Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pro rodinu s dvěma malými dětmi to měla být dokonalá dovolená. Luxusní hotel v tropickém ráji a hoteliérův tip na tajnou pláž coby potřebná špetka dobrodružství. Na první pohled ta pláž opravdu nemá chybu – je nádherně písčitá, obklopená skalami a blankytně modré moře láká k tomu, abyste do něj okamžitě skočili. Na druhý pohled už to tak ideální není, protože z přítomnosti dalších opalujících se turistů je jasné, že podobný „tajný“ tip dostalo mnohem víc lidí, i když pořád nejde o nic, co by mělo rekreanty znepokojovat. Trable v ráji se projeví až ve chvíli, kdy děti na pláži najdou opuštěné věci patřící jiným hostům hotelu a z moře vytáhnou mrtvolu. Než se z prvotního šoku vzpamatují, čeká je mnohem větší otřes – všichni náhle nevysvětlitelně rapidně stárnou, což je patrné zejména na dětech. Tam, kde před chvílí stáli dva prckové, jsou teď vyděšení teenageři na prahu dospělosti. Všem na pláži je záhy jasné, že pokud se chtějí dožít večera, musí okamžitě vypadnout. Jenže to nějak nejde… (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (439)

silentname 

všechny recenze uživatele

Pravdou je, že som chcel, aby "Old" dopadlo ako skvelý film. Nápad bol vynikajúci a ponúkal obrovské množstvo skvelých možností. No jedna vec je námet a druhá vec je spracovanie. A tu som mal pocit, že sa M. Night Shyamalan držal trošku pri zemi a je to škoda. Pretože to mohlo ponúknuť viac skvelých vizuálov, ktoré by umocnili atmosféru. V jadre necítiť z filmu ani nejakú výraznú beznádej (hoci je tu pár kvalitných scénok), ani nejaké silnejšie napätie ani nejakú desivejšiu atmosféru. A to je presne to, čo by tento film posunulo niekam. Kto je reálnym zloduchom zistíme už hneď na začiatku (opäť, trošku škoda) a finálny zvrat je spracovaný síce dobre, no neviem či by som ho označil za vynikajúci. Ale som za neho rád, lebo to aspoň dopadlo trošku tak, ako by som chcel. Drvivú väčšinu času som mal ale z filmu pocit, že sa snaží brať celú tú situáciu neskutočne vážne. A potom tam prichádzajú momentky, kde náš doktor rozmýšľa v ktorom filme hrali spolu Jack Nicholson a Marlon Brando. A keby sa to stane raz, som s tým v pohode, ale toto tu bude z jeho strany riešené asi 5x. A film tak podľa mňa mnohými scénkami len zabíja čas. Nemôžem povedať, že to čo sa deje nie je desivé. No film to nevie umocniť, aby to desivé bolo. Plus čo je tiež trošku škoda, vieme určiť, ktoré postavy sa z toho asi živé nedostanú. A mrzí ma to. Pretože mohlo to dopadnúť trošku inak, než by sme predpokladali. Okey film, ktorý ale mohol byť geniálny. Hodnotenie: C ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Je pozoruhodné sledovat, jak Shyamalan postupem let přišel o určité tvůrčí jistoty (od Stalo se je to jednoznačně vedení herců, kdy ne každý funguje pro danou postavou, jak by bylo třeba). Přesto, i v jisté nedokonalé formě imitování sebe sama, tam Shy pořád je. Stále umí budovat napětí, pokládat správné otázky a vodit za nos. Jen mu to někdy vychází lépe (The Visit) a někdo hůře, což je příklad Času. Pořád mě to ale coby žánrová hříčka v pohodě na ty dvě hodinky zabavilo. Mám ale pocit, že v případě podobného konceptu by Času více slušel seriálový formát, kde by šablonovité postavy měly čas na to opravdu ožít. I tak ale solidních 70 %. ()

