Režie:
Jan SvěrákKamera:
F. A. BrabecHrají:
Petr Forman, Edita Brychta, Zdeněk Svěrák, Bolek Polívka, Věra Křesadlová, Daniela Kolářová, Ivan Vyskočil, Marek Vašut, Ladislav Smoljak, Marián Labuda st. (více)Obsahy(1)
Jan Svěrák vás ve fantastické, žánrově těžko definovatelné podívané zve do světa za televizní obrazovkou, kde se to hemží lidskými obrazy žijícími z naší energie. Nesmělý outsider Olda je jednou z obětí. Celková ztráta energie se nedá léčit aspirinem, a tak Oldovi posílenému energií ze stromů a nečekanou první láskou nezbývá jiné východisko, než tasit ovladač, zavěšený proklatě nízko u boku. Po vzoru amerických Terminátorů, Likvidátorů a Predátorů se pouští do boje s neporazitelnou televizní hydrou. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (404)
Po stránce scénaře poměrně průser. Originální námět je fajn a najde se tam pár vychytaných forků, jinak je ovšem film po dějové stránce docela nezajímavý, postavy jsou dokonale placaté a oba hlavní motivy (Oldův boj za navrácení energie + Oldovy milostné patálie) nefungují. Vše však bohatě vynahrazuje takřka geniální podání příběhu a režie. Krom velmi solidní kamery máme možnost vidět několik vskutku originálních záběrů (close-up vrtání zubů, píchaní injekce z pohledu uvnitř žíly atd...) a hlavně - Svěrák obratně dovede pomocí audiovizuálních prostředků navozovat různou náladu a pracovat s divákem. Právě v tomto ohledu Jan svěrák výrazně vykukuje nad ostatní tuzemské režíséry a koneckonců...kdo jiný by se u nás rozhodl natočit film podle podobného námětu? Nezlobte se na mě, ale kdyby to režíroval kupříkladu Hřebejk, mylsím že by to byla sračka. ()
Nejoblíbenější film od Jana Svěráka. Viděl jsem jej snad stokrát. Skvěle mystifikační příběh, dokonalé zpracování fantastického světa televize, jemný humor a příjemní herci. Běžnému standardu se vymykající film. Zdá se mi, že trochu zapadl mezi nánosem tendenčních českých komedií s těmi stále stejnými herci a je to škoda. Zvlášť ta Edita Brychtová se mi zde líbila. Nakonec dochází i na to parodování všech těch akčních filmů, a že se to děje právě s televizním ovladačem v ruce, je prostě chvály hodné. ()
Tento film proste milujem. A nie len pre jeho myšlienku. Zbožňujem aj jeho atmosféru a v mnohých scénach pokoj, ktorý z nich vyžaruje. Tichý hlas Petra Formana a charizmaticky krásnu Editu Brychta, ich elektrizujúcu kombináciu, smrkajúceho filozofa Svěráka aj scény s nasávaním energie. Nemá to chybu :-) ()
Film pobral ceny a nominácie, no pre mňa je to jeden z najslabších diel z pera Zdeňka Svěráka a normálne mi to prišlo, že si akoby riešil svoje erotické sny, ktoré s postupujúcim vekom sa stávali čoraz viac naozaj len tým snom. Herečky sa ale ochotne vyzliekli, celý čas sa riešili len intímne veci, ale zmysel toho celku som nepochopil. Akumulátr 1 je dobrý len na to, aby vám pri sledovaní na notebooku vyšťavil baterku. ()
Ta nápaditost! Je neskutečné, kolik toho Svěrákovi dokázali do filmu nacpat. Výsledek kvůli tomu působí místy nekoherentně, jelikož leckteré postupy se v něm objeví pouze jednou, na druhou stranu je znát mladistvý zápal a snaha vecpat do filmu všechny cool věci, co autory napadly. A toho si cením. Současné tuzemské debuty (či obecně filmy mladých filmařů) se drží nepochopitelně při zemi, tady ale mladý Svěrák (který už tou dobou měl za sebou zdánlivě dospělejší a umírněnější Obecnou školu) dal naplno svou hravost a já si to rád užil s ním. Nevyrovnaný, originál a svou naivitou nádherně zábavný snímek. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (53)
- Petra Formanasi režisér vybral na základe toho, že sa mu páčil vo filme Vojtech, řečený sirotek (1989). Jeho partnerku Editu Brychtovú vybral na základe toho, že bola neznáma zahraničná herečka hovoriaca po česky a trošku sa podobala na jeho ženu. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
- Režisér Jan Svěrák povedal: „Ten film sme so scenáristom Janom Slovákom vymýšľali dosť netradične. Ľahli sme si u nás doma na koberec a so zavretými očami sme si predstavovali, čo všetko by sme vo filme chceli vidieť. So zapísaných nápadov sme potom splietali príbeh. Tých nápadov je tam nakoniec toľko, že by vystačili na dva takéto filmy. A to je možno dôvod, prečo sa na Akumulátor tak rád pozriem aj po rokoch.“ (Raccoon.city)
- Otočení hlemýžďů je trik natočený pomocí dvou několikanásobně větších loutek, které se ovšem tak povedly, že se režisér neudržel a vymyslel si mystifikaci o tlesknutí či zacinkání zvonečku. Ve skutečnosti hlemýždě takto vycvičit nejde. (Landauer)
Reklama