Režie:
Jan SvitákKamera:
Jaroslav TuzarHudba:
Jára BenešHrají:
Vlasta Burian, Zita Kabátová, Čeněk Šlégl, Antonín Zacpal, Růžena Šlemrová, Jaroslav Marvan, Václav Trégl, Theodor Pištěk, Marie Norrová, Darja Hajská (více)Obsahy(1)
Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)
(více)Recenze (326)
"Potrpím si na akoratesu, pane generální inspektore." ... "Přijměte telegram." - "Přijímám." ... Odkaz na úryvek z filmu - přijímání telegramu : http://www.youtube.com/watch?v=PuVvWU1b0Uo ....a titulní hudba zde:http://www.youtube.com/watch?v=PskbLrKAJQE ()
Nádherná ukázka české snaživosi a čisté geniálnosti. Je neuvěřitelně, že byl tento film natočen za okupace Nacistů v roce 1941. Vlasta Burian, podle mě, v té nejlepší roli jeho života. Nezapomenutelné rozdávání letáků na chůdách a objednání celého jídelníčku. Dvoření vysoce postavených můžů, tedy pana generálního inspektora a statkáře, je velice silný pozůstatek staré doby. Vidíme jejich elegantnost a povýšené chování. Hodnotím plnými 4 body. ()
Buriana považujem za najlepšieho filmového komika všetkých dôb u nás a určite aj v prvej topke svetovej. Postavám dokáže vdýchnuť nezabudnuteľnú dávku komickosti, a to by nikto iný nedokázal ani z polovice. A tento film je toho ukážkou asi v najlepšom meradle. Škoda, že ostatní herci a čas strávený ich rolami, toľko kvalít nedosahujú. Ale inak sa scenáru a filmu celkovému, krátkemu ale údernému, nedá absolútne nič vytknúť. 90%. ()
Celá komédia založená na jednej zámene postavy plus pár nesúvisiacich trápnych reštauračných fórikov. Burianove neustále gúľanie očami vtipné tiež nie je, ale niekoľko humorných scén sa objavilo. Hlášky sa mi kultové určite nezdajú. Všetci nakoniec zoberú podvod podľa očakávania športovo, takže happy-endu nič nestojí v ceste. ()
Přednosta stanice, ten nekouká jen na šíny. Přednosta stanice, ten umí prohnat mašiny. Přednosta stanice, to prazvláštní je tvor. Před ním se klaní semafor, šarže je hrozná, každej ho pozná, červený nos i čepice, to je přednosta stanice. Bremsák, ten má těžkej život, dře všechny koleje. Mašinfíra je jak černoch, celej vod voleje. Konduktér ten štípe lístky a holky do tváře, ten ve vlaku vlastně dělá jenom bachaře. Pan revizor reviduje každýho haranta, kouká kde by načapat moh černýho pasanta. Oficiál, adjunkt a generální inspektor, to všechno je přece proti nám jen fór. Přednosta stanice, ten nekouká jen na šíny. Přednosta stanice, ten umí prohnat mašiny. Přednosta stanice, to prazvláštní je tvor. Před ním se klaní semafor, šarže je hrozná, každej ho pozná, červený nos i čepice, to je přednosta stanice. *** ()
Galerie (45)
Zajímavosti (27)
- Při přijímání telegrafické zprávy odpověděl Vlasta Burian (Ťopka) v rytmu árie z Verdiho opery „Rigoletto (La donna è mobile)“. (Caesar1993)
- Keď Ťopka (Vlasta Burian) vezme spoza okienka fľašu vína, nechá ho otvorené a záves odtiahnutý. Keď Pivoda (Václav Trégl) v nasledujúcej scéne príde z opačnej strany okienka, je zatvorené a záves zatiahnutý. (J.J.1972)
- Nádraží v Mokré nad Soupravou je ve skutečnosti stanicí Praha-Jinonice. (HJ-FILIP)
Reklama