Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)

(více)

Recenze (470)

Lachtaan 

všechny recenze uživatele

Možná, že v důsledku těch šílených mrazů venku zamrznul i můj filmový intelekt, ale já jsem tuhle nadsázkovou kriminálku prostě nepobral. Prozatím jsem si všechna Smoljakova díla užil téměř na maximum a rozhodně nelze říci, že právě on, Svěrák či kdokoli jiný, kdo se na Rozpuštěném a vypuštěném podílel, může za jeho prapodivnost a suchost. Všichni do poslední miniroličky do toho vložili vše a ve své době byla tahle komedie jistojistě klenotem české filmografie, tak jako je dodnes v očích těch, kteří na ní vyrůstali. Jen mě, člověku, jenž tato dílka dohání až v těchto časech, absolutně nic nenabídla. Až přespříliš zašmodrchaná zápletka a překombinovaný děj. U českých komedií to chce pozvolnější tempo. ()

Her0.89 

všechny recenze uživatele

Na konci filmu jsem byl hodně rozpačitý. Říkal jsem si, jestli dokážu odpustit první půlhodinku, která byla neskutečně nudná. Avšak tento humor můžu, a tak jsem po hláškách typu: Všechny je nosily na srdci - až na tuhle.... Nezdá se to, ale i tahle ji nosila na srdci. ...... Chudinka nebo Pane Hlaváčku teď jde o všechno, jedou proti tomu vlaku, trefil byste rychlostní páku ?? ..... Zkusím to. Zpátečka je dopředu mírně v právo, že jo?? ..... Nemůžete tam rvát zpátečku když to jede do předu. Nejdřív neutrál. ... Promiňte já to řídím prvně. dal 4* (i když si myslím, že tady by se hodilo 3 a 1/2*, ale co ... už jen za ty kachny .... :D:D ) ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Osobně mě tento styl humoru neoslovuje, a sledoval jsem to dosti nezúčastněně. Obsazení je bezpochyby výborné a na pár místech jsem se úsměvu neubránil ani já, ale jinak mě to moc neoslovilo, a to vysvětlení ústředního zločinu jsem nepochopil, protože je to na mě příšerně překomplikované. Navíc mám pocit, že mám proti všem těm podobným slavným československým filmovým parodiím určitý předsudek, živený názorem, že v dobových podmínkách by kvalitní čistokrevný žánrový film vzniknout nemohl, a tak místo něj vznikla "jen" parodie, které jsem si umělecky nikdy příliš necenil. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Svěrák, Smoljak, Cimrman - tato tři jména zůstanou zapsána zlatým písmem v dějinách českého humoru. Tento film, natočený volně podle divadelní hry Vražda v salonním kupé, patří mezi nejlepší české komedie 80. let, ale vlastně nejen 80. let. Dodnes si tento styl inteligentního (a to slovíčko je tady velmi na místě) humoru nachází nové a nové příznivce i mezi mladou generací a i diváci, kteří už "Cimrmanovo" dílo znají, se s chutí znovu a znovu smějí nezapomenutelným scénkám, byť už je mnohdy znají nazpaměť. Svěrák se Smoljakem by si zasloužili nějaké čestné místo v Síni slávy české komedie, a to nejen za tento počin. A mimochodem - Marek Brodský je sice toporný, ale přesně ve stylu cimrmanovských divadelních her, kde jsou toporní všichni herci. To je taky neoddělitelnou součástí stylu jejich humoru. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Vraždu v salónním coupé považuji za nejlepší cimrmanovskou hru a to zejména díky tomu s jak arogantní přesvědčivostí Smoljak v roli inspektora Trachty ze sebe sype ty nejabsurdnější motivy a teorie, aniž by jej někdo zpochybňoval, protože jeho význačnost a sebejistota jej předchází. (Mmchd stále mám podezření, že z ní Rian Johnson vycházel, když dával dohromady postavu Daniela Craiga ve filmu Knives Out) Trefně tak paroduje oblíbené excentrické detektivy a dokazuje, že jejich popularita vychází ze schopností jejich autorů nás přesvědčit o tom, že jejich deduktivním schopnostem, nakolik šíleným, prostě máme bezvýhradně věřit, protože sami zkrátka nemáme kapacity za ně dohlédnout. Rozpuštěný a vypuštěný využívá stejné vtipy i zápletku jako ona divadelní hra, ale působí pocitově úplně jinak a to podle mě nikoli záměrně. Celé je to šíleně statické, jednotlivé sekvence od sebe odtržené, záběry trvají déle než by měly a díky tomu nejvíce trpí výjezdy za hranice crazy komedie, kde je šíleně důležitý timing a tenhle film fakt nemá rytmus. Vtip s hadičkama v botách je z takových těch "jakože jó" fórů, ale ždímat ho tři minuty už překračuje práh bolesti jestli mi rozumíte. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (35)

  • Zdeněk Srstka (Žaludův poskok Bedříšek) se domníval, že se svou roli nemusí nijak zvlášť učit. Slovo „kachny“ si už pamatoval, a tak před natáčením seděl s Rudolfem Hrušínským (hajný Hlaváček) v hospodě a hrál karty. Režisér Ladislav Smoljak byl však perfekcionista a od stolu ho vyhnal, ať raději někde v klidu zkouší text, respektive ať piluje dokonalou výslovnost toho jediného slova, které má dle scénáře pronést. (Duoscop)

Související novinky

Zemřel herec Jaroslav Weigel

Zemřel herec Jaroslav Weigel

05.09.2019

Ve věku 88 let zemřel známý cimmermanovský herec Jaroslav Weigel. Weigel se kromě herectví věnoval také grafice, malířství a scénografii. Byl dlouhodobým členem divadla Járy Cimrmana, kde za více než… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno