Režie:
Karel SmyczekKamera:
Richard ValentaHudba:
Zdeněk JohnHrají:
Václav Kopta, Michal Suchánek, Jan Antonín Duchoslav, Radoslav Brzobohatý, Veronika Freimanová, Eva Jeníčková, Valentina Thielová, Pavel Marek (více)Obsahy(1)
Studenti druhého ročníku jednoho pražského gymnázia jedou na povinný lyžařský kurz. Nikoho příliš netěší, že hlavním vedoucím je přísný profesor Karda, který vzal s sebou dceru Mariku. Kromě Kardy tvoří dozor mladá učitelka Hanka, zkušená a skeptická učitelka Boženka a pohledný instruktor Vláďa. Od počátku kurz provázejí drobné konflikty. U Vikyho Cabadaje, který je vůdčí osobností třídy, najde Karda rozbitou láhev vína. Hned první večer se po večerce kluci vydají na dívčí pokoj a profesor je málem přistihne. Další den začíná výcvik, ale také zápolení mezi Vikym, Radkem a Karlem o Maričinu přízeň. Té se však líbí instruktor, a tak se jejich snahy soustředí na to, jak Vláďu znemožnit. Zatímco se ho snaží vyšachovat, má Karda problémy s věčně opilým kotelníkem, který odmítá topit, protože má koks složený před chatou. Kardovu žádost, aby mu pomohli uhlí složit, kluci odmítnou. Potom se však domluví s kotelníkem, že jim za složení obstará alkohol. Když pak Karda odjede na celý den a noc mimo chatu, využijí příležitosti a benevolence učitelky Hanky a uspořádají v kotelně tajný mejdan. Karel se opije do bezvědomí, a když jej ostatní najdou ve sněhu, zavolá Radek i přes nesouhlas ostatních učitelku. Ta začne případ vyšetřovat, ale všichni předstírají, že o ničem nevěděli, a nechají v tom Radka samotného. (TV Nova)
(více)Recenze (612)
Klasiky nikdy není dost. Psát donekonečna o přednostech tehdejší tvorby, o specificích doby dnešní a tehdejší, o kvalitní režii, výborných hereckých výkonech, krásných krajinných záběrech atd, atd., postrádá věcný smysl. Psát donekonečně znamená totiž to nejhorší, co si lze představit: opakovat se. Pohled na tehdejší mladé - dnes už i dost nemladé herce - je dalším z těch skličujících příkladů, které vypovídají tolik a tak jednoznačně o tom, že točit dobré filmy pro mladé předpokládá nejen alespoň základní profesionalitu, ale i cosi navíc ... , cosi, co lze nazvat srdcem, svalem, který je i symbolem. A také citem a láskou k tématu, tedy tím vším, co, prolne-li se v ideálním tvaru, přerůstá do skutečného umění. A tím MACHŘI opravdu jsou. I s těmi tak trochu kopretinovými SNĚŽENKAMI. ()
Mám v těch klasických československých filmech, které viděl každý, obrovské mezery. Jednou z těch mezer byli i Sněženky a machři, které jsem viděl tedy až teď. A film mě potěšil více, než bych čekal. Snímek je dokonalý v detailech. Je to až překvapivě podobné realitě, a to i v porevolučních časech. Ovšem s jednou výjimkou. Těžko říct, jak v době za bolševika, ale dnes by se asi hodně těžko sháněla takhle dobrá parta, která drží pohromadě, jsou za jedno proti učitelskému sboru, i když zlobí, tak je férová, má svůj glanc a nevyskytuje se v ní šikana, kterou by dnes jistě charakter typu Karla Máchy trpěl. Od starší generace často slýchávám, že takové party skutečně bývaly, ale těžko říct, zda to nejsou jen růžové brýle minulosti. I v tom je síla snímku, že mě donutila o takových (a i jiných) věcech přemýšlet. Bohužel jak je film dobrý v detailech, jako celek je vlastně o ničem. Je to vlastně jen sled scén, film končí v polovině, je příliš krátký a při závěrečných titulcích se krade na mysl otázka, že to přece ještě nemůže být konec. Může se namítnout, že nic z toho nemusí vadit, ale mně to zkrátka k celkovému dojmu příliš nepomohlo. ()
Dřepkins! A rovnou na zadek. V osmdesátých létech bylo natočeno hned několik, do dneška občas reprízovaných filmů o "teenagerech", ale tenhle je rozhodně ze všech nej. Apolitický, bez šalamounských popisů toho, jaká ta mládež dělá příšerné chyby a jak jim ti dospělí, kteří koneckonců všemu rozumějí, musejí podat pomocnou ruku. Vydrž, Prťka, vdrž!!! ()
Po letech strávených s touto pohodovou komedií u televizní obrazovky ji můžu konečně porovnovat s novou "odrůdou" - Snowborďáky. Sněženky mají celistvější děj, poetiku a řekl bych, že je to daleko odvážnější film. Vzpomněl jsem si na svoje školní "hory" v roce 1995 a od Sněženek z roku 1982 se vůbec nic nezměnilo. I v roce 2005 by se tento příběh mohl odehrát podobně, ale už si tím nejsem tak jistý, což je úvaha, která sem tak trochu nepatří. U Sněženek se mi velice líbí i jejich mile "smutný" konec. Podtrženo sečteno - pro mě jedna z nejlepších českých filmových klasik osmdesátých let (a ty hlášky zde snad vypisovat nemusím). ()
Komedie je to jen zpola, zejména druhá polovina je poměrně dost trefným a hořkým dramatem, které kupodivu obstává i v porovonání s veselejšími stránkami filmu. Za pochvalu stojí výborně trefená atmosféra, trefený styl mluvy (většina dnešních snímků by mohla jen závidět) a výtečné herecké výkony dospívajících. Mám pocit, že čím jsem starší, tím méně se tomu filmu směju... a to není výtka. ()
Galerie (14)
Zajímavosti (40)
- Na XXI. mezinárodním festivalu filmů pro děti a mládež ve španělském Gijónu v roce 1983 získal snímek jednu z hlavních cen. (Cheeker)
- Jeden ze žáků se jmenuje John, stejně jako scenárista filmu Radek John. (Monco)
- V době natáčení Antonín Duchoslav (Viky) lyžoval závodně. (Duoscop)
Reklama