Reklama

Reklama

MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 305)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dannyho Boylea v roce 1996 čekal nelehký úkol. Kniha Trainspotting scenáristy Irvina Welshe byla už před premiérou snímku označovaná jako kniha, kterou prostě nejde za žádných podmínek přenést do filmové podoby. Především kvůli tomu, že kniha samotná je osobitá v tom, že je v podstatě složena z myšlenek hlavních hrdinů a děj knihy se ubíhá právě ve směru myšlenek jejich protagonistů. V té době ještě pořádně neproslavenému Dannymu Boyleovi kdokoliv mohl říct, že jen blázen by se tuhle knihu pokusil zpracovat do funkčního filmového tvaru. A víte co? Ten britský šikula to tehdy dokázal, proslavil kromě sebe i Ewana McGregora a především vytvořil jeden z nejvíce ikonických britských filmů všech dob. Osobně mi trvalo, než jsem k Trainspottingu vlastně navázal pořádný vztah. Do velké míry jde totiž i tak trochu o nepříjemnou podívanou a jeden z nejsilnějších zážitků, který pojednává o drogové závislosti. Hlavní hrdinové Trainspottingu jsou naprostý hovada a jediný smysl jejich života je prostě dostat další dávku. A filmový Trainspotting si rozhodně nebere servítky a drogovou závislost prodává v tom nejhorším světle, kdy se to navíc neobejde bez něčí úplně zbytečné smrti. Film samotný ale v podstatě o drogách není. Jde o nahlédnutí skupiny složitých přátel na život, který se jim pomalu čím dál tím více rozpadá pod rukami díky závislosti, která jim ale naopak uvědomění si pomalého padání do hlubšího dna nedovolí. Trainspotting je kromě filmu o drogách tak především film o rezignaci nejen ke všem kolem, ale v podstatě i k sobě samému. A o to víc je ta rezignace na místě, když jste chudý a žijete ve městě jako Edinburgh. A přesto jsou hlavní hrdinové pořád vlastně mladí a plní ideálů, přesto ale nejspíš vlastně pořádně furt nepochopili pravý smysl života a zrovna u nich člověk začíná pochybovat o tom, že ho někdy skutečně naleznou. Příběh Trainspottingu je v podstatě slepencem epizodek života Rentona a jeho přátel, přičemž scénář Johna Hodge neadaptoval veškeré kapitoly, přesto se ovšem divák nemusí bát vykastrované verze. Trainspotting je fungující černá komedie, zároveň ale závislost na drogách prodává v jednom z nejhorších světel v dějinách kinematografie, především v rámci jedné tripové sekvence v ložnici. Jen málokterý film dokáže prodat závislost na heroinu tak skvěle. A s takovou energií. Boyleův Trainspotting má neskutečný náboj. I díky tomu, že trvá pouze hodinu a půl má naprosto výtečné tempo, kdy se skutečně daří složitou knihovou předlohou převést do slušné filmové podoby. Pochopitelně tu musí dojít na vnitřní monology, ty ale v případě Trainspottingu fungují parádně a skutečně se jim daří postavy a události kolem nich ještě více prodat. Celé je to sice sled různých historek hlavní party, dohromady to ale celé tvoří ucelený celek, kdy veškerý vývoj postav i gradace příběhu funguje skvěle. A především to má šikovného Boylea. Toho šikovného Boylea, který si umí hrát s vizuálem, umí vézt vyprávění i samotné postavy a především má očividně vizi, jak přesně komplikovanou předlohu Welshe zpracovat. Zkoušení různých tipů záběrů, ideálně zvolená hudební dramaturgie i vnitřní monology, které nepůsobí, že jsou přítomné pouze kvůli nedůvěře v inteligenci diváka. Boyle má již od 90. let neskutečný tvůrčí styl a už 30 let v kuse dokáže výtečně přeskakovat mezi žánry a to i v rámci jediného filmu. Trainspotting tak skutečně funguje jako černá komedie i sociální drama a naprostým právem šlo v době uvedení o jeden z těch filmů, kterým byla odkojena jedna vyrůstající generace a pro mnohé z nich se navíc Trainspotting stal i definičním filmem. I díky ikonickým hereckým výkonům. Průlomová role Ewana McGregora, kdy v rámci věrného ztvárnění Rentona McGregor nastudoval crack a heroin do nejmenších detailů, setkával se s klienty odvykací kůry a také se naučil, jak uvařit heroin. Dokonce chtěl zajít tak daleko, že heroin sám vyzkouší, nakonec ale od tohohle nápadu opustil. A přesto mu tu trosku člověk prostě věří. McGregor v Trainspottingu předvedl tak úžasný výkon, že mu naprostým právem nakopl kariéru. Jeho vhodný skotský akcent, uvěřitelné ztvárnění závislé trosky a především závěrečná část filmu, která Rentona dovede k solidnímu závěru. McGregorův Renton přitom není vyložený dobrák, sympatickým ztvárněním McGregora si k němu ale divák nachází poznatelně lepší cestu. A krom McGregora tu jsou pochopitelně další - Ewan Bremner jako ikonický Spud nebo Robert Carlyle jako ještě o poznání více ikonický Franco. Velmi fajn Johnny Lee Miler jako Sick Boy a Kevin McKidd jako Tommy. A také tehdy teprve 19-letá Kelly Macdonald jako věrohodně ztvárněná 14-letá Diane. Tahle herecká skvadra byla prostě v roce 1996 naprosto výtečná a jestli Trainspotting 2 v roce 2017 díky něčemu fungoval, byl to právě alespoň návrat výtečných herců do jejich ikonických rolích. Trainspotting je ve finiši možná jeden z nejvíce zásadních (nejen) britských filmů 90. let, který obtížně zpracovatelnou předlohu převedl do velmi vydařené filmové podoby. Někde uprostřed jí možná trošku dochází dech před návratem na ty správné koleje, jinak jde ale o výtečně natočenou podívanou, která je navíc doprovázena výtečnými hereckými výkony. Nejen stylová, ale neskutečně přesahová podívaná, co o vám o životě řekne víc, než náhodný Franta z Prostějova...... () (méně) (více)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Danny Boyle ve staccatovém rytmu cool dialogů, cool monologů a svižného hudebního podkresu objevuje, že braní drog má důvod v drogách, že je život na drogách sice full of shits, ale taky podivuhodně plný, zrychlený, hektický a pestrý, že po heroinu se skvěle žvaní, balí baby, že se dostáváte do děsně trapných zábavných situací, a tak dál, a tak dál. Co k drogám patří, to se tam frkne, hlavně atraktivně a zábavně, kdo by stál o dušezpyt. Násilí - jasně, lžíce - samo, vaření - tutově, sex - zajisté, AIDS - bezpochyb, krádeže - jsou, absťák - rozhodně. Témata se k sobě řadí co nejtěsněji to lze, ztráta tempa jakoby bylo jediné, čeho se Boyle bál. To by vysvětlovalo nejen ostré řazení scén, ale i hekticky odříkavané, obrazem prostříhávané monology plné seznamů věcí, činností i lidí, osekávaní spousty scén na pár momentek, které tak akorát stačí k pochopení, co se vlastně stalo a snad i nahrazení lidí karikaturami se stopovým množstvím vnitřního života, které se tu jen míhají (Rentonova dívka), tu do zblbnutí opakují svojí jedinou vlastnost (Begbie - bezohledné násilí, Tommy - citlivost, Spud - přitroublost, Sick Boy - kecy o Bondovi) a občas se dokonce překlopí do někoho úplně jiného (Renton z tupého feťáka do etablovaného realiťáka). Pár vizuálních nápadů pojících se s tím, jak drogy narušují vnímání světa to v mých očích zachrání jen minimálně. Slabé ***. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

