Režie:
Annette K. OlesenKamera:
Bøje LomholdtHudba:
Jeppe KaasHrají:
Ann Eleonora Jørgensen, Trine Dyrholm, Nicolaj Kopernikus, Sonja Richter, Lars Ranthe, Henrik Prip, Jens Albinus, Kirsten Olesen, Mette Munk Plum (více)Obsahy(1)
Anna se po vysvěcení na farářku rozhodne, že svoji pastorační činnost zahájí v ženské věznici. Nepříliš zkušená a vnitřně nejistá se ocitá v uzavřeném mikrokosmu, kde má možnost nahlédnout odvrácenou stranu navenek spokojené a bezstarostné společnosti. Svým někdy až naivně optimistickým přístupem se snaží získat si důvěru "padlých žen", které před ní postupně odkrývají své osudy a své viny. Středem pozornosti se stává mlčenlivá, charizmatická a trochu tajemná Kate, která všechny okolo přitahuje a zasahuje do jejich života. Věznice je brzy plná zvěstí, že vládne nadpřirozenými silami a že dokáže dělat zázraky. Nevědomky narušuje muklovskou hierarchii - ty slabé u ní hledají pomoc a podporu, ty dominantní se obávají její přirozené autority. Také Anna se snaží proniknout pod mlčenlivou slupku záhadné vězenkyně a postupně se dovídá, jaké děsivé tajemství v sobě před okolním světem ukrývá. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (27)
Moc negativních emocií najednou. ()
Zlatý Medvěd - výběr ()
Emotivně silně vypjaté drama s velmi citlivým námětem se seveřanům opět povedlo a možná je to i díky výborným hereckým výkonům. Je to o víře, zoufalství, zázracích, beznaději nebo o osobním selhání? Od každého trochu a možná až o přílišném smutku, který na mě tentokrát působil skoro ubíjejícím dojmem. Přesto dokázala Anna v tomhle drsném komorním dramatu udržet mou pozornost až do konce. Možná by neuškodilo trochu víc rozkrýt postavu Kate k většímu pochopení jejího jednání. ()
Pokud dostanete do ruky hodně silné téma, zručně ho natočíte dle pravidel hnutí Dogma 95 a ještě si k tomu vyberete ty správné herce, výsledkem může být opravdu kvalitní podívaná. A přesně to je případ tohoto filmu! Do tvých rukou je výborné drama, které působí velmi autenticky, postavy za pomocí svých protagonistů opravdu žijí a tvůrci nám k nim vyšlapali cestičku tak, aby se do nich dalo co nejlépe vcítit. A je úplně jedno, jestli jde o farářku a jejího manžela, zaměstnance věznice nebo „padlé“ ženy samotné, každá/každý z nich mají co nabídnout. A o divákovy emoce tu rozhodně není nouze. Já osobně byl asi nejvíc „hotový“ z těch docela drsných chvilek u lékaře. A co se týče kupříkladu Kate, neměl jsem nejmenší problém s jejími „léčitelskými“ či „vizionářskými“ schopnostmi, ostatně nic z toho nepůsobilo nijak rušivě. No a směrem k závěru vše čím dál víc houstne (což odstartuje zejména ta „náročná“ společná modlitba) a samotný konec mě osobně docela dost smetl (jakkoliv se dal třeba i odhadnout, ten nával emocí byl pořádně silný). A vůbec celému dramatu nemám co vytknout, snad jen to rozhodnutí farářky mě trochu překvapilo (žádný rozpor s vírou?) a pak ta nedostatečná osobní prohlídka po návštěvě (spíš detail), jinak ovšem velká spokojenost a slabších 5* navrch. ()
