Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dávná pověst o muži s píšťalou nemá začátku ani konce. Krysař po staletí putuje od města k městu a jeho tvář má nesčetně podob. V tajemných ulicích starobylé Prahy ožil jeho příběh jen na jediný den a možná jen proto, aby se stal filmem. Objevil se na přelomu jednoho roku jako přízrak a stejně tak i zmizel. Hned při prvních krocích městem spatřil Agnes, Kristiána a budoucí svědky jejich manželského slibu, jak v otevřeném červeném kabrioletu objíždí kostely a prosí o svatební obřad. Dívka s věnečkem ve vlasech, nosí pod srdcem nový život. Ale všude jsou odmítáni. Muž s fujarou a v dlouhém plášti, nadaný podivuhodnou schopností přinést lidem očistu, až dosud lásku nepoznal. Pro něj i pro Agnes je jejich setkání jako blesk z čistého nebe. Marně Kristián volá jméno své milé, marně jim ďábel nastražuje léčky. V té zběsilé silvestrovské noci se zrodilo pouto, které je ale třeba vykoupit. Každý tu něco ztrácí, každý se musí něčeho vzdát

Krysař, který nalezl inspiraci ve stejnojmenné předloze Viktora Dyka i v muzikálu Daniela Landy, je osobitou a originální filmařskou reflexí staré legendy. Na otázku, proč byl film točen vlastně "v přímém přenosu", v průběhu 24 hodin, F. A. Brabec - spoluscenárista, kameraman a režisér v jedné osobě - odpověděl. "Snažil jsem se najít klíč na zpracování Krysaře tak, aby zůstal silný emotivní příběh o lásce a zároveň abychom nevytvořili 'jen' klasickou 'dobovku'. Extrémní podmínky natáčení, kde musí všichni ze sebe dostat opravdu všechno, pomohly umocnit emotivní proniknutí pod kůži všech hrdinů. Faleš nebyla možná, nebyl na ní čas. Zahráli jsme si s přirozeným vyčerpáním, se zimou i s povinností něco dokončit.Věřím, že jsme v hraných scénách dosáhli větší autentičnosti a expresivnosti,.a že divák bude vtažen do děje se stejným nasazením jako celý filmový štáb." (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Tento film je natočen jako experimentální a jako na takový se na něj musíme také dívat. Zásadní průser je používání téměř divadelního jazyka ve filmu. Jediný komu to prochází je Karel Dobrý, v ostatních rolích to působí prkenně a houf svatebčanů je vyloženě trapnej. 2) je tu naprostá nasmyslnost, a těžká srozumitelnost "děje". Nevím, co se teda vlastně stalo, když všichni uslyšeli Ďáblovo zvonění, a i scény na sebe nenavazujou nijak logicky. V jedné scéně Ágnes odjede autem, v další scéně beží po ulici, její druh ji najde, nabere ji do auta, někam djedou, on všem oznamuje, že se budo brát, načež Ágnes se sebere, odejde, on ji najde, jedou dál, někam přijedou, on zas vykřikuje, tralalá, Ágnes se sebere, odejde, on za ní běží jedou dál, atd... toto je podstatná část děje. Furt se opakuje, že budou svoji, bezdomovec s krysou furt opakuje, že město bude Ďáblovo a Krysař neustále opakuje, že musí do půlnoce stihnout vyčistit město od všech Krys a že bude muset foukat naplno. Pokud film v něčem vyniká, je to audiovizuální forma, tudíž forma opět vítěží nad obsahem. Záběry jsou zajímavé, práce se světlem (pouze jeden reflektor), byť silně divadelní, je zajímavá, a ačkoliv nemám příliš rád Daniela Landu, jako textaře a zpěváka, musím uznat, že ako skladatel je skvělý, a jeho hudba zachraňuje Krysaře od úplného odpadu. Neustále okounějící dav civilistů mě taky dost vytáčel a ani velké Neonové srdce na Pražském Hradě příliš nepomohlo. To jsou detaily, které mě opravdu znemožňovaly jakkoliv se do filmu vcítit. ()

-bad-mad-wolf- odpad!

všechny recenze uživatele

Film nebo divadlo? Experiment nebo samolibá umělecká mazanice? Co si mam vzít z ultimátně zbytečné kokotiny, ve které kameraman v časovém presu těká po všem kolem sebe, aby v kombinaci s jedním reflektorem naplnil hypotézu o experimentálním poetickém fláku? Aspoň, že jste nám už v úvodu velkoryse oznámili, že se točilo jediný den. Prakticky nekoukatelná záležitost. ()

