Režie:
Karel SmyczekKamera:
Jaroslav BrabecHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Jiří Langmajer, Jan Potměšil, Martin Sobotka, Daniel Větrovský, Pavel Zvarič, Daniel Landa, Pavlína Mourková, Markéta Zmožková-Zahradníková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Ve své době - v druhé půli 80. let - mimořádně závažný film, věnovaný negativním dopadům fotbalového chuligánství. Režisér Karel Smyczek sugestivně ukazuje, jak lidé spojení primitivním sportovním fanděním snadno podléhají agresivním choutkám, jak vzájemné hecování vede k tragickým činům, jichž by se jedinec sám o sobě nedopustil. Příběh je inspirován skutečným případem, kdy skupina většinou mladistvých vlajkonošů zdemolovala nejen vlakovou soupravu, v němž cestovali na fotbalový zápas, ale ohrožovali navíc spolucestující i osamělou průvodčí. Stále působivá výpověď si všímá i mravní devastace, i rodiče pachatelů odmítají přijmout svůj díl odpovědnosti. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Scény u výslechu působily trošku naivně, stejně tak ty u soudu, ne však celé to řádění (nejen) ve vlaku (právě naopak). Problém je to velký a stále aktuální (dnes možná ještě více než v době natáčení), řešení pravděpodobně v nedohlednu, a že na to často doplácejí lidi, kteří o fotbal nejeví ani trochu zájem, netřeba dodávat. Proč? je filmem zneklidňujícím, deprimujícím, při pohledu kamery na nevinně se tvářící obličeje vandalů vztek podněcujícím. Slabší 4*, i přes zdaleka ne bezchybné zpracování důležitý snímek. ()
Tady si sedly forma a příběh. Jedná se vlastně o takový hraný dokument, který sleduje jeden soudní proces a vrací se k tomu, proč vůbec k procesu došlo. Je to natáčeno s flashbacky, je to výborně prostříháno a sestříháno dohromady, a ukazuje, jak je snadné se dostat do problémů jen proto, že se fandí Spartě. Ale tak je to Spartě, že jo... ()
Tenhle film jsme si s kámoši oblíbili. Je tam tolik hlášek a vtipných scén. Uvidíte, co dokázali sparťnaští fanoušci ve vlaku z Prahy do Bánské Bystrice v roce 1985. Spousta dnešních známých herců tímhle filmem začínala, jako třeba Jiří Langmajer nebo Martin Dejdar. Ovšem v tom vlaku už to asi taková sranda nebyla: "Brusel! Brusel!" :D ()
Čo má tento film spoločné s nejakou pravdivosťou? A načo všetky tie povzdychy, že ako mohol v takej dobe vzniknúť takýto film? Veď sa to nijako nelíši od dobovej väčšinovej predstavy o chuligánoch. Je to len taká moralita v slučke opakujúca to isté. A keď tvorcovia pocítili, že treba nejako aj naznačiť pôvod výtržníctva, tak tam prilepili obraz s mudrujúcim Leošom Suchařípom o odcudzení v modernej spoločnosti. Všetky postavy sú ploché figúrky, všetci iba ziapú, dôvod zlej výchovy detí je vždy prvoplánovo vyriešený nekompletnou rodinou. Exploatácie veľmi málo. Pokus rozprávať v rôznych časových rovinách sa zmenil na neprehľadný guláš. Kvazidokumentárne pasáže sú najtrápnejšie, hlavne keď v nich účinkuje teatrálna Zimková. Réžia nula bodov. ()
Jedem vlakem za Spartou, nebudem se s nikým srát. Když nám dají góla, tak se budem prát. Bij a bij a bij Žoldáka do hlavy, hlavně že se dostanem zpátky do Prahy. Neckerman a Quelle, ať jde do prdele. Co je? Co je? Co je? O tom, že parta prvních českých hooligans zlikvidovala vagón, který patřil dělnickému lidu, se natočil tento jinak vynikající pseudodokument. To by se jim dneska ty kamery snad ani nezastavily. A ještě dodatek. Už vím, odkud má Ráďa Džon ty proevropské ambice. Proč? Protože: BRUSEL, BRUSEL, BRUSEL, BRUSEL... ()
Galerie (9)
Zajímavosti (42)
- Scény demolice vlaku se točily ve Velimi. (M.B)
- Antonín Jedlička, ktorý stvárnil vodiča automobilu, sa k roli dostal tak, že počas tenisového zápasu s režisérom ho požiadal so slovami: „Zoberiem aj rolu traktoristu, len keď to bude na viac filmovacích dní". Napokon jeho natáčanie so štábom trvalo iba jednu hodinu. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
- Natáčanie v reálnom prostredí bolo namáhavé. Do vlakového kupé sa muselo vtesnať dvanásť i viac výrastkov vrátane kameramana, preto ležal zvukár v batožinovom priestore a Karel Smyczek režíroval čiastočne na chodbičke. Stiesnené boli aj bytové priestory a skutočný výčap s rozmermi päť krát tri metre, tam všade bolo nutné napchať účinkujúcich i štáb s technikou. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
Reklama