Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jan Svěrák vás ve fantastické, žánrově těžko definovatelné podívané zve do světa za televizní obrazovkou, kde se to hemží lidskými obrazy žijícími z naší energie. Nesmělý outsider Olda je jednou z obětí. Celková ztráta energie se nedá léčit aspirinem, a tak Oldovi posílenému energií ze stromů a nečekanou první láskou nezbývá jiné východisko, než tasit ovladač, zavěšený proklatě nízko u boku. Po vzoru amerických Terminátorů, Likvidátorů a Predátorů se pouští do boje s neporazitelnou televizní hydrou. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (404)

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejlepší Svěrákův film, jen se obávám, že tohle Svěrák už nikdy netrumfne. Po dlouhé době návrat ke scénáristickým komediálním sci-fi úletům Svěráka staršího (Jáchyme, hoď ho do stroje, částečně Marečku, podejte mi pero). Má to vtip, má to filmařskou krásu, dobré herce a herečky, dobré zpracování, má to co říct, má to nějaký odkaz. Honzo, vzpamatuj se, a zkus se trochu vrátit ke svým začátkům. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Tehdejší filmařská elita se sešla ve veskrze odvážném a i ve světovém měřítku unikátním snímku, který předešel trendy technických alternativních realit o pět let a nikdo o tom neví. Ale zatímco Matrix, 13. patro a všechny tyto tematicky podobné snímky jsou do sebe zapadající geniální mechanismus, Akumulátor 1 kašle na to, že má v rukách sci-fi budoucnost a naopak se vyžívá ve prapodivných scénách, surrealismu a vtipných detailech (nejen obligátní inspekce v lidském těle či šneci, ale například lapiduši, zakrývající si uši při nahazování srdce podobně jako vojáci u střelby z minometů nebo Svěrákova jízda skrze město). Právě způsob jakým se samozřejmostí propojuje Jan Svěrák skutečné s naprosto nereálným je unikátní a scény zpoza televize jsou naprosto geniální. Za zmínku stojí vynikající Brabcova kamera (v první polovině 90. let byl český film na vzestupu, takže se jeřábuje jako o život) či dramaticky gradující hudba, která snese srovnání s jakoukoli dnešní zámořskou produkcí. Akumulátor je jednoznačně nejlepší porevoluční český film u nějž nasere nejen jeho naprosté zapadnutí, ale i fakt, že svěrák po debaklu s Tmavomodrým světem točí balasty typu Vratné lahve. ()

