Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Zdeněk Svěrák, Andrej Chalimon, Libuše Šafránková, Ondřej Vetchý, Stella Zázvorková, Ladislav Smoljak, Irina Bezrukova, Silvia Šuvadová, Lilian Malkina (více)Obsahy(1)
Laskavá komedie o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy. Kolja ještě nedosáhl školního věku a setkali se díky tragikomické životní situaci. Ti dva zůstali nakonec sami.Starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí a to ve všech směrech. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (744)
Po všech sránkách skvěle natočený film. Všechno je vypiplané do toho nejmešího detailu. Svěrákům se prostě podařilo natočit film, jaký toho Oscara získat musel, jelikož na to má. Z mého osobního hlediska je však v Koljovi moc sentimentu, násládlosti (hlavně ta hudba chvílemi moc tlačí na pilu....tedy, na smyčce) a vůbec takové té snahy očividně diváka dojmout a pobavit ho roztomilým humorem (nic proti tomu, jenže Svěráci to v Koljovi až moc dávají najevo). Takže čtyři hvězdičky a ne jinak. ()
Prostonárodní KÝČ! Celé ty dlouhé roky jsem se těšil, až si toto >vrcholné dílo české porevoluční cinematomanie s Oskarem na krku< zkritizuju. Ale po těch letech už má naštvanost vyprchala. Od té doby naši elitní umělci natočili tolik větších pitomostí s utahanými a vykalkulovanými příběhy a falešnými hrátkami na city, že tato neskutečně rozplizlá bakalářská inscenace působí jako intelektuální lahůdka pro malé >české ale naše< publikum. Možná bych i v rámci soběsamé objektivity dal ty hvězdy tři, ale ta pětihvězdičková hysterie (a lidé v kinech nastojačku pleskající) mi velí nepodlehnout ani roztomilosti malého Chalimona. Ano, mohl to být hezký dílek Bakalářů v neděli večer (nebo kdy to sakra kdysi dávali). Taková malá domů. Hezká česká. Ale co by >umělec< neudělal pro jistý zisk, že... Hezky česky... Vlastně to ani jinak dopadnout nemohlo. Stačí se podívat, kam za těch skoro 10 let ta naše kultúra česká došla... - - - P.S. Docela by mě zajímalo, jestli tu scénu s estébáky Svěráci prezentovali dle své osobní zkušenosti. Já osobně (!) mám tedy zážitek (byť jediný) jiný. No, dnes už víme, že vztahy měli pánové z StB s různými lidmi různé, že... :-( - - - P.P.S. Dvě hvězdičky pro mě znamenají podprůměrný film. Ne tedy zase až vyloženě špatný. ()
9 / 10 Vykalkulované? Možno. Gýč? Skôr áno. Nádherný filmový zážitok? Určite! Zdeněk, ktorého postava starého mládenca musela vyzerať dobre už na papieri, má ešte stále charizmy na rozdávanie a podáva už tradične vynikajúci výkon, roztomilý prcek Chamolin poznačený krutou ranou osudu je priam stelesnením detskej úprimnosti, dobroty a naivity a réžia Svěráka juniora dávkuje sentiment v chirurgicky presných dávkach, takže divák nikdy nemá pocit, že si z neho niekto robí dobrý deň a snaží sa ho emocionálne znásilniť. Tentoraz musím dať Akademikom za pravdu - Oscar skončil v dobrých rukách. ()
Starej Svěrák zase jednou ukázal, že takhle dobrý scénáře tu píše v podstatě jenom on. A mladej Svěrák zase to, že to umí poskládat. Nemůžu říct, že bych tenhle film nějak aktivně vyhledával, když ho někde dávají, ale když jde, tak ho dokoukám. Je to místy veselé, místy smutné, místy dojemné... a všechno to funguje dohromady, čemuž hrozně pomáhá dobře trefená hudba, kamera a střih. Oskar asi právem. Ukazuje se, že některé typy příběhů jsou - pokud se udělají dobře - univerzální a pochopí je kdokoli na světě. ()
Kedysi zo školy chodili na ten film povinne. A puberťáci boli vo vytržení, lebo aj 15roční si pošmakovali pohľadom na Šuvadovú, ktorá sa predvádzala v scénke so Svěrákom a vykol jej prsník. To boli ešte časy, že na také sa čakalo, mládež sa bežne k nahote nedostala. Dnes jej leží všetko rovno v mobile a na prsníky kuž každý kašle. Kolja je stále pamätný film, výnimočný, pekný. Nepoviem krásny, lebo scénka s krásnou vlajkou je nezabudnuteľná a má úplne iný význam. ()
Galerie (28)
Zajímavosti (100)
- Pro detailní záběry (např. rozpohybované zlaté šupinky ve skleničce barvy při scéně na hřbitově) najal Jan Svěrák svého spolužáka z FAMU, známého reklamního režiséra Ivana Zachariáše. Pro natáčení těchto scén se používala speciální, menší klapka. (Haller)
- Kvôli scéne, kde mal fotograf (Filip Renč) pôvodne hrať starožitníka a ponúkať Loukovi (Zdeněk Svěrák) za brošňu nájdenú v žľabe "päť možno desať korún", boli na hodinu odstavené trolejbusy, aby nerušili v zábere cez výkladnú skriňu na ulicu. Renč ale nedokázal ani za túto dobu prispôsobiť intonáciu hlasu a s podobným výrazom opakovať predpísaných pár viet. (Raccoon.city)
- Jan Svěrák v rozhovoru se svým otcem Zdeňkem komentoval, že "když jsme se zahraničním koproducentem komentovali překlad Kolji do angličtiny, s hrůzou jsem zjistil, že všechna ta barva a půvab slov zmizely. Když maminka Loukovi říká. 'Podívej se, on tam začal a už má klientelu,' a ty odpovíš: 'On má klientelu a já mám prd,' tak je tam ten kontrast prvorepublikového slova 'klientela', které má svou váhu a divák ví, co se za ním skrývá, a toho krátkého, malého, krásně znějícího 'prd'. Překladatel z toho udělal 'He has his own Job and I have nothing,' tedy 'On má svou vlastní práci a já nic.'" Zdeněk Svěrák na to reagoval: "Proto já při sledování našich filmů s cizím publikem trpím. Vysušenej titulek nemůže zprostředkovat chuť a vůni slov. Je pouze přibližně přeloženým sdělením. To je nevýhoda nás řečovejch autorů. Jsou autoři příběhoví, kteří mají bohatý, důmyslně vystavěný děj plný překvapení. U nich na tom tak nesejde, ale my řečoví na překlad vždycky doplatíme." (NIRO)
Reklama