Reklama

Traffic 

všechny recenze uživatele

ČAS je film - jak jinak - o čase, o jeho jindy neviditelné materialitě a o tom, že moderní západní člověk tráví svoji dospělou existenci lapený mezi minulostí a budoucností, a přitom skoro úplně opomíjí přítomnost. Shyamalan opět natočil film, u nějž je zázrak, že vzhledem ke své eklektičnosti a estetické nekonvenčnosti drží pohromadě, ale on fakt drží. Pohromadě možná nebude úplně držet tenhle komentář, ale co s tím už. _________ Jednak jsou tu u Shyamalana opětovně se nabízející se paralely s Hitchcockem. Ty jsou pořád užitečné, ale hlavně proto, že ukazují na rozdíly mezi oběma hollywoodskými auteury. Zatímco u Hitche by postava sledující jiné postavy zdálky prostřednictvím teleskopů nebo kamer byla jasně voyeurská a všechno by se primárně traktovalo skrze psychoanalytické koncepty, tady to neplatí. Shyamalana znovu zajímá víc než pouze lidská subjektivita (možná i proto má dost lidí problém se na jeho filmy napojit), jde mu mnohem spíš o kolektivní portrét západní moderní civilizace a jejího vztahu k "přírodě", vědě, tělu, morálce a (hodně implicitně) spiritualitě. Důležitý je proto nejen jedinec, ale taky kolektiv/společnost, přičemž v ČASe se mezi těmito pozicemi na několika úrovních neustále, a přitom funkčně přepíná. _________  Další paralela se nabízí se filmem STALO SE, který vedle ČASu patří mezi Shyamalanovy nejhůř přijímané, někdy i vysmívané filmy, ale guess what - ony jsou ty jeho vůbec nejlepší. Oproti ekohororu STALO SE, který se ve svém hystericky přestřeleném portrétování postav de facto blížil satiře a kde se s lidskými figurami nešlo identifikovat, se ČAS (úspěšně) pokouší o vybalancovanější přístup. Nejde tady koneckonců o neuchopitelnou environmentální krizi, ale o plynutí času - a čas, to je veličina, kterou ve vztahu k lidské zkušenosti nelze oddělit od její percepce, od jejího způsobu prožívání. Film proto rozlišuje mezi postavami, s nimiž je vzhledem k jejich tlumenějšímu "realističtějšímu" herectví, hlubší charakterizaci a častějším detailům možné snáze ztotožnit a mezi postavami, které spíše přepínají do lehce karikaturního herectví (opodstatěněho satirou) a které i svou strohou charakterizací jsou jen črtami nebo funkcemi ve vyprávění. ČAS každopádně ukazuje západní moderní lidi jako bytosti definující se primárně svou profesí (proto ta nadměrně explicitní expozice), fyzickým vzhledem a statusem (nebo zkrátka materialitou), bytosti, které se v krizi neustále hystericky snaží nacházet racionální vysvětlení a východisko (a přitom selhávají) a které do značné míry nedokáží překonat svoje osobní rozpory (jeden z komediálních vrcholů je postava psycholožky, která nedokáže mluvit se svojí sestrou, taky psycholožkou). Jenže pak přijde chvíle, kdy si postavy sednou na písek a začnou přemítat, proč vlastně z té pláže chtěli utéct... a je to regulérní doják, protože najednou ti lidi nechtějí utíkat od vlastní existence a její nevyhnutelnosti a dokáží přítomnost přijmout v její úplnosti a konečnosti. _________ Způsob záběrování a jeho proměny by tady vystačily na samotný koment a pečlivou analýzu. Nicméně s ohledem na výše řečené mi připadá fascinující, jak se tady Shyamalanovi daří skloubit velmi taktilní a někdy až mimozemsky odlidštěný pohled na tělo-jako-materiál, které může nabývat až groteskních podob, a v důležitých scénách i nezbytnou porci empatie. Mnohdy tu přitom dochází k prolínání mezi lidským a nelidským, kamera v momentě smrti jedné z postav odplouvá směrem k mořským vlnám, jindy prolne tvář zabíranou v detailu s reliéfem blízkých skalisek. _________ K polarizujícímu závěru snad jen tolik, že to Shy zvládá řešit s elegancí. Dokážu si představit, že by to celé zůstalo ve víc