Režie:
Steven SpielbergKamera:
William A. FrakerHudba:
John WilliamsHrají:
Dan Aykroyd, Ned Beatty, John Belushi, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Christopher Lee, Tim Matheson, Toširó Mifune, Warren Oates, Robert Stack (více)Obsahy(2)
Bláznivý komediální velkofilm režiséra Stevena Spielberga byl nominován na tři Ceny Akademie. Okázalé a efektní scény společně s herci světové extratřídy jsou hlavními přednostmi snímku, který se odehrává v Los Angeles jen několik dní po útoku na Pearl Harbor, kdy strach z japonské invaze uvrhl město do stavu Pandemonia – totálního chaosu. Změť zmatených postav pobíhá po Hollywoodu – rozčilení vojáci, horliví obchodníci, uplakané dívky i hádaví nacisté – a všichni dohromady tvoří sladký nákyp plný vtipu, ve kterém si navíc Spielberg dovolil zparodovat i úvodní záběry ze svého vlastního filmu Čelisti. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (127)
Spielbergova buranská variace na Dr. Divnolásku (k němuž přímo odkazuje postava Slima Pickense) je podobně přepálená jako některé příliš ambiciózní ansámblové válečné filmy z 60. a 70. let (Příliš vzdálený most, Tora! Tora! Tora!, Nejdelší den). Oproti nim si ale 1941 svou nabubřelost dobře uvědomuje a počínaje úvodní scénou, parodující pouze čtyři roky staré Čelisti, dává na srozuměnou, že se scenáristé i režisér drželi motta „anything goes“. Pokud po celou dobu zůstává klíčovým slovem „nestřídmost“, pak ve snaze oživit anarchistický odkaz slapsticku a zároveň předvést hyperbolizovanou verzi toho, co Hollywood běžně provádí s historickými fakty (právě Hollywoodu je v souladu se sebe-shazujícím humorem filmu hlavním terčem japonské ponorky). 1941 je zaručeně nepravdivou rekonstrukci událostí, k nimž v LA (ne)došlo v únoru 1942. Zatímco generál se v kině dojímá na Dumbem, vojáci namísto nepřátel nahánějí holky a do držky si dávají mezi sebou navzájem. Jak dokládají dobové recenze, americká společnost na tohle znevažující, „italské“ chcete-li, pojetí války nebyla připravena. Neúcta k historickým faktům ale není hlavním problémem filmu (naopak mě mile překvapilo, že právě Spielberg použil americký patriotismu jako základ pro ryzí frašku). Více vadí, že ztřeštěné řetězení různě zkázonosných nedorozumění navzdory zručné režii, slušným trikům a znamenité hudbě (která se vysmívá i klaní soundtrackům vážných válečných filmů) pro svou monotónnost dost rychle omrzí. Není postavy, natož dějové linie, která by vyprávění scelovala, mnohé skeče jsou natahované a samoúčelné a celkově je film mnohem méně vtipný, než by dle papírových předpokladů měl/mohl být. Přesto je pozoruhodné sledovat 1941 třeba jako nedokonalý prototyp současných blockbusterů, které rovněž vrší jednu atrakci na další. Poetiku animovaných grotesek (a dnes taky mnohých videoher) dokázal Spielberg do celovečerního filmu zdárněji přenést (nepřekvapivě) až v animovaném Tintinovi, v němž nepřetržitý akční chaos působí mnohem organizovaněji. 60% ()
Komédia a vojnový film príliš nejdú dokopy a Spielberg a komédia nejdú dokopy, zato Spielberg a vojnový film dokopy idú. Takže 1941 funguje tak z jednej tretiny. Dobrodružný princíp, na ktorom funguje Indiana Jones, v tomto filme nefunguje skoro vôbec, ujačané ženské a vyjavené vojenské ksichty lezú na nervy, pokiaľ je to satira na vojnu, tak nechápem, v čom je jej antimilitaristické posolstvo. Ale zachraňuje to aspoň Spielbergova technická zručnosť. Celkový pocit z filmu je príliš veľa kriku pre nič, alebo ako sa zbytočne minulo veľa peňazí na zbytočný film. V tom sa dá nájsť paralela so zbytočnosťou vojny. Pokiaľ to bol zámer, jedná sa o najdrahšiu metaforu v dejinách kinematografie. ()
