Reklama

Reklama

Proč?

  • angličtina Why?
TV spot
Drama / Sportovní
Československo, 1987, 86 min

Režie:

Karel Smyczek

Kamera:

Jaroslav Brabec

Hrají:

Jiří Langmajer, Jan Potměšil, Martin Sobotka, Daniel Větrovský, Pavel Zvarič, Daniel Landa, Pavlína Mourková, Markéta Zmožková-Zahradníková (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Ve své době - v druhé půli 80. let - mimořádně závažný film, věnovaný negativním dopadům fotbalového chuligánství. Režisér Karel Smyczek sugestivně ukazuje, jak lidé spojení primitivním sportovním fanděním snadno podléhají agresivním choutkám, jak vzájemné hecování vede k tragickým činům, jichž by se jedinec sám o sobě nedopustil. Příběh je inspirován skutečným případem, kdy skupina většinou mladistvých vlajkonošů zdemolovala nejen vlakovou soupravu, v němž cestovali na fotbalový zápas, ale ohrožovali navíc spolucestující i osamělou průvodčí. Stále působivá výpověď si všímá i mravní devastace, i rodiče pachatelů odmítají přijmout svůj díl odpovědnosti. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (477)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Český film "Proč?" je natočený podľa šokujúcej skutočnej udalosti, ktorá sa stala v osemdesiatých rokoch minulého storočia v Československej socialistickej republike. Skupina pražských futbalových fanúšikov cestou na ligový zápas do Banskej Bystrice zdemolovala vlakovú súpravu a ohrozovala nezainteresovaných spolucestujúcich. Je to zaujímavá téma. Tiež je to i celkom nápadito spracované. No cítiť z toho aj vplyv totalitného systému, ktorý chcel z tohto procesu urobiť exemplárny príklad. Najviac mi však na tomto snímku vadilo nevhodné herecké obsadenie. Dejdar, Langmajer, Kraus, Potměšil, Suchánek... to sú mi teda za chuligáni. *** ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Počúvajte, počúvajte ma vy puberťáci zavolám políciu! No tak je zavolej a my z nich naděláme trpajzlíky! A z jejich antonků angličáčky! Počůvajte ma nechám vás všetkých vysadit! No tak to my tě budeme muset taky vysadit! Marná sláva tohle je prostě klasika. Nehodlám se teď zaobírat tím do jaký míry je to realita, ale ve svý době to muselo zapůsobit jako bomba. No a Dejdar a Landa jsou ti nejdrsnější výtržníci ze všech. Suchánkovo cameo taky dobrý. Váš občanský průkaz : Sparta! 100% ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Na prejavy násilia, ničenia, ponižovania a iných prejavov chuligánstva nie je potrebné byť futbalovým fanúšikom. Dôležité je vnútorné pnutie u jednotlivcov a ich potreba grupovať sa s rovnako postihnutými do skupín, v ktorých sa ich individualizmus dostáva na nový, vyšší level s pocitom správnosti a beztrestnosti správania sa skupiny. Smyczkov film bol koncom osemdesiatych rokov šokujúcim prekvapením pre väčšinu divákov, ktorí neprichádzali do styku s fanúšikovskými klubmi a vyčínaním ich členov. Pre súčasníkov je film historickým dokumentom z doby, keď málokto tušil, ako sa bude násilie v spoločnosti šíriť a tolerovať. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„Žer, študente!“ aneb vítej chlastem zalitý hrdinský dave a sbohem rozume.. Začneme matematickým příkladem: Ve vlaku z Bánské Bystrice do Prahy chce pětičlenná skupina fandů s průměrně 2,78 promile alkoholu v krvi vyhodit z okna průvodčí v bodě A, jenž je vzdálený 244 km od bodu B, kde budou všichni naložení do antonů. Za jak dlouho bude mít Řepa na levé paži kompletně hotové tetování Leonidase..? Punker a skin se společným cílem v jednom kupé, u výslechu se vytrácející davová psychóza a u soudu se vytrácející kolektivní vina. Časy se nám takřka nezměnily a fotbal je dál záminkou.. Je potěšující, že už v té době měli osvícení chuligáni to pravé proevropské cítění (Brusel!), ale já stejně v našich končinách jejich počínání nechápu, protože jakkoliv povzbuzovat tu domácí línou ekipu nákupců melírových parád na hlavě, gelů na vlasy, piccolo káviček a nositelů potetovaných předloktí čínskými znaky a jmény dětí, které jsou stejně spoluhráče, mi přijde jako házet vepřům ony kulaté produkty lastur.. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

80-roky už v Československu prerastali do určitej anarchii, resp. vzývaniu pozornosti na presadzovanie si prvkov slobody, ktorú v "real life-time" mohol zastrešovať napríklad aj futbal. Pálčivá téma chuligánstva mladistvých a prevýchovy naráža k určitej disproporcii otáľania sa voľnosti, bezbrehosti a zásad, ktoré ju vracajú do hodnôt (či už skomolených a pochybných) pôvodného sveta. Proč? je aj preto taká kvázi nasilu rebélia, ktorá sa aj zrejme prezentuje takto výstredne, aby bola očividná, všímavá a pejoratívna a rovnako i viazaná k serióznejšej sociálnej výpovedi. Tam už je však látka svojou doslovnosťou a strnulým psychologickým líčením trochu nevýrazná a začína sa z pôvodne zakotvených tematických deklarácií trochu vykrádať. Skrátka používa rovnakú metodológiu a nesnaží sa jej príčiny analyzovať z viacerých uhlov. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (42)

  • Noční scéna ze Slovenska, kdy Pavel (Daniel Landa) hodí na výpravčího zářivku, byla ve skutečnosti natočena na nádraží v pražském Braníku. V pozadí lze vidět osvětlený Branický most, známější pod přezdívkou Most inteligence. (Šéfik)
  • Vlak jel po trase Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Karviná - Žilina - Banská Bystrica - Zvolen. K zátahu, při němž se někteří vlajkonoši vyprostili a utekli zpět do vlaku, došlo v Pardubicích. Vystrčení průvodčí z okna se mělo odehrát před Kolínem, čemuž neodpovídá postup zápletky. Ranní zásah proběhl v Žilině, kde došlo i k odstávce zničených vagonů (tři byly zcela vyřazeny z provozu). Strojvedoucí vzpomínal:"Ja som ten Hron viezol ako rušňovodič z Martina do Zvolena, spomínam si, že strašne meškal lebo v Žiline odstavovali nejaké poškodené, respektíve zničené vagóny. Z Martina sme mali asi 7 vozňov. Cesta prebiehala bez problémov, skoro z každého okna viala zástava Sparty. Keď som vchádzal do Banskej Bystrice, tak po obidvoch stranách stáli policajti zo psami, bolo ich tam strašne veľa. Toľko môj zážitok." (L_O_U_S)
  • Natáčanie v reálnom prostredí bolo namáhavé. Do vlakového kupé sa muselo vtesnať dvanásť i viac výrastkov vrátane kameramana, preto ležal zvukár v batožinovom priestore a Karel Smyczek režíroval čiastočne na chodbičke. Stiesnené boli aj bytové priestory a skutočný výčap s rozmermi päť krát tri metre, tam všade bolo nutné napchať účinkujúcich i štáb s technikou. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)

Reklama

Reklama