Reklama

claudel 

všechny recenze uživatele

Já jsem nikdy nepatřil k fanouškům ani obdivovatelům Jana a Zdeňka Svěrákových a Akumulátor 1 tento můj postoj rozhodně nezmění ani neupraví. Navždy zůstanou nejspíš nepřekonatelné Jízda, Kolja a Vratné lahve. Ostatní počiny mě za srdce tolik nechytly a ty v posledních letech méně a méně. Rád se však nechám překvapit. Třeba letos :-) ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě, že jsem Akumulátor viděl už tehdy v devadesátkách. A přiznám rovnou měl jsem z toho v hlavě úplný mix pocitů. Problém tohohle filmu byl, že jej psal Zdeněk Svěrák a i když né celý, jeho rukopis tam jasně poznáte. Díky tomu první část filmu docela dobře funguje jako klasická Svěrákovská komedie. Taková, jakou si Svěrák naučil své diváky předchozími filmy s jeho laskavým humorem očekávat. Jenže pak do toho vskočí ten moderní sci-fi prvek a začne se to třískat. Místy to trochu funguje, ale přiznávám, že ač to bylo originální a na svoji dobu s celkem slušnými triky (někdy schválně olschoolovými), ten moderní prvek mi tam nesedl. Skoro bych raději sledoval tu milostnou linii nezi Oldou a Annou. Třeba ta scénka an chatě u auta byla boží. Modrooká Edita Brychta byla a stále je nádherná ženská, ovšem tehdy jí to fakt seklo. Jak se mi tenkrát líbily ty účesy na krátko... Nosila je i Charlize  Theronová, Anne Heche a další... Snad se ta doba ještě vrátí, současná móda polovylepaných hlav mi evokuje vězeňské filmy po zásahu holicích strojků proti záplavě vší a chybí na nich už jen prášek DDT. Ve filmu se mihne i Čágo belo Tereza, kluci z Lucie a vůbec na vás z toho dýchnou ty devadesátky... Krásná doba! Až si říkám, že si jí člověk nestihl pořádně užít. Jestli měl Honza Svěrák strach z televizí, pak chudák vůbec netušil co přinese už za pár let za morovou epidemii doba počítačová a následně tabletová a mobilová. Na to by jeden les nestačil... Je to zvláštní, ale také se někdy večer cítím bez energie po civění do modré obrazovky :-). Naštěstí i mne dokáže nabít Verdiho Nabuco a nejen to. Nedávno se nám od telky rozbil ovladač. Univerzální co jsem koupil nějak nechtěl s naším typem TV komunikovat, takže jsem musel objednat přesně ten samý přímo do výrobce. Stál mě kolem  400 Kč...  Je to  docela darda za kus plastu s tištákem a desítkou gumových čudlíků.  Je neskutečné, že tahle věc zajišťující aby se člověk nemusel u TV už prakticky vůbec hýbat stála před 28 lety úplně stejně jako dnes. Dnes jsem film viděl znovu a bude to asi také tak po těch 28 letech. Určitě se mi líbil víc než tenkrát, ale pořád je to takový eintopf nápadů a scének, které nedrží pohromadě a netvoří nějakou pevnější linii. Originální to je, ale já mám rád pěkně vystavěné příběhy.  Dávám tedy do dálkáče 3 tužkovky. * * * ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Po stránce scénaře poměrně průser. Originální námět je fajn a najde se tam pár vychytaných forků, jinak je ovšem film po dějové stránce docela nezajímavý, postavy jsou dokonale placaté a oba hlavní motivy (Oldův boj za navrácení energie + Oldovy milostné patálie) nefungují. Vše však bohatě vynahrazuje takřka geniální podání příběhu a režie. Krom velmi solidní kamery máme možnost vidět několik vskutku originálních záběrů (close-up vrtání zubů, píchaní injekce z pohledu uvnitř žíly atd...) a hlavně - Svěrák obratně dovede pomocí audiovizuálních prostředků navozovat různou náladu a pracovat s divákem. Právě v tomto ohledu Jan svěrák výrazně vykukuje nad ostatní tuzemské režíséry a koneckonců...kdo jiný by se u nás rozhodl natočit film podle podobného námětu? Nezlobte se na mě, ale kdyby to režíroval kupříkladu Hřebejk, mylsím že by to byla sračka. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (53)

  • Ve chvíli, kdy „4 kapacity“ opouští Oldův byt (cca v 39. minutě), prochází vyraženými vchodovými dveřmi a pan domácí v podání Ladislava Smoljaka se ptá, kdo to udělal. Zdeněk Svěrák odpovídá: „My jen procházíme.“ Stejná slova použil i ve filmu Nejistá sezóna (1987), když herci procházeli skrz hlediště do šaten a on takto odmítal pomoc přednášející zdravotnici. (HonzaR.)
  • V čase premiéry filmu Jan Svěrák komentoval svůj vztah k populárním bedýnkám: "Nemám televizi rád! Spotřebuje tísíce hodin programů, které se vyrábějí za málo peněz, aby jich mohlo být hodně. Obrazně řečeno, je jedno, co tam najelete, hlavně když to teče. Přesto, kdykoliv jdu kolem puštěné televize, zastavím se a začne mi pomalu klesat čelist. Dívám se na ni tak dlouho, dokud mě někdo neodtáhne. Ten pořad může být o čemkoliv, třeba o housenkách, které mění barvu nebo o nové metodě obrábění kovů... hypnotizován obrazovkou zůstanu stát a mírně řečeno civím. Mnoho lidí tímto způsobem pomalu umírá. Od té doby, co bylo vynalezeno rádio, stojí svět za hovno. Lidé už se nescházejí a nepovídají si. Nežijí svůj vlastní život a pouze pasivně přihlížejí, jak někdo žije za ně. Bydlím na sídlištěi a večer vidím z okna stovky pokojů, osvícených televizní obrazovkou. Při střihu ze světlého na tmavý záběr všechny obrazovky společně 'mrknou'. To je úžasný pohled. Za všemi těmi okny sedí lidé, zhroucení ve svých sedačkách. Skeptik by to mohl považovat za dokonalý obraz naší civilizace." (NIRO)
  • Ve scéně, kdy Fišárka (Zdeněk Svěrák) nachytá sestra v nemocnici, je v levém horním rohu vidět mikrofon. (gug)

Související novinky

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

18.07.2018

Mezinárodní festival filmové hudby a multimédií SOUNDTRACK Poděbrady 2018 navazuje na úspěch předchozího ročníku, který navštívilo přes třicet tisíc fanoušků nejen filmové hudby. Ti měli možnost… (více)

Reklama

Reklama