Výborný dogma-film, který je navíc jedním z posledních, který se drží všech pravidel, jak je sepsali Lars von Trier, Kristian Levring, Thomas VInterberg a Soren Krgh-Jacobsen. V tomto vydařeném snímku se ocitáme v prostředí ženské věznice, kam nastupuje mladá pastorka Anna. Setkává se s pro ni neznámým světem kriminálnic a drogově závislých žen, ke kterým se snaží přistupovat trochu nejistě, ale s nadšením, a snaží se poznat jejich osudy, které jsou často velmi temné a plné šokujících událostí. Shledává, že nejvýraznější postavou je Kate, o které se říká, že má nadpřirozené schopnosti, že umí očišťovat od drogové závislosti apod. V následně rozehraném dramatu jsou postupně nastolovány závažné otázky, týkající se morálky, viny, odpuštění a posléze, kdy Anna přijde zázračně do jiného stavu (myslelo se, že nemůže mít děti), navíc otázky vztahující se k těhotenství a potratu. V čisté dogmatické formě je přesvědčivě a výborným způsobem podán příběh, který má všechno - dramatickou událost, myšlenku, je korunován skvělým hereckým výkonem hlavní představitelky. Výborný film! ()
Snímok držiaci sa pravidiel Dogmy95 ma okamžite vtiahol do príbehu a medzi postavy. Opäť sa mi raz potvrdilo, ako veľmi mi tento formát vyhovuje. Dejová linka sa tu už od začiatku veľmi šikovne formovala, pričom sa nezabudlo ani na rôzne mini dramatické odbočky k vedľajším postavám, to všetko civilným spôsobom a tak, že som si pripadal ako účastník deja. Prostredie ženskej basy mi síce nenavodilo husaciu kožu ani nepríjemné pocity, skôr mi to evokovalo akoby tam boli ženy na rekreácii s voľným pohybom, vlastnou kuchynkou a ďalšími vymoženosťami, ale budiž, v Dánsku to tak asi vo väzení vyzerá, to je pravdepodobne úplne iný svet ako napr. náš Leopoldov. Čo ma najviac mrzí je fakt, že tak ako sa snímok výborne rozbehol, tak sa predčasne ukončil a vôbec nie podľa mojich predstáv. Z konfliktu medzi väzenkyňami ako i medzi farárkou a bacharom sa dalo po pocitovej stránke vyťažiť ďaleko viac. 75/100 Videné v rámci - Project 52 Films by Woman. ()
Veľmi dobrý film ... možno prirýchly koniec, ale naozaj dobrý film. Odporúčam! ()
Film o farárke, ktorá neverí v Boha. Aspoň tak mi to prišlo na konci, pretože, ak by mala tú vieru, nekonala by tak, ako konala. Štatistika, dokonca aj málo v jej prospech, sa jej zdá viac než ten, do ktorého rúk svoj osud vložila. Ale celkovo sa tá Škandinávia hlási k Lutherovi, hrdí sa jeho menom, no ten pri pohľade na sobášenie homosexuálov ženskou farárkou preklial sám seba, že kto to jeho učenie takto zhovadil. A určite by teda nebol za potraty. To len na margo toho, ako sa dá pošpiniť jedno meno zakladateľa - podobné je to s Kristom v katolíckej cirkvi - on niečo hlásal, no cirkevné elity žijú presne opačne. Film je komornejší, má zaujímavý príbeh, atmosféru nie veľmi pozitívnu a záver je počinom zbabelca a konformistu. ()
no, škoda posledních 10 minut, jinak bych dala 5* Opět se ukázalo, že za vše vlastně můžou doktoři. :-) Film také dost ukazuje o profesním i lidském selhání. A nejsou to ty vězenkyně, kdo se nakonec objeví v negativním světle. Nicméně mě dost zarazilo, že Dánové mají tento film označený věkovou hranicí sedmi let. Nevím, jak vy, ale já bych na to tak malé dítě koukat nenechala. Dost bych přemýšlela i o hranici 15 let. ()
Podľa mňa dejovo najoriginálnejšia Dogma 95, prekvapivo nestvorerá krstnými otcami manifestu, ale okrajovou ženou -režisérkou. Všetka česť. ()
Zase jedna dobrá severská lahôdka, tak veľmi sa vymykajúca z ponuky hollywoodskych produktov na súčasnom filmovom trhu. (Ešte že tu máme Európu) . Nečakajte žiadny sentiment Je to vážna dráma v prostredí ženskej basy a rodiny v manželstve pastorky . Naviac podopreté veľmi slušnými hereckými výkonmi. Drogy , basa, osobné problémy .. žien minulosť a nechcená budúcnosť to všetko spletene do tohto filmu. Škoda, ze príbeh Kate bol menej rozvinutý iba náznakoch, par minút naviac by to filmu na kvalite asi neubralo. A k tomu záveru ? Je to kruté, keď nejaké percento pochybností rozhodne o živote dieťaťa. Ešte že sú na svete matky, ktoré berú svoje deti ako dar, bez rozdielu nejakého percenta "čo sa stane ak...". ()
