Tak přijel pohřebák, no řeknu tě, to je strašný, když ho dávaj do té rakve. Já jsem tam počkal, než ten pohřebák odjel a pak holič vyklepal ten ubrousek, co měl ten neboštík pod krkem a povídá: Další prosím!´´____Honza: ´´Hele, tak todle to sis vymyslel! Nekecej!´´____Petr: ´´No nevymyslel, to je pravda, nelžu tě.´´____Smoljak: ´´Nelžu tě, nelžu tě, jak to můžeš říct, čoveče???´´____Svěrák: ´´Je to jihočech.´´____Smoljak: ´´No jihočech, jihočech, ale on tak mluví i na jevišti a na jevišti se musí mluvit česky a né jihočesky.´´____Petr: ´´Já za to nemůžu.´´____Svěrák: ´´Ty Péťo, a když vy si v těch jižních Čechách pletete tě a ti, jak řeknete třeba tětiva?´´____Petr: ´´No my říkáme tětěva.´´ :-DDDD ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Kde jsou ty děti? Asi odešly, jak jsem na ně řval... tak jsem je zaplašil. Humor tvůrčí dvojice Svěrák - Smoljak, mám moc rád, je to pohlazení po duši v kterékoli roční době i v kteroukoli hodinu. A musím uznat, že tady se Cimrmani fakt pěkně rozšoupli (např. zlatý prciny). Vynikající film, nabitý osobitým humorem výše zmíněných pánů. Jen se oholím a pak se podívám panu Daňkovi na ptáčka. - Panu Ptáčkovi na daňka! ()

Galerie (8)

Zajímavosti (43)

  • Při představení „Dobytí severního pólu“ vystupuje Jan Hraběta v roli náčelníka Karla Němce. Současně však alternoval Ladislava Smoljaka v roli Varla Frištenského. (mnaucz)
  • Danica Kozlová v dobové recenzi, otištěné 24. 2. 1988 ve Tvorbě, napsala: "Řekne-li se u nás v Čechách satira, většina čtenářů pod dojmem četných nepříliš zdařilých pokusů o ni přinejmenším zneklidní. Nejistá sezóna však tento pojem nepochybně rehabilituje, vrací pravý lesk jeho původnímu významu. Jen výjimečně - a to nejen v našem filmu - se můžeme setkat s tak skvělou satirou, která si bere na mušku takové jevy, jako jsou nesprávný výklad pojmu angažovanost a současnost uměleckého díla, formální a necitlivý přístup k problémům kultury, kvalifikace některých řídících pracovníků kulturní svéry, popřávání sluchu různým fámám atd. Zvláštní půvab zde získává i kontrast mezi závažností zesměšňovaných problémů a úsměvnou polohou satiry vzdávající se břitké útočnosti, která by nepochybně spolu s ústy geniálního Čecha J. Cimrmana tak ráda prohlásila: 'Opak je pravdou.'" (NIRO)
  • Petr Bouček (Petr Brukner) řekne Kydalovi (Ladislav Smoljak) poté, co udělá chybu v představení „Dobytí severního pólu“: „Vidíš a ty nás vždycky péruješ!“ Původně však bylo ve scénáři: „Vidíš a ty nás vždycky jebeš!“ (mnaucz)

Související novinky

Letní filmová škola se blíží

Letní filmová škola se blíží

19.07.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, představí v sekci Ikona méně známou tvorbu i nejzásadnější snímky rakouského režiséra, držitele dvou… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno