Scénář:
Bráulio MantovaniKamera:
César CharloneHrají:
Alexandre Rodrigues, Leandro Firmino, Matheus Nachtergaele, Phellipe Haagensen, Seu Jorge, Jonathan Haagensen, Douglas Silva, Alice Braga, Gero Camilo (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Cidade de Deus je nejstarší a nejnebezpečnější slum Ria de Janeira, nejbolavější místo metropole karnevalů. Buscapé se zde narodil, aby žil, místo toho je však zavlečen do světa, v němž se jeho nejlepší kamarádi místo s hračkami baví s nabitými pistolemi. Snaží se zoufale zůstat stranou děsivého násilí, které zachvacuje jeho přátele a mění je v mladistvé zločince zabíjející se navzájem kvůli obchodu s kokainem, z nenávisti i z pouhého rozmaru. Před Buscapéovýma očima se chudá čtvrť v průběhu tří dekád - od 60. do 80. let - proměňuje v dýmající bojiště, na kterém si ozbrojené gangy s šokující lhostejností vyřizují své účty za bílého dne. Buscapé vidí umírat nevinné i ty, které obdivoval a miloval. Jedinou jistotu ve světě každodenního krvavého násilí pro něj začne představovat fotoaparát, kterým začíná dokumentovat městskou džungli kolem sebe. Začíná chápat, že přežít může jen útěkem do normálního světa - za hranice čtvrti, kterou má rád jako svůj domov, ale kterou nenávidí jako hrob nevinnosti, naděje a lásky... Fernando Meirelles debutuje strhujícím dramatem inspirovaným skutečnými osudy. Vyprávění o dospívání ve stínu smrti připomíná formální brilancí filmy Quentina Tarantina či Martina Scorseseho. Syrovou autenticitu zvyšuje obsazení neherců a skutečných obyvatel slumu do řady hlavních rolí. Snímek si získal mezinárodní uznání včetně devíti ocenění na MFF v Havaně a ceny Vision Award na MFF v Torontu. Byl úspěšně uveden na řadě mezinárodních festivalů. Získal nominaci na Zlatý glóbus jako nejlepší zahraniční film roku a jeho režisér byl oceněn nominací na Evropskou filmovou cenu Felix. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (1 001)
Sice docela krutý a drsný, ale rozhodně zajímavý film. Je smutné pozorovat, že někde ve světě není nic neobvyklého, že dítě popadne zbraň a zastřelí někoho (z jakých důvodů to udělá, nemá cenu rozpitvávat). O tomto filmu už bylo dost řečeno, tak snad jen, že mě velice zaujala myšlenka neustálého koloběhu, z generace na generaci (to když ti "mladí" kluci nahradí ty "starší"). Omlouvám se uživatelům, ale musím hodnotit pouze 4*, k plnému počtu mi tu něco chybělo, nebo možná přebývalo. ()
Jestli si chcete užít vynikající filmařinu a nevadí vám "trochu drsnější" prostředí, pak neváhejte ani vteřinu ! "Město bohů" je film pro silné povahy, ale nabízí maximální dávku toho nejlepšího, co se v režisérském křesle dá naučit (chvílemi mě napadalo, že v Hollywoodu zaspali dobu :) Zatímco v podobných filmech americké produkce s tímto tématem stříká a teče krev proudem, tady je vždy kamera buď mírně neostrá, nebo dost vzdálená na detail, nebo v poslední chvíli "uhne s pohledem", prostě není za každou cenu šokující (ono to i tak stačí).... Ne vždy je kvalita filmového střihu tak markantní, ale střihač u tohohle filmu byl prostě machr. ()
