Režie:
Steven SpielbergKamera:
Bill ButlerHudba:
John WilliamsHrají:
Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Jeffrey Kramer, Susan Backlinie, Jonathan Filley, Ted Grossman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Šéf místní policie Martin Brody společně s policistou Hendricksenem na pláži objeví hlavu a část ženského trupu. Lékař je přesvědčen, že žena byla napadena žralokem. Brody si uvědomuje nebezpečí a chce nechat zavřít pláže, což se ovšem nelíbí starostovi. Městečko, zcela závislé na krátké turistické sezóně, si podle něj nemůže dovolit takový luxus. O pár dní později se další obětí stane šestiletý chlapec. Přestože starosta stále odmítá vydat zákaz koupání, zpráva pomalu prosakuje na veřejnost. Do pátrání se zapojí nejen policie a ichtyolog Matt Hooper, ale také desítky amatérských lovců, kteří se do městečka sjeli pod vidinou odměny, kterou za dopadení žraloka nabídla matka zabitého chlapce. Teprve když je přímo před očima stovek turistů v mělké zátoce napaden další muž, je starosta přinucen přiznat vážnost situace a pod nátlakem Brodyho najmout profesionálního lovce Quinta. Společně s ním se na moře vydává i Hooper a přes svůj strach z moře i Brody. Když se jim konečně podaří žraloka přilákat, jsou šokováni jeho velikostí? (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (917)
„Potřebujeme větší loď!“ Kdo by neznal Spielbergovy digitální ještěry, kdo by neznal Spielbergovy výlety do druhé světové války, kdo by neznal jeho útoky od obrovského bílého žraloka. Spielberg je značka, Spielberg je jistota. Před čtyřiceti lety, před deseti lety, dnes. Velké problémy s maketami žraloků, přepisování scénáře, špatné počasí, hádky na place, nevraživost mezi hlavními herci, vysoce překročená délka natáčení, navyšování rozpočtu, dohady při postprodukci – Steven to neměl snadné. Nakonec ale stvořil žánr/tradici letních blockbusterů. A tržby a ohlasy (i kritická nařčení) byly halasné. Strategie práce s monstrem – lidožravým bílým žralokem – to byla ukázka talentu ve službách filmařské inteligence. O zvířeti se mluví, hraje se s ním ve videohře, je na plakátu – ale ve filmu diváka (alespoň v první hodince a něco) děsí jen v náznacích. S iracionální hrozbou se tak pracuje náramně. Zlověstný hudební motiv ze skladatelské dílny Johna Williamse (jeden z jeho pěti Oscarů) nejprve nikdo nebral moc vážně, nakonec ale tvoří nedílnou součást legendárního snímku. A Spielberg? Naštěstí měl dostatek rozumu, aby odmítl pokračování, a vrhl se na další neprobádané filmařské cesty. ()
Dlouhá léta jsem film znal jen z vyprávění rodičů. Pak jsem viděl celkem nemastný druhý díl. No a pak jednou konečně ty pravé Čelisti. Trochu dlouho možná trvá, než se film pořádně rozběhne, ale od vyplutí moře v rybářské lodi je to parádní souboj 3 mužů s přírodou, zastoupenou zde - modří už vědí - gigantickým žralokem. Spielberg tu kouzlí atmosféru prakticky ze všeho, zpocená a zarostlá trojka mužů: policajt, potapěč a rybář si vyměňuje historky a připravuje se na boj svého života (a o život). P.S. Perlička: Rybář tu vypráví skutečný příběh potopení křižníku Indianapolis japonskou ponorkou a smrti většiny jeho posádky, jednu z nejdrsnějších událostí války v Tichomoří. Když Čelisti nedávno shlédl jeden jedenáctiletý chlapec, událost ho natolik zaujala, že vymohl nové šetření a zrušení rozsudku nad kapitánem McVayem, nespravedlivě odsouzeným za ztrátu lodi. A pak že horory mají špatný vliv na lidi. ()
Ranný Spielberg s filmom schopným vyraziť dych aj po toľkých desaťročiach od jeho vzniku. Ak si Čeľuste nezaslúžia plné hodnotenie za - monumentálneho žraloka, vynikajúco zvládnutú réžiu, kameru budujúcu napätie skrz pohľadu žraloka, nie ľudí a geniálnu záverečnú scénu s vyvrcholením - tak jednoznačne za jeden z najlepších soundtrackov v histórii filmu, ktorým John Williams svetu ukázal, akú veľkú a hlavne napínavú funkciu taká desivá hudba v jednoduchom thrileri so žralokom plní. ()
Vidět Čelisti v kině a paradoxně z větší dálky od plátna, mi je vybarvilo v jiném světle. Vynikne tím celková kompozice obrazu, která je již v tomto raném Spielbergovi řemeslně mistrovská (což platí vlastně i o jeho dřívějším Duelovi). Čelisti jsou ale čirým filmovým potěšením i vykreslením postav a jejich vztahů, které do filmu s jednovětovou zápletkou vnášejí příběh. Nemluvě o režjně parádním budování napětí. Jdete jako první v historii kinematografie natočit áčkový film o vraždícím žralokovi, na neznámé maloměstské pláži kde nejde čerpat potenciál z lokálních známých atrakcí, máte jednu starou loď a mechanického žraloka, a natočíte takhle kompaktní, každou scénou bavící, hravý a současně děsivý film? Steven to zabil. Ale jednu nadpozemsky požehnanou oporu v tomto soukolí přece jenom měl a díky bohu za ní, pro celou jeho filmografii - Johna Williamse. ()
Ze své pozice hororového experta mi nezbývá nic jiného, než Spielbergovi doporučit, aby navždy zůstal u svých uhlazených, líbivých a kontroverzi nevzbuzujících oddechových snímků, jelikož hororový žánr evidentně není jeho silnou parketou. Jaws jakožto horor selhávají téměř po všech stránkách. Prostoduchý scénář, toporné herecké výkony a navrch gumový žralok, který spíše připomíná úsměvnou pouťovou atrakci, než aby naháněl hrůzu. Za takové konstelace je zřejmé, že o žádné hororové atmosféře vůbec nemůže být řeč. Jediné pozitivum celého snímku tak představuje doprovodná žraločí hudba, za kterou uděluji milosrdnou jednu hvězdu. ()
Galerie (216)
Photo © 1975 Universal Pictures
Zajímavosti (244)
- Film je natočený podľa románu "Jaws" Petera Benchleyho z roku 1974, ktorý čerpal zo skutočných prípadov útoku žraloka pri pobreží New Jersey v roku 1916. (Raccoon.city)
- Ačkoliv je děj filmu situován do období okolo 4. července, v některých záběrech jsou stromy zcela holé. (Hans.)
- Za dívkou, která začne řvát při spatření falešného žraloka, je vidět postarší pár s dětmi na lehátku. V dalším záběru řve muž a je za ním možné spatřit tentýž pár s ratolestmi, jen zrcadlově otočený. (Fenk)
Reklama