Reklama

Reklama

Před pěti lety Superman odešel ze Země, aby ve vesmíru hledal ztracené pozůstatky planety Krypton. Během jeho nepřítomnosti byl z vězení propuštěn zločinec Lex Luthor, který se oženil se starou bohatou vdovou, aby po její smrti získal majetek astronomické hodnoty. Jeho životní žena Lois Lane získala Pulitzerovu cenu za článek Proč svět nepotřebuje Supermana. Lex nachází na své expedici do Arktidy Pevnost samoty a ukradne tam krystaly, aby je použil pro experiment, který způsobí výpadek proudu na východním pobřeží. Poruchy vyřadí i probíhající test nového raketoplánu. Jeho motory se zažehnou, ale nedojde k oddělení od nosného stroje, ve kterém pokus sledují i novináři, mezi nimiž je i Lois Zcela jistě by došlo ke katastrofě a ztráty na životech by šly do tisíců, ale Superman včas zasáhne a všechny zachrání. Svět je jeho návratem nadšen, on ale trpí tím, že jeho Lois má snoubence Richarda a k tomu pětiletého syna Jasona. (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (737)

Matty 

všechny recenze uživatele

Návrat ztraceného syna. Již povědomé grafické řešení úvodních titulků napovídá, jak Singer ke komiksové legendě přistoupil. S úctou. Jeho staronový Superman představuje bludiště odkazů, v němž se diváci neznalí dřívějších filmů a komiksů budou ztrácet, ale které fanoušky ocelového muže zas a znovu potěší objevením dosud nepoznaného zákoutí. Singer navazuje na to, co řekli jiní a doplňuje to, co říct opomenuli (jak se Clark naučil létat). Cituje hlášky, situace i celé scény (zřejmě i z nesupermanovských filmů, vzpomněl jsem si na Vesmírnou odyseu, Batmana nebo Osvícení). Jde o kompilát dříve použitých motivů a zároveň o reflexi proměn, které subžánr komiksových adaptací od svého zrodu prodělal. Časový rozptyl obsažených aluzí je neobyčejně ambiciózní. Art deco design interiérů a šaty padouchů odkazují k době dávno před prvním Donnerovým filmem, k době, kdy vznikl Superman v komiksové podobě. Jako autonomní, narativně celistvé dílo funguje nový Superman pouze s velkými výhradami. Zřeknutí se tradiční expozice a představování postav a jejich cílů za pochodu nás na druhou stranu nutí k aktivnějšímu zapojení, k častějšímu kladení otázek (nachází se Luthor v Supermanově jeskyni poprvé, nebo jde o reprízu scény z režisérského sestřihu dvojky?) a vytváření hypotéz. Postupné ujasňování si, kde v supermanovském universu se nacházíme, poskytuje jisté intelektuální uspokojení, ale na celý film nevystačí. Obdivovat můžeme styl, který je i při nepůvodnosti zápletky obdivuhodně čistý. Singer upustil od campy nadsázky (i když k ní má tendence: Luthor je stále přestárlý infantil, Lois stále omdlévá ve vypjatých okamžicích). Záběry jsou sice jako malované (a jejich záměrný nerealisms podtrhují obsedantně symetrické kompozice), ale malované tmavšími barvami než dříve. Vážnější stylizace svědčí zejména Luthorovi, který v požitkářském podání Kevina Spaceyho není jen politováníhodným nýmandem, ale vážnou teroristickou hrozbou (a ukázkou toho, jak to může dopadnout, pokud si na Boha bude hrát nesprávný muž). Jak jinak taky v post-9/11 Supermanovi, který využívá (spíše než aby kriticky reflektoval) oživený zájem o pravé americké hrdiny, jejichž esenci Kal-El zosobňuje. Singerův pokus o resuscitaci superhrdinského mýtu výběrem toho nejlepšího ze Supermana chce být, temnějšímu tónu navzdory, nikoli revizionistickou, ale vysvobozující a uklidňující zábavou. Mohu-li soudit podle sebe, bavit se budete tím více, čím vřelejší je váš vztah k muži, který ani za osmdesát let své existence nepochopil, že pelerína je dobrá leda k tomu, aby ho vcucnul a semlel motor nějakého letadla. Mě jeho boží bezelstnost stále baví. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, betelgeuse, Djkoma, Tommy987, petero, PALINO, krypton22, Indy ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Preslap v kariere Briana Singera. Kto by cakal ze superman sklame a Xmen 3 prekvapi. Stalo sa. Chyba tohto filmu je ze sa snazi zachtit atmosferu stareho filmu, ale problem je ze superman, takzvany super-superhrdina, do tejto doby prilis nesedi, takpovediac je zastaraly a popri vsetkych x-menoch a spidermanoch je nezaujimavy, a vo svojom obtiahnutom kostyme je - povedzme si to na rovinu, trosku smiesny. Dalsia vec. Pre kristove rany - kedy uz americania prestanu strielat spomalene gulky. To sa za 250 mil neda spravit nieco lepsie ? Napriklad takyyyy.......................X_MEN 3 je na tom v tomto omnoho lepsie. Dej tam bol sice plochy a stale lepsie ako ked v Supermanovi vas reziser stale na nieco ladi, ale ziadne emocie ani myslienky sa nedostavia. Ale uz staci. Uz nemam ani chut opisovat klady, aj ked tam urcite su. A KDE VYHRABAL TOHO BRANDONA ROUTHA? Pre mna jedno z najvacsich sklamani. 6/10 ()

