Režie:
Jiří SuchýScénář:
Jiří SuchýKamera:
Jiří MacháněHrají:
Marta Vančurová, Věra Křesadlová, Jaromír Hanzlík, Jiří Datel Novotný, Josef Čáp, Josef Dvořák, Eugen Jegorov, František Pokorný, František Řehák (více)Obsahy(1)
Experimentálně zaměřená hříčka zbavená jakékoli psychologizace se upíná k naivistickému pohledu - v této poloze Jiří Suchý vypráví o putování osmnáctileté dívky, která opustí práci v drůbežářském provozu a vydá se hledat manžela. Věštba, jíž věří, totiž stanovila, že se musí vdát přesně 23. října. Na filmu je patrné, že režisér má zkušenosti s divadelním tvarem, ale nikoli s filmovým vyjadřováním. Proto je výsledek značně těžkopádný, a to navzdory zdůrazňované poetičnosti. Režisérově stylizaci se snaží přizpůsobit i herci se začínající Martou Vančurovou v čele. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (28)
Sebereflexivní úvaha o nahotě ve filmu zaujala, hlavní hrdinka mě okouzlila (roztomilounká, ach...), erotické podtexty podnítily představivost a scéna s mužem s panenkami vyděsila víc než se většině hororů kdy povedlo. Jednou tento textík přetvořím v něco intelektuálně hodnotného, nyní jsem pod vlivem poetiky snímku oněměl... ()
Soupis slavných jmen tvůrců i herců bohužel nijak neovlivnil fakt, že jsem se hrozně nudil. 1) 39letý Jiří Suchý zde běží za dvaceti zajíci najednou, jeho duchaplnosti na obrazovce moc nevyznívají._____ 2) To, co se mnohým komentátorům tak líbí - spojení surrealistické poetiky s filmařinou, mě od snímku naopak odrazuje. Suchého genialita se prodere na povrch jakéhokoli útvaru, u jehož zrodu stojí - tak i u tohoto snímku. Ale mně to prostě nesedne._____ 3) Možná to souvisí i s tím, že tehdy 22letou Martu Vančurovou jsem nikdy nemusel, že Suchý jako bytostný heterosexuál je bezvýhradně zaměřen na opačné pohlaví (cožpak on, ale zejména jeho tvorba) a že surrealismus mi taky příliš nesedne._____ 4) Největší problém mám s dynamikou filmu - chvílemi nuda, chvílemi pěkné. Na druhé straně kvituji příjemné písničky._____ 5) Výstižný koment: Sandiego***._____ 6) Inu, vylítla slepice z podkrovní světnice... ()
Film, který svým syrovým začátkem evokuje atmosféru filmů Formanových, aby se pak zlomil do fantaskního příběhu, kde lze cítit vliv Švankmajerův a který připomene souběžně vznikající Valérii a týden divů. Zde je jistě společným jmenovatelem surreálná poetika Vítězslava Nezvala. Ten film ještě hodně voní hravostí a erotismen šedesátých let, jen ten smutný a deziluzivní konec jako by byl již poznamenán nastupující normalizací. ()
"Vona chiromantie je úžasná věc." Marta Jančurová ve své první filmové roli o putování za osudem věštěným z ruky. Hraje mladičkou Zdenu, holku, která si nechá nabulíkovat cokoliv, ale věří, že na těch čárách v dlani přece jen něco musí být .. takže je potřeba otevřít dveře do neznáma a jít hledat toho pravého, což ji leckdy zavede do absurdních situací, ze kterých ji zachraňuje prosté kdo uteče vyhraje. Tahle Suchého černobílá forma vyprávění, trochu surrealistická, poetická a bez odpovědí, filmu sluší a je až škoda, že mezi fandy pohyblivých obrázků je Nevěsta opomenutá .. ()
"Bude to taková báseň o holce, co kdyby nenaletěla podvodníkovi, tak nepozná život." Příjemné překvapení, protože Suchého obzvlášt divadelně příliš nemusím. Pro někoho možná filmová šedesátá léta (a jejich dozvuky) představují naprostý úlet v dějinách kinematografie, alespoň zde na csfd se v komentářích sem tam někdo podobně vyjadřuje, pro mě to ovšem je jedno z mála období, kdy film měl svou tvář. ()
Zajímavosti (6)
- Ve filmu se objevují fotografie Charlieho Chaplina a Jiřího Šlitra. (NinadeL)
-
Jiří Suchý si Martu Vančurovou našel sám při svých "obhlídkách" na DAMU. Hledal vyloženě romantický typ a uznává, že touto rolí její hereckou dráhu nasměroval určitým směrem. (Zdroj: Pořad Neobyčejné životy)
(mchnk)
- Ve scéně v koupelně jsou střižené nahé nebo erotické záběry z různých filmů, například Lásky jedné plavovlásky (1965), Dýmky (1966), Ostře sledované vlaky (1966), Romance pro křídlovku (1966), Nejkrásnější věk (1968), Pražské noci (1968). (NinadeL)
Reklama