Jednoznačne a definitívne: « Najhoršia, najnudnejšia a najzbytočnejšia » , to sa bezprostredne týka 194-jednotky, ktorá je tak neuveriteľne nasiaknutá samou hlúposťou, a to od začiatku až do konca (a rozšírená verzia to len čoraz viac podtrhuje), že som si stále myslel, či náhodou režisér nepojedol nejaké divé huby, alebo, nedajbože, či nebol počas nakrúcania na práškoch, ako aj všetci ostatní pred kamerou i za ňou, pretože takéto neštandardné uchopenie, t. j. odtrhnutie sa z reťaze absolútne nerešpektujem, lebo bolo väčšinou strašne postavené na hlavu, až mi to prišlo úplne choré, nezodpovedné zo strany tvorcu, » ktorého ešte zrejme aj rozzúrený žralok pohrýzol s doživotnou jazvou na nohe, alebo ho uniesli mimozemšťania, keď sa mu pokúšali vyvŕtať dieru do hlavy, či čo ? « _ Skrátka, trvá to moc dlho, až to je neznesiteľné, aj keď za tým stojí rešpektovaný a obdivovaný Pišta Spielberg, ba ani on nemôže poprieť, že sa mýlim !? Počas jeho kariéry nikdy tak nezakopol, ako s touto nepodarenou, filmovou, chaotickou katastrofou, ktorej naozaj veľa nechýba k tomu najnižšiemu hodnoteniu, aké poznám (odpad !). Síce sa nejedná o typický prepadák, no i napriek tomu nemôžem považovať tento snímok za extra vydarený ! Toto je presne ten typ filmu, ktorý už nikdy v živote viac netúžim vidieť. Števko chcel byť asi móóóc vtipný, čo mu bohužiaľ nevyšlo, podľa môjho „sedliackeho rozumu” , sa skôr poriadne zosmiešnil aj s jeho hereckým ansámblom na čele ! ()
Nechať udalosti voľne plynúť nebýva vždy zárukou kvalitného zážitku, najmä nie vo filme. Scenár ponúka rôzne kombinácie, kto všetko sa môže s kým pobiť alebo ho zostreliť. Pri tom samozrejme žiadne skvelé herecké výkony čakať netreba. Spielberg ukázal, že vie kamerovať dobrodružné naháňačky, čo mu vydržalo doteraz. Intenzity Horúcich striel to nedosahovalo. Pri mnohých scénach nebolo ťažké odhadnúť, ako asi dopadnú, v pamäti mi utkvelo len balenie na lietadlo v úvode. Vznikla patriotistická snímka o vojakoch, ktorí nedokážu riadne bojovať a civiloch, ktorí ich dokážu spoľahlivo nahradiť. Pre Spielberga je výnimočné, ak sa jeho film nesnaží driapať po najvyšších métach, čo sa mu s týmto podarilo. ()
1941 je takový pokus o americkou verzi Švejka - anekdoticky o šílenství jménem válka.Struktura vyprávění opravdu připomíná Haškovo epizodické vyprávění, výchozí nápad je docela dobrý, jenže na Johna Wayna to bylo moc znevažující (vyžádal si scénář) a pro neamerického diváka je to zase mělké jako dětský bazének. Bylo mě líto Mifuneho a Lee, protože ti si role statistů nezasloužili. Jenže i většina ostatních herců nemá co hrát, a tak všem jedou pusy co nejrychleji, ať se přes všechen ten chaos zapomene na řídký scénář. Víc scén jako soutěž v tanci, víc výrazných postav jako gauner v uniformě Treat Williams, a méně figurkaření. Ovšem to se dá říci i o Švejkovi. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (15)
- Christopher Lee mluvil v tomto filmu pouze německy, což mu nedělalo problém, protože němčinu ovládá plynule. (reich)
- První film Mickeyho Rourka. (D3VIL)
- Film se natáčel 247 dní. (Karlos80)
Reklama