Reklama

Reklama

V novém filmovém vyprávění autorského týmu Pelíšků a Musíme si pomáhat se opět přeneseme v čase, tentokrát těsně před orwellovský rok 1984. Do časů, kdy historie v Čechách odplývala pomalu jako kalná voda řeky Vltavy, která obtéká periferní pražský Libeňský ostrov. Do doby, kdy ovzduší lehce zavánělo zatuchlinou, podobně jako slepá ramena a zátočiny téhle středoevropské řeky. Ocitáme se v době, kdy generaci pražského jara 1968, pamatující záchvěv násilně přetržené svobody, protéká život mezi prsty jako líně plynoucí říční tok, který zanáší dávné iluze naplaveninami a bahnem... Hlavní postavou filmu Pupendo je akademický sochař Bedřich Mára, který žije se svojí rodinou, manželkou - keramičkou Alenou a dvěma syny - Matějem a Bobšem v malém činžovním bytě na pražském nábřeží. Před lety musel z politických důvodů opustit místo vedoucího ateliéru na pražské Akademii. Z týchž důvodů není veden ani v oficiálním Svazu výtvarných umělců. Má znemožněno vystavovat a je odsunut na periferii zájmu a lukrativních zakázek. K osamělému rozjímání u rybářského prutu... Antipodem Bedřichovy netypické rodiny je rodina ředitele základní školy Míly Břečky. Soudruh Míla a jeho ambiciózní žena Magda, spolužačka Bedřicha Máry z Výtvarné Akademie, již drahnou dobu plavou s hlavním proudem, středem řečiště. Pro svá počínání nacházejí ospravedlnění v tradičním postoji té doby: "Někdo musí plavat s "nimi", aby situaci změkčoval, někdo se musí obětovat!", případně: "Proč bych měl zrovna já stát a šlapat vodu, když jiní plavou kraulem?" Vedle generace rodičů, odsouzené ke každodennímu pachtění za kusem žvance, je zde i generace jejich dorůstajících dětí. Tahle generace teenagerů si o snahách a postojích rodičů myslí své. Nevěří ve změnu k lepšímu. Od snah rodičů nic moc neočekává. Poflakuje se bezcílně předměstím, chodí za školu a čas ubíjí sněním o společném úniku za hranice všedních dnů. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (631)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pupendo je film, zložený z dvoch nesúrodých polovíc. Tá politickejšia, ktorej sa úspešne darí zobraziť chlad a bezútešnosť socializmu, je pre mňa stopercentná. Tá druhá, kde sasnaží byť Hrebejk za každú cenu vtipný, mi chvíľami pripomínala Kameňák. On sa síce obhajuje, že Pupendo bral ako čistú zábavu, ale ja nechápem, prečo nemohol poňať celý film ako vážnu drámu, keď mal k tomu nakročené. No asi kvôli návštevnosti. Ja som z takého prístupu trochu rozčarovaný. Hrebejkove metafory typu tvár v okne za mrežami sú tak jednoduché, až je to smiešne. Viď ešte vtáčik v klietke v Pelíškoch. ()

dzej dzej 

všechny recenze uživatele

Úplně jiný pohled na osmdesátá léta - žádní veksláci v džískách, žádné diskokoule a arnoštkovské kostýmy, žádné neony na Václaváku. Šeď a kalno normalizace beze zbytku vstoupily do výtvarné stránky filmu - převalující se mlhy nad Vltavou a Balatonem, zamračené počasí a jednoznačná dominance nebarev nad barvami nastavují náladu tohoto filmu. Jednoduše vystavěný příběh je sice zahlcen zbytečným množstvím vedlejších postav-figurek, v jeho centru však neochvějně stojí ústřední čtveřice hrdinů (jasně odstíněné a proto výborné herecké výkony Polívky, Holubové, Duška a Cibulkové). Morální dilema sochaře Máry, tragikomická postava kunsthistorika Fábery, blasfemie ředitele Břečky ukrytá v mozaice s jarními motivy či balatonský závěr - to vše jsou různými formami vyjádřené silné obrazy jisté doby. Ve svých jiných opusech (především Pelíšky, částečně Horem pádem) zůstal Hřebejk uvězněn v rovině karikatury, ve které byly z historie vykuchány jen určité prvky použitelné pro kýčovito-sentimentálně-rádobyvtipně zkreslený fikční filmový obraz. V Pupendu se jeho tvůrcům podařilo zachytit (zahnívajícího) ducha doby, normalizační bahno, zaplavující keramické prdele i charaktery. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Hřebejk zpět. Jak je již zvykem skvělý Bolek Polívka a Jaroslav Dušek dominují co se týče mužských rolí tomuto filmu. Bezchybné vtípny hlavně okolo filmového syna Jaroslava Duška. Jeho připomínky jsou chvílemi opravdu tvrdé :). Další lehce retro filmeček z dílny Jana Hřebejka opět nezklamal, ale u mě jsou oblíbenější Pělíšky (ikdyž zrovna tento film nemusím). Dokonalá postava Pavla "IDIOTA" Lišky, za to mu dejte oscara nebo aspon lva :) ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