Reklama

Prochy38 

všechny recenze uživatele

Původně jsem chtěl dát 3, max 4 *, protože ač jsem byl nadšen, spousta faktorů mě vytáčela. Ale když vidím, jak je tohle dílo těžce podhodnoceno, 5* dávám s celkem čistým svědomím. Znám celkem dobře knihu, muzikál mi zatím unikal. Ztvárnění samotného Krysaře u mě na výbornou! E. Geislerová není žádná modelka, ale roli Agnes zvládala suprově. Kristián jako R. Krajčo taky nebyla zlá volba. Skvělá Landova hudba výborně vykreslovala atmosféru. K. Dobrý sice těžce přehrával, ale asi to byl záměr. Fakt, že film skončil přesně opačně, než kniha pominu, beru to jako originalitu. Ale co mi fakt vadilo, a to hodně... Ta FAMU - skupina... Proč má Brabec ve zvyku tohle dělat?? Proč? Proč do každého filmu musí narvat něco, co ho totálně zhnusí... Kdyby po té praze jezdilo auto a v něm seděl Krajčo a Geislerová a nikdo jiný se tam už neobjevil, bude to mnohem lepší. Co mě vytáčelo totálně byl kruh reflektoru, který neměl hlavu ani patu. Jestli to takto mělo být, tak by někdo asi potřeboval lékaře, protože to nebylo normální... Kamera byla taky spíše otřesná. Možná škoda, kdyby se někdo nesnažil to za 24 hodin stihnout, ale raději to v klidku natočil za dva dny, vypadalo by to mnohem líp... ()

Kapybara odpad!

všechny recenze uživatele

Označení "film" je v tomto případě zavádějící. Příběh 0, atmosféra 0, celkové vyznění 0. U některých patetických dialogů jsem se s chutí zasmála, ale to tvůrci zřejmě neměli v úmyslu. Jináč jsem se celou dobu mohla udrbat nudou. Nějak jsem nepochopila, co tam dělal ten paňáca ve zvonici a proč chtěl tolik tu čarodějnou fujaru. Zbytek se mně slil v rozmazanou šmouhu, kdy Krajčo s Geislerovou popojížděj zasněženou Prahou, kolem nich poskakujou maškary v červeným a do toho tam hudrá nějaká rádobymoudra chlápek s pytlem přes hlavu. Potom Krajčo foukne do fujary a zemře. Geislerová odejde s tím zakuklencem, který dá fujaru paňácovi a ten se strašně raduje a poskakuje nadšením ve zvonici. Tak to je celé. Kdyby se to aspoň netvářilo tak vznešeně, takhle mi to připomíná obdobně "hluboké" snímky Kamenný most a Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba, které se také urputně snaží předat jakési důležité "poselství". Zkrátka řečeno, chcete-li ztratit hodinu svého drahocenného času, podívejte se na Krysaře. Zcela určitě budete litovat! ()

honajz 

všechny recenze uživatele

"Agnéés! Agnééés!" Uff, to mne bude pronásledovat dlouho. Jeden dlouhý videoklip, který stojí na Landově hudbě a písničce. Pomíjím, že šlo o experiment, natočit to za 24 hodin. Ale přece jen i při přimhouření všech očí, včetně toho kuřího na noze, je to takové pobíhání odnikud nikam a postava Krysaře je velmi, ale velmi nevyužitá a zbytečná, ač impozantní. --- F. A. Brabec by konečně měl zanechat experimentů a natočit normální film – pokud na to má. Jeho pokusy jsou vizuálně zajímavé, nabité – ale nedá se na ně, mezi námi, dívat. Například tenhleten Krysař. Když už jste natočili dva nezfilmovatelné romány, Krále Ubu a Kytici, do čeho byste se ještě pustili? Navíc končí století, blíží se Silvestr, co takhle natočit něco za 24 hodin a rovnou s tím do Guinessovy knihy rekordů? Nějaký jednoduchý příběh se také najde – třeba právě ten o krysaři, když tu máme vynikající hudbu Daniela Landy. Teď jen najít ztepilého představitele a v zimní Praze natočit efektně hezké a barevné záběry. A tak vznikla spíše obrazová vizualizace než film, děj není podstatný (krysař uzavře smlouvu s ďáblem, ale zamiluje se a prohraje, ale ta prohra možná tak jistá nebude), mnohé jízdy Chryslerem po Praze budou v tomto hodinovém dílku brzy nudit, divadelní přehrávání ďábla a amatérské herectví krysaře také znudí, a Ester jsou vidět dvě brady... Ale stejně, když to celé skončí, má v sobě člověk zvláštní pocit – atmosféra místa, času, barev i hudby zafungovala. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (5)

  • Pro Richarda Krajča to byl první Silvestr strávený v Praze. (HappySmile)
  • Snímek produkovala matka Petra Jákla ml. (LEGACY)
  • Film se natáčel od 31.12.2002 10:00 do 1.1.2003 9:45. Natáčení tedy trvalo necelých 24 hodin a jde o nejrychleji natočený film na světě, zapsaný v Guinnesově knize rekordů. (zigot7)

Reklama

Reklama