Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Román Doktor Živago vynesl svému autorovi Borisi Pasternakovi Nobelovu cenu za literaturu (1958), ale i takový odpor sovětského režimu, že tvůrce toto ocenění raději odmítl. Velkolepá freska zachycuje nejdramatičtější období novodobých dějin Ruska, první polovinu dvacátého století, tedy především první světovou válku a bolševickou revoluci. V těchto těžkých a krvavých časech hledá svou cestu životem titulní hrdina, lékař s duší básníka Jurij Živago. Nezajímá ho politka, pouze lidská individualita. Je povolán k tomu, aby pomáhal raněným a trpícím. Svým profesním posláním si je jistý, avšak o to méně má jasno v citech k ženám. Zatímco k sestřenici Toně jej poutá manželský slib, stvrzený dítětem, ke křehké dívce Laře jej přitahuje porozumění a milostná touha. Jeho cestu navíc kříží všeho schopný právník Viktor Komarovskij, Lařin bývalý milenec, jenž je schopen přežít za každého režimu a jenž se nemíní Lary vzdát... Dvoudílný britsko-americký snímek je již druhou adaptací Pasternakovy předlohy. Poprvé ji zfilmoval režisér David Lean s Omarem Sharifem, Julií Christieovou, Geraldine Chaplinovou a Rodem Steigerem v hlavních rolích. Ve verzi italského režiséra Giacoma Campiottiho uvidíme Hanse Mathesona, Keiru Knightleyovou, Alexandru Marii Laraovou a vynikajícího Sama Neilla. Snímek vznikl v českých (pražských) a slovenských lokalitách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (87)

Azhila 

všechny recenze uživatele

Tento film, ktorý pravdivo a detailne ukazuje ako to v minulosti vyzeralo v Rusku mi úplne vzal dych. Nádherným spôsobom sfilmovaná knižná predloha. Vystihuje dobu a pocity ľudí takým spôsobom, že to človeka naozaj chytí za srdce. Ľudia sa milovali, nenávideli, zabíjali ale všetci sa snažili prežiť – po svojom, ako najlepšie vedeli .Príbeh je skutočne veľmi silný a doprevádza ho láska, bolesť, nenávisť, utrpenie, útek, strach a odhodlanie a nie je inak ako bravúrne zahraný. Pre mňa dovtedy neznámy Hans Matheson ako Dr. Živago je naozaj natoľko presvedčivý, až vás to donúti premýšlať a preživať jeho príbeh ako by bol váš vlastný . No najviac sa mi páčila Keira Knightley, túto herečku proste zbožňujem a fakt, že mala len 17 keď to natáčala je pre mňa až neuveriteľný. A k tomu všetkému je divák doprevádzaný prekrásnou hudbou Ludovica Einaudiho a nádhernými zábermi prírody, najmä ruskej zimy. Pre mňa je to jeden s najkrajších a najdojímavejších filmov aké som kedy videla a pravdepobodne aj vždy bude. ()