Reklama

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Michael Dougherty, Dan Harris, Bryan Singer .. Předně, nemohu stále překousnout to, že Bryan Singer tak lehkovážně opustil své dvoudílně vypiplané dítě X-Men a vrhnul se předčasně na Supermana. Všichni totiž vědí, jak ta podělaná X-trojka dopadla.. Ale return na muže z oceli. Nebudu to protahovat a hned na úvod řeknu, že jsem byl mile překvapen a film se mi velmi líbil. Za všechno může bezchybný a inteligentní přístup mistra režie Singera. Nezastírá, že natočil zčásti naivní a zcela vážně působící heroický film o nezlomné ikoně dobra. Naopak, je si toho plně vědom a také toho několikrát vtipně využije. Mnohé jistě zarazí střídmost akčních pasáží zvláště při vzpomínce na mega rozpočet. Ty peníze jsou sice hodně vidět a díky nim má snímek vypiplanou vizuální stránku, přesto dobrých sto milionů by nejspíše šlo ušetřit. Celkem povedený je taktéž příběh, který Singer nepostavil na explozivních orgiích, ale na postavách a jejich milostných propojeních. Samy postavy jsou ztvárněny výborně, Singer to s herci umí, navíc obsazení je vcelku dobré a všichni odvání minimálně uspokojivý výkon. Samotná akce následně jen notně doplňuje a osvěžuje děj a doplňuje atmosféru. Ovšem i bez jejího nedostatku, hlavně v závěru, jsem neměl problém s délkou snímku, nuda se rozhodně nedostavila. Zkrátka, i přes největší slabinu, kterou je scénář a nevyužitý rozpočet (a určitá nedokončenost, způsobena tím, že je počítáno s dalším dílem - mimochodem velká vada mnoha filmů!) se jedná o pozoruhodnou comicsovou adaptaci s mnoha mistrnými momenty. Všechen dík tak padá na Bryana Singera - on pro ten film žil a dýchal a ta láska k látce je cítit v každém záběru. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Mňo. Zklamání by bylo příliš silné slovo. Spíš to nenaplnilo moje očekávání. Jemná, pokorná a přespříliš korektní oživení bez velkých výkyvů, akčních scén i rezolutních důvodů pro prošustrování tolika milionů (příště ať nechají Luthora běsnit na poušti - bude to levnější) mě sice nenudilo, ale zároveň ani na jednu jedinou sekundu nepřitáhlo. Paradoxně se směje Brett Ratner, protože i když mu intelektuální část publika spílá, v jeho osobní historii už díky X3 navždy zůstane víc peněz i čiré filmové zábavy. Superman je možná v rámci možností pěkný film - konzistentní, táhlý, místy příjemně nasládlý, i dobře zahraný. Jednorozměrnost Supermana samotného a idealismus okolo něj se však pouze zvýraznily a podkopaly Singerově sladkobolné romantice nohy. Pouze příjemný film s malátným dopadem, nic víc. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Potřebuje svět, potažmo filmový divák Supermana? Tak na tuhle otázku Bryan Singer odpovídá "ano" a snaží se přesvědčit všechny ostatní, že je to ta správná odpověď. Na celém filmu je hodně znát, že Singer miluje původní Donnerovu verzi, a proto z ní hojně čerpá. Ne že by ji vykráda to ne, ale vkusně si vybírá. Od nostalgicky laděných úvodních titulků až po závěrečný hrdinův úsměv do kamery, čímž se ještě více sbližuje kontinuita prvních dvou filmových zpracování muže z oceli s pokračováním. Singer pojal supermana přesně tak, jak si ho všichni pamatují. Dokonalý hrdina, který nemá takřka slabinu, ochránce lidstva a pravdomluvný skautík v modrém outfitu s rudými spoďáry přes něj. To je Superman. A i když se mu tentokrát znovu postaví Lex Luthor se svým plánem na ovládnutí světa, tak se nekoná žádná akční jízda, ale spíš příjemně plynoucí dobrodružná romance, při které se snaží mimozemský hrdina sbalit svoji lásku Lois, která se mezitím co byl 5 let v tahu zasnoubila a ještě porodila dítě. Samozřejmě to neznamená, že by divák sledoval pouze klišovité romantické scény a s nimi související dialogy, spíše se jedná o komplexní mix romantiky, humoru a dramatu, který je občas prokládán akčními sekvencemi z nichž největší je rozhodně záchrana letadla v první polovině filmu. Samotný snímek má dvě hlavní linie. Zatímco na jedné straně sledujeme ďábelský Luthorův plán, na té druhé zase Supermana sbližujícího se s Lois. Singer si nechává opravdu hodně času a obě linie sbližuje k sobě hodně pozvolna, aby je pořádně promotal až za polovinou filmu. Ovšem ani přes toto pozvolné tempo a rozdělenost děj nijak nenudí, spíše si zachovává stabilní rychlost, kterou v závěru lehce zvýší. Samotné finále spojené s kalužemi, kryptonitem a horninou sice nevypadá nijak zvlášť efektně, ale dokáže vyvolat spoustu emocí, které ovšem lehce zabíjí dosti nepovedená a nejslabší replika filmu (I am still Superman !!!). Největší problém Superman returns tkví v tom, že BS udělal pouze půlkrok a až trestuhodně si dovolil ústřední romantickou linii neuzavřít, pouze ji tak trochu přizavřel s tím, že určitě bude pokračování, kde se vše vyřeší. To je sice fajn, ale tím film ztrácí lehce půdu pod nohami a na 4* ho udržují už jen herci, které si ovšem Bryan umí vybrat. Brandon Routh je sice prakticky začátečník, ale svou podobou i herectvím působí jako Ch. Reeve a na roli Supermana se výborně hodí. Kate Bosworth zas dokázala Lois vdechnout chytrost, zranitelnost, krásu a sebevědomí, které je pro Lois Lane dost příznačné a vše zavrušují výborný James Marsden, svoji roli užívající si Kevin Spacey (Excelentní výkon) a samozřejmě Parker Posey v roli Lexovi partnerky Kitty, která leč lehce přehrává (opět odkaz na původní verzi), tak vytváří většinu vtipných scének. Jelikož se celým snímkem táhne jakýsi nostalgický nádech, tak tomu je uzpůsobená i hudba, jež je převzatá taktéž z původních filmů, je jen lehce upravena a k ní jsou přidány další hudební motivy. Dále, kamera je brilantní, ne všechny triky jsou dokonalé, ale přesto nepůsobý rušivě. Nový Superman nabízí vynikající zážitek a v konkurenci ostatních komiksových hrdinů, kteří věčně řeší svá dilemata, působý osvěžujícím dojmem. "ANO" i dnešní doba potřebuje Supermana a je jen dobře, že se ho chopil někdo jako Bryan Singer. () (méně) (více)

