Reklama

Reklama

Vietnamka Le Li je znásilněna vojáky Vietkongu, kteří ji podezírají ze špionáže. Dívka prchá do Saigonu, kde se seznamuje se seržantem Dantem Butlerem. Zamilují se. Jejich manželství je krátké, plné nedorozumění a traumat z minulosti. Le Li se stále cítí bytostně spjatá se svou rodnou zemí... (Warner Bros. CZ)

Videa (1)

Trailer

Recenze (167)

Aky 

všechny recenze uživatele

Mnohem komornější než většina filmů o vietnamské válce, až na pár výjimek bez drastických scén, ale nesmírně působivé. Široký, rozmáchlá záběr mnoha vrstvami - od pocitu rodové a národní sounáležitosti, přes rozdíly vnímání kultur a ras, až po poválečné syndromy. Opravdu originální a přes svou délku poutavé drama. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Plno lidí tu tvrdí, že tenhle film je nejslabším filmem Olivera Stonea z Vietnamu. Ono...jak se to vezme. Oliver Stone se totiž celý ten film rozhodl pojmout z druhé strany světa. Vypráví příběh o vietnamské rodině, která si někde uprostřed Vietnamu sklízí to svoje políčko, žije svůj obyčejný život a pak jim tam na rýžové pole vtrhne revoluce, tu protnou Francouzi a následně pole odklidí, aby ho připravili na Americkou invazi. Určitě to nebyla prdel a i v tomhle ohledu klobouk dolů, že se Oliver Stone rozhodl celou svojí vietnamskou trilogii pojmout ze všech hledisek tak objektivně, jak to jenom mohlo jít. Film tak kvalitně vytahují především nádherné záběry na úžasně kopcovitou vietnamskou krajinu. No a když už jich budete mít plné zuby, objeví se na scéně Tommy Lee Jones. To je řeč už o druhé půlce filmu, kde Tommy Lee předvede snad jeho nejlepší herecký výkon, co jsem kdy v životě viděl. Celé to do sebe zapadá a závěr je neuvěřitelně realistickou událostí, že divákovi až proběhnou po těle mravenci strachem a děsem, když si uvědomí, jak je křehká duše ve své podstatě lehká a ještě lehčeji manipulovatelná. ()

Reklama

k212 

všechny recenze uživatele

Skutečně jsem nevěřila, že se i do takové fresky osudů podaří Stoneovi nacpat jeho typický režijní styl, který si dovybrousil na o rok mladších Zabijácích. Zrychlené a zpomalené záběry, sem tam černobílá dokumentaristika (zde reprezentuje převážně halucinační sny a vojenské akce), ale jen pro vyjádření momentálního stavu, nálady. Na počátku vás ochromí propracovaná statická filmařina krajiny, lidé pracující na rýžových polích, žijících ve svých chatrčích to vše za doprovodu zajímavé hudební složky. Pak přichází Vietkong, vládní armáda a Američané a rázem se mění charakter snímání, nebýt komentáře hlavní hrdinky,vše by spíš hrálo na kašírovaný dokument o válce a jejím zázemí (šmelina, prostitutky atd.) Poslední část filmu, tedy dovětek z Kalifornie, je už čistě melodramatická a chaotická záležitost, která stojí hlavně na vnitřním boji vietnamského veterána a na vnějším rozkladu jeho rodiny - zde se Stone vyřádil asi nejvíc ve svých režijních exhibicích. Na stranu druhou na mě tento film působí hodně umírněně oproti jiným, asi za to můžu "děkovat" knižní předloze, která má co říci, ale nedělá to maximálně naturalisticky, i přestože je sepsána ze skutečných vzpomínek. Stone si knihu převedl do scénáře, což je další fakt, který mě dost překvapil, protože mě to u něj přijde jako akt momentální nostalgie a něhy - nevím zde je to správné slovo, ale prostě mě jiné nenapadá. Neznámé vietnamské tváře herců odvedly nadstandardní práci, T.L. Jones se stal po tomhle filmu definitivně a zaslouženě modlou páně režiséra a Joan Chen coby matka hlavní hrdinky také odvedla zajímavý part. Jedna má výtka směřuje k suvéréní angličtině, kterou na mě vypálili Vietnamští domorodci, aby pak v komunikaci se skutečnými Američany skoro neznali jediné slovo. U hlavní hrdinky se to snad dá pochopit, ale u ostatních?! Na druhou stranu je mi jasné, že masové publikum v anglofonních zemích prostě titulky asi nerado :-( - ale mě ten dabing prostě štval. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Slabšie 4 hviezdičky. Stone začína tentokrát zoširoka, svedomito nás zasväcuje do života obyčajných domorodých dedinčanov pred vojnou vo Vietname a v kocke aj do ich histórie a s tým súvisiacej kultúry a náboženstva. Všadeprítomnou rozprávačkou a éterickou hudbou to ale vo viacerých momentoch kolíše na hranici takej tej veľkovýpravnej limonády. Že sa Tommy Lee Jones objaví až v polovici filmu som síce nečakal, ale nijako zvlášť mi tam nechýbal. No nejaký zásadný obrat v tempe rozprávania príbehu nenastal ani vtedy. Moju sústredenú pozornosť si film získal až pri jednej emocionálne vypätej scéne hádky ústrednej dvojice, kde som si vlastne uvedomil, že tu nejde o vojnu v pravom slova zmysle, ale opäť skôr o jej vplyv na elementárne a pri tom tie najcennejšie veci, akými sú rodina a domov. Čiže ide zase raz o PROTIvojnový film. A to je len dobre. Trošku veľa budhizmu tiež nehovorilo práve mojou rečou, ale aspoň niečo na zamyslenie. Iná filozofia. Karma je vraj spravodlivá, ale aj v čase vojny? To sa pýtam ja, nie oni. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Oliver Stone .. Tady někde se pomyslně láme tvůrcova kvalita a filmy po tomto počinu již nedosahují nebeské kvality děl předešlých. Pozapomenutý film válečné éry Oliver Stone, který se potřetí vrací do Vietnamu. Tentokrát však více obšírněji a z jiného úhlu pohledu. Začíná ještě před velkou válkou, v období úpadku francouzské kolonizace, dává vyniknout síle přírodních scenérií, hodnotám venkovského lidu a rozkrývá počátky války politicko/občanské. V ní pak sleduje (autobiografické) strasti mladé dívky, které kulminují poznáním Amerického důstojníka a odchodem do USA (výborně vykreslený kontrastní přechod z bídy do konzumní společnosti). Zde už prostupuje příliš romanticko-dramatických momentů, které jsou ovšem nahromaděny v rychlém sledu a nejsou příliš působivé. Jako komplexní pohled na konflikt a důsledky na daného jedince a jeho rodinu rozhodně zajímavé. 70%. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (12)

  • Hlavní hrdiny dělil značný výškový rozdíl, který lze v mnoha scénách filmu zpozorovat. Tommy Lee Jones měří 1,83 m a drobounká Hiep Thi Le 1,52 m. (Posheidon)
  • Film je založen na knize Le Ly Hayslip "When Heaven and Earth Changed Places", která vypovídá o jejích zkušenostech z Vietnamské války. (D3VIL)
  • Oliver Stone věrně zachycuje ve filmu tzv. betelové zuby u matky hlavní hrdinky. Černo-červené zbarvení skloviny zubů a dásní je známkou intenzivní užívání drogy betel neboli pinang. Alkaloid uvolňující se do slin a krevního oběhu má dezinfekční a stimulující účinky. (Paserak)

Reklama

Reklama