tajemné/metaforické rovině, a dokonce mě napadá výborný alternativní konec (resp. kde by film mohl skončit). I tak to ale podle mě funguje, a to jak vypravěčsky (nezůstávají nezodpovězené otázky), tak tematicky. () (méně) (více)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Doufala jsem, že Skleněný zůstane trapným excesem v Shyamalanově filmografii, ale bohužel se zdá, že král mystery někde zapomněl žezlo, korunu i hermelín. Začátek je skvělý, atmosféra houstne, ale od momentu, kdy šibne doktorovi, se ze slušně rozjeté mystery stává béčkový horor, tam už chyběly jen mrtvoly vylézající z hrobů (aspoň kosti zemřelých sloužily jako drbátka, že?). Tak takhle tedy opravdu ne, na příští Shyamalanův film již si dám pozor a raději se mu obloukem vyhnu. ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Další směšný pokus Shyalamana o thriller. Proč je tenhle chlápek tak posedlý tím natáčet filmy, kde hrají hlavní roli přírodní živly zabíjející lidi? Je to snad nějaká narážka na to, jak ničíme planetu? Nejdřív rostliny a teď skály? Kdy se Shyalaman probudí a uvědomí si, že tohle opravdu není strašidelné ani za mák? Děj by mohl být zajímavý, to by ho však nesměl dostat do rukou Shyalaman. Dialogy a myšlení zúčastněných je typicky stupidní, stejně jako různé situace (rodiče dětí si myslí, že jejich děti, které zestárli o pět let, snědli něco špatného nebo chytli virus, WTF?; nebo když jedno z dětí spatří v noci! na několik kilometrů vzdáleném kopci svítit něco a řekne, že je to kamera a že je někdo natáčí!!!; nebo když zapálí v jeskyni v naprosté tmě jednu zápalku, která osvětlí prostor několik metrů před sebou), některé záběry jsou vyloženě amatérské, stejně jako střih. Shylaman se neustále pomocí hudby stačí diváka upozornit, že se děje něco napínavého a tajemného, ale když si odmyslíte hudbu, tak zjistíte, že je to lejno. A já se ptám, proč proboha? Každopádně... děj se odehrává na pláži obklopené skalami, které způsobují, že herci rapidně stárnou a když se chtějí dostat zpět průrvou, jsou teleportování zpátky za pláž. BUBUBU. A to myslím doslova... v jedné scéně sice někdo řekne, že se postava vrátila na pláž a omdlela, v jiné scéně ale jedna ze žen vyrazí doslova sprintem, aby se ocitla mimo záběr na pláži za několik vteřin. Těžko mohla tak dlouhou cestu uběhnout zpátky a padnout vyčerpáním. Každá hodina strávená na tomto místě znamená zestárnutí asi o 2 roky. BUBUBU. Naši slovutní hrdinové se tedy musí pokusit odsud dostat za každou cenu, jinak zemřou. BUBUBU. Jediným pozitivem byla Thomasine McKenzie v plavkách. Mrk, mrk. Nejhorší je, že Shyalam si sám zaplatil posledních x svých filmů a ti tahle srajda si na sebe vydělala, takže Shyalaman může v klidu pokračovat dál v tvorbě nezapomenutelných klasik. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (10)

  • Před začátkem natáčení promítl režisér Shyamalan celému štábu dva filmy, které měly reflektovat jakým stylem a tónem chce film natočit. Byly jimi Cesta (1971) a Picnic at Hanging Rock (1975). (NiWi)
  • Snímek je adaptací grafického románu spisovatele Pierra Oscara Lévyho a umělce Frederika Peeterse „Sandcastle“ z roku 2010. (Kuzmik)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

26.07.2021

Hračkářský konglomerát Hasbro a jeho produkční společnost eOne, pod kterou v budoucnu budou vznikat i nové filmy ze série Transformers, jistě doufal, že nový akční snímek Snake Eyes: G.I. Joe Origins… (více)

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

28.09.2020

Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Rozpolcený) si přes léto sehnal poměrně solidní obsazení pro svůj tehdy nepojmenovaný nový snímek. Nyní však slavný tvůrce konečně odhalil, o co vlastně v… (více)

Reklama

Reklama