Reklama

Reklama

Kostnice

  • angličtina The Ossuary
Krátkometrážní / Poetický
Československo, 1970, 10 min

VOD (1)

Sedmdesát tisíc koster v jednom filmu. Krátký snímek Jana Švankmajera. Švankmajerova černobílá obrazová koláž zachycuje místo, které je samo o sobě poněkud mrazivé a které nebylo třeba zvlášť filmařsky dotvářet – kostnici v kostele Všech Svatých v Sedlci u Kutné Hory, založenou roku 1870. Sedmdesát tisíc lidských koster, většinou obětí epidemie černého moru z roku 1318, upravených řezbářem Františkem Rintem do zvláštních ornamentů, lustrů atd. se ve filmu objevuje v ironickém kontrapunktu s komentářem průvodkyně mimo obraz, který byl pořízen při návštěvě dětí, a filmu tak dodává absurdní surrealistický nádech. (Česká televize)

(více)

Recenze (82)

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Kouknul jsem na obě verze.. Ta hudební mi připadá trošku zdlouhavá, ale bizardnost toho songu to trochu zachraňuje a pravděpodobně to i lépe funguje jako studie(či portrét)památky jako takové.. Druhá verze je podkreslena audiokomentářem průvodkyně během školní exkurze a zde to začíná mít docela šťávu, protože babča je značně svérázná a její projev celému filmu dodává značně satirický podtext-čož mi připadá sympatičtější než myšlenková sterilita první verze. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

I hle, švankmajer, tentokráte neanimujíce, neb nemá proč, protože záběry na lebku, v jejíž očním důlku prohání se šnek jsou příjemně bizarně poetické sami o sobě a to vůbec nemluvím o záběrech na různorodě poskládané kosti za doprovodu zpěvu jakési lepé ženštiny, kdy například text písně v jednu chvíle zní mimo jiné: "..Něco hezkéého, něco prostéého, něco krásnéého, něco vhodnéého.. " ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Taková malá exkurze a jedna vskutku bizarní sbírka, tam bych nešel, hlavně tedy večer ani za těch 50kčs. Jde sice opět o osobitý a svým způsobem působivý filmeček ale jinak zas ničím vyjímečný. Existují dvě zcela rozdílné verze, ta o něco lepší je s Liškovým psycho hudebním doprovodem, tuším že tam byl ze začátku, také nějaký mluvený komentář, druhá je suchopárnější, žádná hudba, ovšem zas komentář od jedné fiktivní průvodkyně, který stál také zato. Za obě 3* ale i tak radši *animaci*. Je to slabší Švankmajer, tohle určitě nedalo takovou práci:-) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Úvodní komentář asociuje školní výklad ukrutně nezajímavé látky, ale ty obrázky…! Když kupříkladu kamera pomalu sestupuje do kobky s psychedelickými prostřihy na trouchnivějící lebky, mno, příjemné pocity to ve mně nevyvolávalo, což jistě ani nemělo. Švankmajer se projevil jako výsostný cynik, když k zběsile nasnímaným a ještě více zběsile sestříhaným záběrům na lidské kostry, nechává hrát píseň se slovy „je to krásné, je to něžné“, naprosto nekorespondující se znepokojivostí toho, co vidíme. Žaludek se mi zvedal tak jako tak. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Stačí už když si uvědomíme, že při vzniku jednoho dokumentu hrají prim tato čtyři jména - Rint, Švankmajer, Liška a Prévert - a hned je jasné, že z toho těžko může vzniknout dokument fádní, průměrný, ba vůbec nějakým způsobem normální. Kombinace jednoduchého, ale působivého rytmu hudby s unikátními pohyby kamery, báseň, která opěvuje zrod myšlenky a v kontrastu s tím zobrazení konce těla, jež je po čase znovu užito (znovuzrozeno) v další myšlence na umělecké dílo, či celkový bojkot faktografické popisnosti, to vše činí z Kostnice navýsost originální záležitost a to nejen v naší domácí kinematografii. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama