Reklama

Reklama

Sugarlandský expres

  • Česko Expres do Sugarlandu (více)
Ukázka z filmu 2

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Ukázka z filmu 2

Recenze (139)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoc, ale to jak Steven umí pracovat se všemi žánry je neuvěřitelný. Vemte si že ať dělá scífko, horáč, zábavu nebo drama, tak ten film ve dokáže nechat hlubokou stopu i po mnoha letech a reprízách, čím jiným se dá poznat kvalita ?? Expres je brán jako ofiko debut velkého Spielberga, já osobně za jeho debut beru sice Duel, ale to je putna, podstaný je že i tady umí dokonala pracovat s vývojem příběhu. Neskutečný, kolikrát jsem v průběhu vyprávění měnil své sympatie k hlavním postavám, vlastně ke všem postavám. Absolutní hereckou jedničkou je tady pro mě Goldie v žádným jiným filmu už na mě nepůsobila tak charismaticky a emotivně jako tady, navíc v roce 1974 byla fakt super kočena, což jí zůstalo i celá 80.léta. Asi nejsympatičtější postava byl unesený policajt, mnohdy jsem sice jeho reakce nechápal, ale v jeho situaci jsem nikdy nebyl. Film nepostrádá na dramatu a napětí, především proto že jsem byl "donucen" si přát určitý typ konce, který mu však nepřijde přiliš pravděpodobný a právě tyhle hry s mejma pocitama se Stevenovi povedli na výbornou. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Zatímco benzedrinový Kowalski v Challengeru věděl jak, ale nevěděl co, tihle dva (nebo vlastně tři) vědí co, ale absolutně netuší jak. Vanishing Point 2.0, kdy nespoutaný individualismus střídá touha dvou dospělých dětí po rodinné sounáležitosti a jestli to skončí na radlicích buldozerů, nebo v řece u hranice není v tom spánku se sny o svobodě podstatné. Nechybí mediální pokrytí, sílící zájem veřejnosti, neklidné prsty na spouštích a policejní konvoj, který peníze daňových poplatníků opatruje takovým způsobem, že kvůli jednomu zrekvírovanému služebnímu vozidlu přečerpá roční rozpočet na pohonné hmoty. Je tam pár silnějších jednotlivostí (proslov otce k únoskyni, pohled do budoucnosti s Vildou Kojotem), ale invence dvojice Spielberg, Zsigmond při klukovském autíčkaření a prosazování myšlenky silnice rovná se svoboda krapet přerostla péči o postavy.. ()

Reklama

Ant 

všechny recenze uživatele

Ani jsem netušila, že je to vlastně Spielbergův první celovečerní film. Je mi docela líto, že se u těhle menších filmů nezdržel déle. Po Čelistech už holt asi nebylo návratu. Tak jako tak je Sugurlandský expres velmi dobrý film o lidské povaze a zničující síle zbraní. U Američanů to o těch zbraních navíc platí dvojnásob. Goldie Hawn byla skvělá. A konec celého příběhu mě skoro dojal. ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

nepočítaje Fablemanovi byl Sugarland express posledním regulérním celovečerákem, který mi chyběl ve zkompletování Spielbergovi tvorby a ač sem neměl nijak přehnaná očekávání, překvapilo mě jak dobrý film to je. Příběh dvou životních ztroskotanců, kteří se rozhodnou získat zpátky svého syna a vydávají se tak na poměrně zbytečnou cestu s absencí plánu a naivní vidinou, že by to snad mohlo dopadnout dobře. Oba hlavní hrdinové jsou sice svým způsobem prostáčci, kteří úplně nedomýšlejí důsledky svého jednání, ale nejde jim nefandit a výsledkem je road movie, která sice pracuje s vážným tématem, ale podává ho svým způsobem zábavně a s notnou dávkou Speilbergovské poetiky...70% ()

anais 

všechny recenze uživatele

Spielbergova celovečerní prvotina vypráví příběh dvou mladých rodičů prchajících z vězení přes několik států za svým malým synem. Jejich auto následuje snad největší počet policejních aut, jaký jsem kdy na filmovém plátně spatřil. Tato kolona se pak stává zajímavým prvkem vyprávění, sloužící jako humorné odlehčení v jinak poměrně dramatickém příběhu. V centru dění je typicky spielbergovská rozvrácená rodina, úhel pohledu je tentokrát trochu jiný, méně sentimentální, a víc nezaujatý. Jako kdyby ve svém prvním celovečerním filmu ržisér prožíval nějakou desiluzi (což road-movie svým neustálým přibližováním se k neodvratnému cíli umožňuje), zatímco v pozdějších filmech se snaží najít nějaké východisko, i za cenu přehnaných happy endů. Film je tedy zajímavý hlavně pro toto odlišné chápání reality, na druhou stranu už je tu v budoucnu pro Spielberga tak typický sklon k dokonalé technické připravenosti a provedení mnoha scén. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Příběh byl natočen podle skutečných událostí, přestože ve skutečnosti uprchlíci strávili na útěku jen několik hodin a ne dní. (Satan)
  • Průměrná délka záběru je sedm sekund. (Satan)
  • První celovečerní film Stevena Spielberga a zároveň první spolupráce s jeho dvorním skladatelem Johnem Williamsem. (Satan)

Reklama

Reklama