„Vybrat si život. Vybrat si práci. Vybrat si kariéru. Vybrat si rodinu. Vybrat si zasraně velkou televizi.Vybrat si myčky, auta, přehrávače kompaktů a elektrický otvíráky na konzervy. (…) Na konci toho všeho pěkně zplesnivět. Pochcávat se v ubohym domku a bejt jenom na obtíž sobeckejm, zmrvenejm spratkům, který jsi splodil, aby tě nahradili.“ Tohle není způsob života charakteristický pro Marka Rentona. Mark Renton má heroin, a kdo má víc? Dáte si šleha ráno, odpoledne, večer a den vám uteče ani nevíte jak. Mark Renton není dobrý člověk. Je to feťák, který se stále víc propadá do svého soukromého drogového pekla. Doslova se topí ve vlastních sračkách. ___ Trainspotting je filmem s neskutečnou energií od začátku do konce, při jehož sledování budete podobně jako protagonista pociťovat střídavě euforie a zhnusení. Boyle má obě polohy vyprávění plně pod kontrolou a moc nehrozí, že byste se smáli na nesprávných místech a užívali si scény, z nichž by vám mělo být zle. K vedení našich emocí si přitom nemusí pomáhat ani Rentonovým komentářem, který - což je poměrně vzácné - plní z větší části jiné funkce než vysvětlování toho, co vidíme. Mnoho jiných filmů na knižní mimoobrazový komentář dojelo, ale Rentonův vnitřní monolog je natolik vybroušený a pronášený s natolik neodolatelným McGregorovým akcentem, že filmu naopak pomáhá a průběžně akceleruje jeho tempo. Pro svůj příliš snaživý důraz na efekt dnes film jako takový trochu zestárl, což neplatí o některých nesmrtelných dialozích (- Jak se jmenuješ? - Diana - Kam jdeš Diano? - Domů – Kde to je? - To je tam, kde žiju), ale pořád jde o neuvěřitelnou jízdu a nekompromisní (protože průhledně nemoralizující) generační manifest a jsem docela zvědav, kam se životy Rentona, Begbieho, Chcípáka a Spuda posunou v připravovaném pokračování. 80% Zajímavé komentáře: Oskar, Winnfield, Niktorius, husoko, ANTI-frog ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Dlouho, předlouho jsem měl film v pořadníku a konečně jsem se jednoho dne stihl na film mentálně připravit, abych dané téma skousl. Danny Boyle tenkrát na rozdíl od Requiem for a dream dokázal natočit film o feťácích, který se vám nesnaží v prvé řadě vnutit, jak jsou drogy špatné. Právě naopak ukazuje ty pozitivní účinky, tu bezstarostnost, ten skvělý pocit, který můžete zažít a nechá to na vás, abyste dospěli k tomu poučnému závěru, že to za to vlastně nestojí, i když chvíli je to zábava. No a Ewanův výkon asi netřeba dále rozvádět...90% ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

