Režie:
Steven SpielbergScénář:
Robert RodatKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Hanks, Edward Burns, Tom Sizemore, Jeremy Davies, Vin Diesel, Adam Goldberg, Barry Pepper, Giovanni Ribisi, Matt Damon, Dennis Farina, Ted Danson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hrůzy války velkolepým způsobem ožívají ve skvělém válečném dramatu Stevena Spielberga. Snímek začíná invazí spojeneckých vojsk na pláži v Normandii, k níž došlo 6. června roku 1944. Kapitán Miller (Tom Hanks) a členové druhého praporu Rangers se snaží zajistit předmostí pláže. Během invaze jsou zabiti dva bratři. Třetí už dříve padl v boji v Nové Guineji. Jejich matka, paní Ryanová, má obdržet všechna tři úmrtní oznámení v jeden den. Náčelník generálního štábu armády Spojených států George C. Marshall dostane příležitost alespoň trochu zmírnit její zármutek poté, co zjistí, že existuje ještě čtvrtý bratr, vojín James Ryan, který zmizel kdesi ve Francii. Osmičlenný oddíl kapitána Millera dostane rozkaz najít vojína Ryana a přivést ho zpátky k jeho matce. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (1 487)
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších válečných filmů (z doby po r. 1900) - 100 Greatest Post 1900 War Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Originální válečný snímek, při každém dalším shlédnutí se zdá být ještě lepší. Bojové scény jsou až naturalistické, při úvodním masakru při vylodění mnozí lidé v kině klopili hlavy a ve zvucích boje zcela utichl křupot popcornu. Nebo ta kamera - kulky a granáty bičující mořskou hladinu, o pár desítek minut později kapky lijáku a boty běžících vojáků bičují kaluže. A Hanks je pan herec, co ten dokáže vyjádřit gesty, pokývnutím hlavy. Trailer: http://www.csfd.cz/film/8652-zachrante-vojina-ryana-saving-private-ryan/videa/ ()
Co si budeme povídat, nebýt příslovečné scény z pláže Omaha (a jakš takš i finální bitvy), neposuzoval bych to tak dobře. Děj je náborová glorifikace armády, kdy nevidíme negativní stránky armádního života (tedy kromě smrti samozřejmě) ani jakkoli záporné či rozporuplné charaktery. Generálové a vysloužilci mluví, vlajky vlají, hudba burácí. Naštěstí Spielberg je přece jen mnohem vyzrálejší filmař, než nějaký Woo nebo Bay, takže i při patetickém hřímání o návratu ztraceného syna jeho matince je to celkem snesitelné. ()
Na jednu stranu ten film hodnotím vysoce kladně - od každého jiného režiséra by to byla bomba. Na druhou stranu ale musím vidět i drobné chyby - a to zejména proto, že režisérem je Steven Spielberg, mistr nad mistry, jemuž ale (zdá se) v posledních letech malinko dochází dech. Každopádně ale je třeba podotknout, že minimálně ta úvodní cca 20-minutová bojová sekvence vejde do historie filmu. Zbytek je také velmi vydařený, ale přece jen mám dojem, že už to jaksi není ono a že Steven svou laťku pomaličku, ale jistě snižuje. A když srovnám dva válečné hity roku 1998 - tento a Tenká červená linie, pak z tohoto miniduelu vyjde TČL jako vítěz. ()
Má kamarádka mi sdělila, že při úvodní scéně vylodění na Omaha Beach chtěla utéci ze sálu, ale byla tak hypnotizovaná tím, co se děje na plátně, že zůstala sedět jako přibitá. Tohle je film vysloveně pro velké plátno a kvalitní zvuk, kdy kolem vás lítají kulky a vy máte pocit, že jste tam fyzicky s nima, že jste součástí děje. První půlhodina Ryana se stala legendou. ()
Úvodní scéna je působivá, o to pokoj. Pohled na rudou barvu moře je strašlivý a těch mrtvých ryb mi bylo naprosto upřímně líto. Pak se to vleče jak slimák po mrtvici, občas nám to oživí nějaká scéna tu k probuzení emocí (nepravý Ryan), tu k probuzení diváka (dobývání kopce s kulometem uprostřed pole), tu k zamyšlení právě probuzeného diváka (otázka zastřelit či nezastřelit zajatce), až se dopotácíme k mostu, kde tedy konečně SPOILER dosud žijící členové záchranné mise popatří na toho onoho jedinečného zachraňovaného chlapce. Libým pohledem na onoho šťastlivce jim není popřáno kochat se dlouho, protože válka. Ono se na druhou stranu až tak není čím kochat, ale vyslovila bych smělou domněnku, že to všem přítomným bylo beztak naprosto šumák. Otázkou je, zda je větší oběť obětovat jediné dítě, nebo dvě z šesti, tři z pěti, sedm z osmi ... a zda za záchranu jednoho člověka pro štěstí jedné matky, nebo aspoň relativní štěstí, stojí za to obětovat štěstí nekonkrétního množství jiných matek, babiček, otců, praotců, sourozenců (protože případná smrt posledního Ryana přinejmenším žádného člověka v kategorii sourozenec nerozpláče) a potomků jiných lidí. Zatímco závěrečná scéna u kříže na vojenském hřbitově z Vlasů mě spolehlivě rozbrečí, i když jsem to viděla již mnohokrát, tady jsem se dlouho držela, ale nakonec jsem to nezvládla a stejně jsem se smála. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (156)
- Film bol natočený v chronologickom poradí, čo väčšinou nebýva zvykom. Steven Spielberg zvolil túto metódu, aby mali herci pocit, že prežívajú reálny dej, vrátane úmrtí spolubojovníkov. To im tiež pomohlo vykresliť ich nevôľu voči vojakovi Ryanovi (Matt Damon), ktorý s nimi nezdieľa útrpnú cestu. (Raccoon.city)
- Tom Hanks (Captain Miller) si vyžiadal za film 40 milionový honorár a ešte k tomu percentá na zisku. Honorár Vina Diesela (Caparzo), vtedy neznámeho herca, predstavoval 100 000 amerických dolárov. (Raccoon.city)
- Záchrana vojaka Ryana (Matt Damon) bola založená na takzvanej "politike jediného pozostalého", oficiálne uzákonená až v roku 1948, ale de facto vykonávaná už aj pred uzákonením. Cez druhú svetovú vojnu bola v oficialnej praxi iba "politika ospravedlnenia posledného pozostalého z rodiny v boji", ale vojak plnil svoju službu ďalej. (Raccoon.city)
Reklama