Death 

všechny recenze uživatele

Podle me nema smysl srovnavat tento televizni projekt s gigantickym dilem D. Leana. Rozhodne aspon ze sveho pohledu noveho Zivaga nemam v umyslu zatratit. A to nejen kvuli cetnym ceskym lokacim a hercum. Film me zaujal hlavne skvelymi hereckymi vykony. Nektere sceny byly opravdu doslova presyceny emocemi v tom nejlepsim slova smyslu. Kdyz se k tomu pripoctou nadherne lokace a prostredi(navic velice vhodne zvolene), kvalitni zpracovani a technicka stranka(az na par detailu) a povedena hudba, vychazi mi urcite nadprumerny televizni film. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Bez důkladné znalosti literární předlohy - poprvé byla u nás vydána na Slovensku r. 1967 z podnětu legendárního slovenského básníka a politika Laca Novomeského - je kvalitu díla těžké plně docenit. Bez ohledu na to lze i tak říci, že tento koprodukční projekt, v němž se Olomouc stala Moskvou, dosáhl nadprůměrné úrovně a jen dílčí přeryvy ve scénáři (např. pojetí a úroveň komponování vývoje postav v prvním díle) brání podle mého názoru tomu, aby tato kvalita mohla být považována za vrcholnou. Keira Knightleyová - v době natáčení jí ještě nebylo dvacet let - i Hans Matheson předvedli v titulních úlohách až překvapivě vyzrálé umělecké výkony a pod standard nešli ani ostatní herci. V třetí výrazné úloze jim víc než zdatně sekunduje německá herečka Alexandra Mara Laraová; její Toňa je nádherným ženským rusky nadčasovým typem, který kdysi svou Taťánou založil Puškin. Oproti hollywoodským adaptacím zejména padesátých let vyniklo postižení ruského prostředí jak carské, tak bolševické doby i šílenství občanské války. Oba - Jurij Živago i Laura-Lara - patří k pravici, z obou tryská jejich občanskost a liberálnost, šlechtěné tradičním sociálním cítěním, oba jsou příliš nemasoví a netuctoví; nemohou nebýt perzekvováni zprvu leninským a pak stalinským komunismem. Jak jejich odjezdy z Moskvy - překvapivě ne ze sovětového Ruska - tak příběhy jejich zatýkání vcelku odpovídají reáliím doby. Právě tady je potřeba znát přesně zjevně biograficky laděnou Pastěrnakovu prózu, protože právě zde vyniká nejvíce autobiografické ladění díla. Základní námět - tragicky hrůzný osud ruské i neruské sovětské inteligence v minulém století - tu vyniká nad vší pochybnost. Živagova předčasná smrt i odporný právník-chlípník Komarov pomáhají pochopit, proč román, psaný a tajený Pastěrnakem zřejmě dlouhá desetiletí, nemohl obstát ani v ovzduší chruščovovského tání a oteplování, ani v době vlídného Tvardovského regulování ruské literatury v šedesátých letech. Pastěrnak, někdejší přítel Majakovského, okrajově v díle rovněž zmíněného, se tu mění v předchůdce sovětského disentu příštích dvou desetiletí. Nám úspěšně pomáhá pochopit a osvojit nejednu zákrutu vývoje ruské společnosti v první polovině minulého století. A zdá se, že nejen nám, ale i západní společnosti naší doby. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Neznámý italský režisér vsadil na neokoukané tváře (s výjimkou Sama Neilla) a v Čechách a na Slovensku natočil televizní film, který se sice nemůže vyrovnat snímku Davida Leana, ale povedenou adaptací předlohy určitě je. Z hereckých nadějí mě zaujali hlavně Kris Marshall (Antipov/Strelnikov), Alexandra Maria Lara a krásná Keira Knightley. Výraznou roličku měl i Pavel Kříž a hodně se povedla hudba. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Ukrutně dlouhý a neuvěřitelně výpravný snímek s úžasnou hudební stránkou a průměrnými hereckými výkony je IMHO celkem solidní filmovou záležitostí. Knihu jsem nečetl, takže nemohu soudit, ale mně se to líbilo - různé tragické a romantické peripetie na pozadí/popředí krutého ruského režimu v minulém století. Zkrátka bezmála čtyřhodinová výprava k našim (skoro) sousedům, která není sama o sobě dokonalá, ale dokázala mě zaujmout. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (38)

  • Vlak ťahaný parným rušňom vchádza do stanice v roku 1922, no v zábere je elektrické vedenie pre dnešné vlaky. (ujec)
  • Tv stanice ITV se rozhodla obsadit do hlavní role Hanse Mathesona těsně před Vánocemi 2001, kdy selhalo uzavření obchodu s welšským hercem jménem Ioan Gruffud. (Lynette)
  • Tým kostymérů musel vstávat denodenně už v půl čtvrté ráno, aby připravili všechny potřebné kostýmy k dalšímu natáčení. Často museli zablácené a špinavé kostýmy prát a čistit, nebo je naopak museli různě poškozovat a ničit, aby kostýmy působily starým a opotřebovaným dojmem. (Lynette)

Reklama

Reklama