Nie že by príbeh nudil, ale čakal som niečo viac, niečo silnejšie. Nie práve najkvalitnejšie vyskreslenia charakterov, trochu divné postavy a slabšie posúvanie sa samotného deja. Čiastočne aj remeselné spracovanie pokrivkáva. Prekvapený som bol z toho, ako málo vieryhodne bola podaná hl. postava čoby farárka, tiež jeden z bacharov - to už skôr ja som časticový fyzik ako oni to, čo ztvárňovali. Zaujímavý bol ale náhĺad do fungovania väzníc, predpokladám s tou najnižšou ostrahou, v Dánsku. ()
O tom, jak je těžké odpouštět, i když to máte v popisu práce. ()
Komentář obsahuje spoilery: Opět typicky seversky smutné, depresivní, beznadějné a hodně silné. Co se týká Anny, tak jsem moc nepochopila její rozhodnutí. Byla přece farářka a přesto se rozhodla pro potrat, i když dítě, které čekala bylo doslova vymodlené a stále byla šance (více než 50%), že se narodí zdravé? Jasně, mohlo se narodit postižené, ale prostě bych se v její situaci určitě rozhodla jinak. Postava Kate mohla být více rozvinutá, to byla trochu škoda. Na konci mi jí ale bylo spíš líto, než abych na ní měla vztek, to co jí Anna řekla, bylo na jedné straně pochopitelné, na druhé straně totální profesní selhání. Vztah Kate a bachaře mohl být taky rozveden trochu více, působilo to tak, že vlastně o nic moc nešlo, i když na konci bylo jasné, že k ní něco cítil (podle jeho reakce, když jí našel). Konec byl strašně smutný a beznadějný, pro severské filmy typický. Je těžké odpouštět, i když to máte v popisu práce.. ()
Vtáhlo mě to, líbilo se mi to, jen ty smutné konce mě zarmoutily, což tomu ale na síle neubírá- naopak. ()
Dobré, smutné, dánské, jako vždy. Farářka, která nemá dost víry v to, že její osud spočívá v dobrých rukou. ()
Dlouho, předlouho jsem tenhle nenápadný snímek odkládal, a přitom se za ním skrývalo takové pěkně ponuré a psychologické drama. Depresívní podívaná. Jen jedno nechápu - ten strach z oné ´´zlé´´ vězeňkyně. Nebyl v podstatě důvod. To je jediné větší mínus. Ale jinak se do děje dalo hezky vžít, nastíněná atmosféra perfektní! Rozhodně film ne pro každého. Ale to nerozhoduje o kvalitě filmu. ()
75%. Solidní dánské mysteriozní drama dvou hrdinek v rozdílných pozicích. Pastorkyně a feťačka/vražedkyně se setkávájí ve vězení a spojuje je propojení s bohem. Druhou rovinou je vymodlené těhotenství pastorkyně, které není bez komplikací. Film ve stylu Dogma 95 je spíše o pastokyni s kterou prožíváme radosti a starosti. Druhá hrdinka zůstává obestřena tajemstvím a dozvídáme se o ní hodně málo. Škoda místy ztraceného tempa. ()
Práce s herci a syrovou atmosférou je výborná, deprese je všude kolem a téměř máme jednoduchý a působivý snímek. Ale nemůžu si pomoct, když řeknu, že toho bylo příliš, a snahou o co nejsyrovější, nejreálnější a nejdepresivnější účinek se snímek stává velice odtažitým. ()
Zatímco Zmiu píše, že ji posledních 10 minut odradilo od plného hodnocení, u mě je to přesně naopak, posledních 10 minut zbořilo všechna myslitelná klišé. Pro mě osobně to byl zatím nejlepší film ve stylu dogma 95, který jsem doposud viděl. ()
Reklama