Režie:
Steven SpielbergKamera:
Bill ButlerHudba:
John WilliamsHrají:
Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Jeffrey Kramer, Susan Backlinie, Jonathan Filley, Ted Grossman (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Šéf místní policie Martin Brody společně s policistou Hendricksenem na pláži objeví hlavu a část ženského trupu. Lékař je přesvědčen, že žena byla napadena žralokem. Brody si uvědomuje nebezpečí a chce nechat zavřít pláže, což se ovšem nelíbí starostovi. Městečko, zcela závislé na krátké turistické sezóně, si podle něj nemůže dovolit takový luxus. O pár dní později se další obětí stane šestiletý chlapec. Přestože starosta stále odmítá vydat zákaz koupání, zpráva pomalu prosakuje na veřejnost. Do pátrání se zapojí nejen policie a ichtyolog Matt Hooper, ale také desítky amatérských lovců, kteří se do městečka sjeli pod vidinou odměny, kterou za dopadení žraloka nabídla matka zabitého chlapce. Teprve když je přímo před očima stovek turistů v mělké zátoce napaden další muž, je starosta přinucen přiznat vážnost situace a pod nátlakem Brodyho najmout profesionálního lovce Quinta. Společně s ním se na moře vydává i Hooper a přes svůj strach z moře i Brody. Když se jim konečně podaří žraloka přilákat, jsou šokováni jeho velikostí? (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (917)
Za Čelisti se Spielberg zaslouží velké uznání. Film funguje dodnes tak jak má a dokonce i speciální efekty působí (až na jednu nebo dvě scény) i teď hodně autenticky a obstojí i ve vysokém rozlišení. Film je velice dobře zvládnuté dílo ve všechy myslitelných kategoriích od scénáře, přes kameru střih až po hudbu. Nejvíce mě ale stejně dostaly skvělé herecké výkony třech hlavních představitelů, díky kterým je film velice uvěřitelný. Nejvíce mě bavil Robert Shaw v roli mírně pošahaného rybáře, který to vše bere trošku osobně. ()
Scéna z tohohle fillmu, kdy hraje výtečná hudba Johna Williamse a blíží se žraločí ploutev mě napadá vždycky, když se dívám na nějaký nepodařený horor a je tam trapná chvíle ticha a nudy. Pan Spielberg zde totiž dokázal vytěžit spustu hrůzy z jedné papundeklové ploutve. Celé zvíře moc neuvidíme, ale atmosféra toho, že tam někde dole je, přetrvává celý film a opravdu nevyprchá. ()
Tímto kultovním snímkem na sebe Steven Spielberg upozornil celý svět. O Čelistech je zybtečné cokoliv rozepisovat, neboť je viděl snad každý. Dodnes nebyl natočen lepší horor se žralokem v hlavní roli. Lépe řečeno - dodnes nebyl natočen lepší zvířecí horor. Horror movie of the year ()
Legendární hororový snímek Stevena Spielberga se skvěle budovanou atmosférou o žraloku-predátorovi, který dokázal neuvěřitelné - změnil celosvětově představu lidí o těchto živočiších a udělal z těchto teritoriálních predátorů krvežíznivá monstra...skutečnost je však docela opačná...kdo to ale dneska po tom Spielbergovském polechtání podvědomí tak vnímá?! ()
Nejlepší Spielberg. Když se dívám na Čelisti, uvědomuji si, jak lze zdánlivě nenápadným způsobem, skrze sestavovávní mizanscény a volbu střihových postupů, budovat neuvěřitelně silné napětí a vést divákovu pozornost tak, aby měla každá jednotlivá scéna maximálně intenzivní účinek. Klíčová je především práce s náznaky a sdělováním informací prostřednictvím prostých obrazových motivů, což se projevuje obecně až ďábelským vystupňováním hrůzy z blížící se potvory a nepolevujícím tempem vyprávění, konkrétně pak především v legendární scéně druhého útoku žraloka, která skutečně patří do zlatého fondu nejlepších filmařských sekvencí historie. V ní nám Spielberg skrze nervózní pohledy šerifa Brodyho opakovaně nadhazuje možné oběti útoku, přičemž přítomnost žraloka je potvrzena náhlým zmizením psa, kterého páníček marně volá, a kamera nám ukazuje pouze talíř, který měl aportovat. Už tak nervózní situaci ještě zintenzivňují neviditelné stírací střihy, jejichž katalyzátory jsou postavy přecházející před objektivem, a napětí kulminuje přepnutím do hlediskového záběru na žraloka a slavným nájezdem transfokace na Brodyho, což je moment, při kterém pokaždé vypotím všechny piva z poslední akce a moje cinefilní já upadá do hašišové extáze. A takhle nějak funguje i celkové rozdělení na dvě odlišné poloviny - v té první se naznačuje, ve druhé žraloka hodně vidíme a napětí je udržováno alternativními režijními postupy (barely), dokonalými dialogy (Quintovo vyprávění divák přímo hltá), úžasnou hudbou a nepopsatelně úderným timingem, hraničícím občas s naprostým šokem (jestli mi výše popisovaná scéna přivádí extázi hašišovou, scéna SPOILER!! Quintovy smrti do mě dostává snad všechny povzbudivé látky světa). Dokonalost, po tomhle už se zkrátka nedá koupat klidně v moři..... Jo a drogy neberu, fakt to byla jenom symbolika :D ()
Galerie (216)
Zajímavosti (241)
- Během jedné z testovacích projekcí filmu byl Steven Spielberg svědkem toho, jak jeden účastník projekce vyběhl ze sálu a na chodbě pozvracel koberec. Pak se opláchl a vrátil se na sedačku. A režisérovi spadl ze srdce obrovský kámen. (raininface)
- Ve filmu si můžeme všimnout nesouladu v datech. Když žralok zavraždí svou první oběť, na tabulce se objeví datum úmrtí 1. července. Ale později se v letáku objeví, že druhou oběť žralok zabil 29. června. Jedná se o Alexe (Jeffrey Voorhees) a Chrissie (Susan Backlinie), přičemž Alex zemřel až po Chrissie a ne naopak. (pornogrind)
- Ve filmu popisuje lovec Quint (Robert Shaw), jak přežil útoky žraloků po torpédování USS Indianapolis. Jedná se o fiktivní verzi skutečné události, která byla zfilmována ve snímku Operace Žralok (1991). Z posádky čítající 1 196 členů na palubě, přežilo pouze 316 osob, zatímco při potápění zemřelo 300 a dalších 579 zemřelo v důsledku dehydratace, pití slané vody a někteří po útocích žraloků. Většinu dialogů ve filmu napsal Robert Shaw. Největší rozdíl mezi Quintovým příběhem a skutečnou událostí byl datum potopení (uvedený ve filmu 29. červen 1945), zatímco loď se ve skutečnosti potopila o měsíc později, 30. července. (Žralok)
Reklama