Až člověka mrazí. Mrazí z toho, jak malé děti jsou zcela lehce svedeny na dráhu zločinu, sledujíc své "vzory" - vrahy pubertě zrovna odrostlé. Malý kluk dokáže s naprostým klidem a až s jakousi radostí zabíjet, party mrňavých bezprizorních harantů přepadávají s pistolí v ruce obchody s naprostou samozřejmostí, jakoby si šli zahrát fotbálek. Město bohů je nementorujícím pohledem na život ve slumech, kde vinou těžké sociální situace a nedostatku vzdělání je kriminalita a drogy běžnou součástí jejich obyvatel a kde příslušnost ke gangu je víc, než zákon. Nepoučuje, nedává návod k řešení problému, pouze působivě ukazuje krušnou realitu, která není bohužel vlastní jenom brazílským metropolím. Je to technicky zručná (špičková kamera a střih) neveselá podívaná, ve které se spásné katarze, pozitivního vyústění, samozřejmě člověk nedočká. A závěrečný titulek BASED ON A TRUE STORY mluví za vše. PS: V závěrečných titulcích je kratičký záznam skutečného předobrazu jedné z postav filmu - Knockouta Neda, ve kterém říká přesně ta samá slova, která zazní i ve filmu. ()
Šňupu, kradu, zabíjím. Jsem muž! Město bohů musel stvořit někdo s citem pro živočišnou krásu pomíjivosti. Neodděluje zlouny, nestanoví kategorie a nekolíčkuje trať pro chrty (i když mrtvý králík na tyči nad bludištěm, pravda, tancuje). Nadiktovanej život. Narodil ses v řece, tak prostě plav. To se pak žije dost na hovno svůj sen, když se člověk pro něj topí. Létama broušenej šutr neoddiskutovatelných hodnot se v uličkách Ria asi zdá směšně naivní. ___ ,,Jak můžou tenhle svět přijmout,'' ptá se paní v nechutným topíku a teatrálně ukazuje prstíkem k pokřivený realitě. ,,Vždyť nám znásilňují stavební kameny lidské přirozenosti, tam se neděje nic, jak má,'' křičí, a podpatkem nevědomky prošívá hlavu své čivavy. ___ Jde to zkrátka mimo zaběhnutou realitu, kterou se zabývá můj zprávami, blahobytem a vzděláním vymytej mozek. Nejspíš jako když se před křovákem člověk poleje půllitrem vody jen tak pro radost (S tím rozdílem, že on by asi plakal a já jen zíral). Planeta je plná švábů a chameleonů s nepříjemně náhodně vybíraným scénářem divadelního představení a město je bordel kde se kurví všechny odstíny šedi. Co že to jsou ty ideály lidství? Jak já o sobě mohl tvrdit, že nejsem etnocentrik.. ()
Tak tenhle filmeček, to je opravdu maso, a to doslova. Aspoň vím, do jaký části Ria nemam jezdit, kdybych se tam někdy dostal. Chladné, drsné, přímočaré. Město bohů na mě opravdu dokázalo zapůsobit, poskytlo mi nové myšlenky a konstatování, že příběh je podle pravdy, nevím tedy na kolik je to přesné, ještě umocnil můj zážitek, jelikož z prvu jsem ho považoval za přitažený za vlasy. Jednoznačné hodnocení. ()
Galerie (56)
Photo © 2003 Miramax Films
Zajímavosti (23)
- V scénkach, odohrávajúcich sa v redakcii novín, hrajú niektorí členovia filmového štábu. (chesterko)
- Aby bylo napětí mezi Dadinhem (Douglas Silva) a Marrecou Kačerem (Renato de Souza) věrohodné, nařídil herecký poradce, aby Renato trápil Douglase po dobu patnácti dnů. Ve scéně, kdy Marreco uhodí Dadinha, začal Douglas brečet a vyhrožoval ukončením natáčení, takže naštvaný pohled, který pak vidíme ve filmu, je opravdový. (don corleone)
- Režisér Fernando Meirelles chtěl, aby se na filmu podíleli především neherci nebo profesionální herci, kteří nejsou známí. Jeden z nich byl Matheus Nachtergaele (Sandro Cenoura - Mrkev), kterého si režisér vyhlídnul v divadelní hře, a který se stal těsně před startem natáčení populárním v celé Brazílii díky filmu O Auto da Compadecida (2000). Meirelles byl z toho zklamaný, ale herec ho přesvědčil, že zapadne mezi ostatní a nebude nijak vyčnívat. Aby ho přesvědčil o zájmu o svou roli, odstěhoval se na nějaký čas do skutečného Města bohů, aby se zde připravil na roli. (don corleone)
Reklama