Režie:
Steven SpielbergScénář:
Lawrence KasdanKamera:
Douglas SlocombeHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Karen Allen, John Rhys-Davies, Paul Freeman, Ronald Lacey, Wolf Kahler, Alfred Molina, Denholm Elliott, Anthony Higgins, Frank Marshall (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Profesora archeologie, Indiana Jonese, navštíví ve škole dva muži z armádní rozvědky. Informují ho, že nacisté zřejmě objevili místo, kde má být ukryta slavná archa úmluvy, schránka, do níž Židé uložili desky s deseti přikázáními, které dostal Mojžíš od Boha. Indiana dostává nabídku, aby archu našel a nacistům ji odvezl přímo před očima. Armáda zaplatí výdaje. Indiana na nabídku přistoupí a odlétá do Nepálu, kde se má nacházet u jeho známé Mary talisman, který může pomoci při hledání archy. Indiana sice Mary objeví, ale také zjistí, že jsou mu v patách nacisté. Ti Mary přepadnou a snaží se ji o talisman připravit. Naštěstí ji Indiana zachrání a s talismanem oba odletí do Káhiry. Tady se Indiana dozví od svého přítele Sallaha podrobnosti ohledně německého postupu vykopávek. Indy zjistí, že s Němci spolupracuje jeho dávný nepřítel, Francouz Belloq. To už ale i Němci vědí, že Indy s Mary dorazili do Káhiry, a pokusí se oba zabít. To se jim sice nepovede, nicméně podaří se jim unést Mary. Indy a Sallah se vetřou na německé archeologické naleziště a Indy se spustí do místnosti s modelem původního umístění archy. Tady díky amuletu objeví místo, kde má kopat. Indy a Sallah se na toto místo v noci vypraví a za pomoci několika dělníků skutečně najdou hrobku, ve které je archa uložena. Bohužel Němci je spatří a Indyho a Sallaha obklíčí. Počkají si, až Indy a jeho lidé archu z hrobky vyzvednou, a následně do hrobky za Indym shodí i Mary... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 054)
Dlouho jsem nad tim premyslel, ale tenhle dil je pro me nejslabsi z cele trilogie. A pritom tu nic nechybi. Akce tu je skoro porad, Harrison Ford se pro roli Indiany Jonese narodil (Moc ho nemusim, ale jako Indy nema chybu.), efekty jsou na dobu vzniku docela dobry a pribeh je velmi zajimavej. Problem je v tom, ze oba dalsi dily se riti neskutecnou rychlosti k finale, kdezto prvni dil jen tak plyne, i kdyz misty svizne a jsou zde i vynikajici sceny, jako honicka s Archou v nakladaku. Ale ani to by tolik nevadilo, protoze hlavni problem je hudba, krome main theme me moc nezaujala. A taky zenska, kterou ma Indy za partnera, je takova nijaka. Neni ani nijak zvlast vtipna, ani nijak zvlast zasadni. Presto to je jasne na 5*, protoze se jedna o vynikajici mix akce, dobrodruzstvi a trochu te komedie. ()
(1001) Naposledy jsem se dívala na film v takovém zvláštním rozpoložení, kdy jsem najednou bůhvíproč měla velmi intenzivní dojem, že se vlastně nedívám na komedii, respektive na něco, co by mělo být k smíchu. Bylo to jen takové chvilkové pomatení smyslů, protože Indy je okouzlující a všechno, ale bylo velmi poučné vidět film jinýma očima. Připomněly se mi Tarantinovy filmy, které jsou cool proto, že to o sobě svým stylem říkají, tak třeba se to Tarantino naučil od Spielberga. Jen ta úvodní sekvence "tajemných" záběrů, než se ukáže hrdinův obličej, to je něco, co by mi asi u jiného filmu podvědomě lezlo na nervy jako arogance tvůrců. Tarantina mi to také připomnělo v přístupu k zabíjení, protože jasně, je to film, je to inscenace, je to zábava, je to nadsázka a vůbec, ale když se člověk oprostí od znalostí popkultury a kontextu, tak smrt je zkrátka smrt a v tomto ohledu je ta slavná scéna se zastřelením muže, který se připravuje na šermovací souboj, hodně brutální. A ještě brutálnější, když si představím, že to vidím v kině plném lidí, kteří se všichni naráz zasmějí - ale to už se zase projevuje můj strach z většího množství lidí na jednom místě. Je to podobně brutální jako když nám hlavního záporáka Poslední křížové výpravy