„Pupendo“ mohlo být výborným filmem, kdyby se tolik nepřipoutalo k vidině komerčního úspěchu a nešlo na ruku diváckým očekáváním. Výsledný tvar je zábavný, příjemný, ale dle mého názoru rozbitý a plýtvající silou poselství. Dvě a půl hodiny jsem v kině odseděl s chutí, neboť humor šabachovsko-jarchovsko-hřebejkovský je na míle vzdálen debilitě televizních estrád a je proklatě dobře, že na něj chodí miliony. „Pupendo“ se stane klasikou, ale to nic nemění na faktu, že kvalit Pelíšků (o „Musíme si pomáhat“ raději nemluvím) nedosahuje. Jan Hřebejk ze svého stínu vykračovat umí, tentokrát to ale bohužel nepředvedl. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Jak to tak vypadá jsem jeden z mála, kterému se tento typ filmů nelíbí. Pupendo je klasickým případem tuzemské kinematografie, kdy divák sleduje osud určitě společnosti (rodina, parta...), která si musí poradit s trampotami osudu. České schéma filmu dodává jakousi hořkosladkou příchuť, která má být tou chutnou pomazánkou na obyčejném chlebíku. Divák může řešit problémy cizích lidí a na okamžik se oprostit od těch vlastních, smát se nepovedeným situacím a neštěstí, které prožívá někdo jiný, než jsou oni sami. Komedie dává tomu kdo jí sleduje pocit, že on na tom vlastně není tak hrozně. Dokazuje existenci člověka, kterému osud hází pod nohy větší klacky než divákovi a především člověka, který je horší než divák. No a pokud do toho přidáme Hřebejka a Jarchovského, tak je z toho ještě větší šlamastika. V jejich snímku se dočkáme silných odkazů na komunistický režim, což se stalo jistou trefou do černého. Není žádným tajemstvím, že ke totalitní zřízení má veliké množství takový odpor, že je snímek jako Pupendo musí překvapit. Vždyť tohle přeci Čechy spojuje, nenávist k vládě. Nemám nic proti lidem, kterým se tento snímek líbil – vždyť to bych se musel postavit značné přesile :) – ale já mezi ně prostě nepatřím, a pochybuji, že se mi bude nějaký český film s touto tématikou zamlouvat. Hřebejk sice v několika situacích dokazuje svou zručnost a cit pro detail, ale Jarchovského znovu otřesný scénář to spasit nedokáže. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (55)

  • Boleslav Polívka (Mára) v rozhovoru o filmu řekl: "Včera mě napadla vzhledem k Pupendu jedna velmi podstatná věc. Svoje filmové postavy beru tak trochu jako hru na někoho a poctu někomu. Čížkem z Musíme si pomáhat jsem vzdával poctu svému tatínkovi, který kulhal a měl hůlčičku, a včera jsem si uvědomil, že sochař Mára z Pupenda je poctou Honzovi Brožovi, který žil tady v Olšanech a který vlastně zavinil, že tu teď bydlím i já. Byl to takový vousatý, dlouhovlasý, temnooký chlapík, v Brně měl aterliér, tady takovou pastoušku, a když jsme sem za ním jednou přijeli na návštěvu, strašně mi to tu připomnělo rodný kraj. Tak jsem se ho hned ptal, jestli tady není něco na prodej, a on že jo. Během natáčení jsem na něj docela často myslel, protože i on má dva syny a manželku-výtvarnici." (NIRO)
  • Alois Fábera (Jiří Pecha) nosí na klopě saka odznak polské odborové organizace Solidarita. Ta vznikla v srpnu 1980 a byla považována za ilegální a nošení jejich insignií za trestné. (sator)
  • Jaroslav Dušek (Míla Břečka) řekl, že už viděl hodně nápisů, které ho pobavili, ale ten, co byl v bazénu ve škole, vede. Stálo tam: „Než vstoupíte do bazénu, omyjte celé tělo pečlivě mýdlem, zejména oblast mezihyždí.“ (sator)

Související novinky

Zemřel herec Jiří Pecha

Zemřel herec Jiří Pecha

28.02.2019

Svět opustil další známý český herec. Ve věku 74 let zemřel Jiří Pecha, nejlepší kamarád a častý herecký partner Bolka Polívky. Asi nejvíc jej proslavila role anděla ve filmu Dědictví aneb… (více)

Reklama

Reklama