U tohohle filmu asi nebudu nikdy možné říci, jestli je proti drogám a nebo je naopak jejich oslavou. Stejně tak je pro mě rozporuplný ve svém účinku, jednou se mu směju, podruhé se mi hnusí. Kvalita zážitku je také přímo úměrná kvalitě znalosti angličtiny. Na druhou stranu jeden z nejlepších filmů s tematikou drog, co znám. ()

Galerie (162)

Zajímavosti (71)

  • Film několikrát odkazuje na hudební skupinu The Beatles. Scéna, ve které Rentona (Ewan McGregor) a jeho přátele pronásleduje obchodní ochranka, připomíná scénu, ve které jsou Brouci ve filmu Perný den (1964) pronásledováni fanynkami. Když sledují odjíždějící vlak, stojí tak, jak Brouci pózují na sérii fotografií, jež se objevily na albu „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band“. Při přecházení ulice v Londýně zase jdou po silnici jeden po druhém jako Brouci na přebalu desky „Abbey Road“. A nakonec, když se Renton probudí u Diane (Kelly Macdonald) doma, přikrytý až po bradu dekou, udělá tu samou věc jako Ringo Starr ve filmu Pomoc! (1965) – provinile se usměje a řekne: „Hallo. (Morien)

Související novinky

Danny Boyle bude vzpomínat na Beatles

Danny Boyle bude vzpomínat na Beatles

02.09.2018

Danny Boyle je momentálně jedním z nejdiskutovanějších tvůrců současnosti. Může za to především fakt, že byl vybrán jako režisér 25. bondovky a tuto pozici o pár týdnů později opustil kvůli tvůrčím… (více)

Tvůrci Trainspotting a fotbalová legenda

Tvůrci Trainspotting a fotbalová legenda

29.08.2018

Společnosti DNA Films a Passion Pictures, zodpovědné například za snímky Trainspotting, Pátrání po Sugar Manovi nebo Ex Machina, pracují na novém projektu o legendárním fotbalovém trenérovi Siru… (více)

Boyle opravdu natočí Bonda

Boyle opravdu natočí Bonda

25.05.2018

O tom, že by měl Danny Boyle točit pětadvacátou bondovku, se mluví už několik měsíců. On sám ale tvrdil, že to ještě není jisté, protože dělá na hudební komedii z pera Richarda Curtise (Láska nebeská… (více)

Startuje první ročník festivalu Na hlavu

Startuje první ročník festivalu Na hlavu

13.04.2017

V pražském kině Světozor se 20. - 23. dubna koná první ročník filmového festivalu Na hlavu. Nabídne netradiční spojení projekcí často velice známých filmů s přednáškami, jež filmy představí v novém… (více)

Reklama

Reklama