Donovana ukážou doma na večírku a v jeden moment do místnosti vstoupí jeho manželka a on ji políbí. Já potom celou dobu musím myslet na to, že z té paní bude vdova a že bude třeba celý zbytek života nešťastná. Co to se mnou je. Taky mi moc není po srsti zdejší damsel in distress, jejíž hlavním nástrojem je nekontrolované vřeštění, přece jenom to už působí trochu lacině. Co mi naopak připadalo nesmírně hypnotické a vlastně až jak obraz z jiného filmu, je právě moment, kdy je Marion zavrtaná mezi mumiemi a řve a čeká, až ji tam odsud Indy vytáhne, a je tam jeden několikavteřinový záběr na lebku, které se pomalým vlnitým pohybem plazí ústy silný had... To se probouzí ty deviace, jaké by člověk na povrchu nečekal při sledování lehkého dobrodružného filmu pro celou rodinu. A jaké psycho by všechna tato psycha mohlo korunovat? Samozřejmě závěrečný závěr ze skladiště, které je taky v prvním plánu takové to hahaha, hihihi, ale když to vezmu vážně, když to vezmu smrtelně vážně, tak je to síla, připomíná mi to takové ty neorealistické filmy typu Zloději kol nebo Ecce homo!, kdy celou dobu sledujeme jednoho člověka existenciálně trpět až do naprosté tragédie a misérie bez zdánlivé naděje na budoucnost, a potom od něj kamera odskočí a ukáže ho stát v proudícím davu lidí, čím nám naznačuje, že těch trpících je všude kolem nepočítaně a že vlastně možná všichni trpí a že vlastně nebude žádné zítra. Myslím, že se nějak potřebuji zbavit chmurů. ()
V době natáčení šlo bezpochyby o přelomový film, který nově definoval žánr a stal se stylotvorným. V množství napodobenin a vykrádaček ho trumfne snad jen Pulp Fiction. Dnes už jsou patrné známky opotřebení - triky zestárly, tempo je v porovnání s následovníky série slabší a hlášek i vtipů je mnohem míň, než si pamětníci myslí. Stále je tu ale tradičně precizní Spielbergova režie, skvělé obsazení a zábavné, charismatické filmové postavy. V neposlední řadě pak i hudba Johna Williamse se slavnou znělkou, která se stala poznávacím znamením celé série. Dlouhou dobu jsem si myslel, že film "musí" být působivý pro každého, kdo nezapomněl na léta dětství a dospívání spojená se sny o romantických dobrodružstvích. Poté jsem se prostřednictvím svých dětí seznámil s pohledem nové generace a přišlo vystřízlivění. Pro ně byl svět Indiana Jonese jen snesitelný, své oblíbené hrdiny už hledaly jinde. Celkový dojem: 75 %. ()
Jedna s prvých dobrodružných klasík. Na to, že aký je tento film starý tak klobúk dolu. Tento film ma vlastne všetko čo potrebuje: nápaditú akciu, humor, dobrodružstvo, príbeh, nepriateľov, skvelú hudbu ,sympatické postavy, hercov a Harrisona Forda v ikonickej role na čele. Pre mňa je to druhy najlepší diel s tejto serie, krížovú výpravu mám o chlp radšej. Škoda len, že tie efekty už starnú, ale inak aj po rokoch ide o vynikajúcu dobrodružnú zábavu. Obľúbený soundtrack: Raiders March. 100% - 5* ()
"Vaše archeologické metody jsou pro mě příliš primitivní. Kdybyste hledali porcelánový šálek, vezmete si na to buldozer." Než profesor Jones poprvé zapráskal bičem, tak jsem archeologii považoval za nudnou vědu, kterou se zabývají pouze akademičtí mimoňové. Nedokázal jsem si totiž představit profesora, kterej bezvadně jezdí na koni, náklaďáku, letadle či ponorce. A pak jsme se poznali - Dr. Jones a jeho báječná holka do nepohody Marion. S těma je prostě zábava a přinesli mi i poučení nikdy nevěřit nacistům a opicím. ()
Galerie (180)
Zajímavosti (234)
- Do role Dr. René Belloqa (Paul Freeman) boli zvažovaní Jacques Dutronc, Giancarlo Giannini a Jonathan Pryce. (WalterIK7)
- Indy (Harrison Ford) je v Káhiře na tržišti oholený, později má však najednou strniště. (GreatestFan)
- Když studentka ve třídě ruší Indianu (Harrison Ford) svým nápisem na víčkách, tak sedí v první řadě u okna. Po chvíli zazvoní konec hodiny a ta stejná studentka najednou sedí v první řadě uprostřed. (Muffino)
Reklama