Galerie (144)

Zajímavosti (59)

  • Brandon Routh musel nosit modré kontaktní čočky aby byl co nejvíce podobný původnímu Supermanovi, kterého ztvárnil Christopher Reeve. Ve filmu je však někdy vidět, že je nemá nasazené a jeho postava Supermana má v některých scénách hnědou barvu očí, jako např. v čase 01:07:31. (kosma)
  • Ve snímku vzpomínaný článek „Proč svět nepotřebuje Supermana“ je datovaný 14. 2. 2006. (imro)
  • Ve filmu se objeví záběry, na kterých Superman zachraňuje auto, což je odkaz na obálku časopisu Action Comics č. 1 z roku 1938, kde se super hrdina objevil poprvé. (imro)

Související novinky

Hvězdy Smallville míří do Arrowverse

Hvězdy Smallville míří do Arrowverse

22.09.2019

Seriálový Smallville byl ve své době tak trochu napřed co se práce s komiksovými předlohami týče. Od té doby, co však stanice CW rozjela svůj vlastní komiksový vesmír Arrowverse, čítající seriály… (více)

Legendární hlas Batmana nasadí kápi

Legendární hlas Batmana nasadí kápi

06.08.2019

Kevin Conroy (Batman Beyond, Liga spravedlivých: Zánik), herec a dabér, který namluvil postavu Batmana ve většině jeho animovaných dobrodružstvích, konečně dostane příležitost zahrát si postavu v… (více)

Nicolas Cage namluví Supermana

Nicolas Cage namluví Supermana

15.03.2018

Určitě jste slyšeli o Supermanovi Tima Burtona, v němž si měl Muže z oceli zahrát Nicolas Cage. Film měl scénář od Kevina Smithe a v 90. letech se málem začal točit, nakonec z něj však sešlo a… (více)

David Fincher: Oheň nebo voda?

David Fincher: Oheň nebo voda?

18.02.2013

Tak co to bude, pane Finchere? Pokračování Mužů, kteří nenávidí ženy pro studio Sony, nebo dlouho připravovaná adaptace klasiky Julese Vernea „Dvacet tisíc mil pod mořem“ pro Disneye? Momentálně to… (více)

Reklama

Reklama