Režie:
Edgar G. UlmerKamera:
Benjamin H. KlineHudba:
Leo ErdodyHrají:
Tom Neal, Ann Savage, Claudia Drake, Edmund MacDonald, Tim Ryan, Esther Howard, Pat Gleason, Don Brodie, Harry Strang, Eddie HallObsahy(1)
Film nám představí jednoho z největších filmových loserů, jazzového pianistu, který své osudové smůle vší silou vydatně pomáhá. Sledujeme ho na cestě autostopem za svou milou napříč Státy. Ženu svého srdce již nikdy nespatří, zato se však během cesty naplno sešine na šikmou plochu a z ní až na samotné dno. Stane se zlodějem, podvodníkem a nakonec i vrahem. To vše za neuvěřitelných a bizarních okolností a hlavně zcela bezdůvodně, pouhým hnutím osudu. Svět, kterým projíždí, je temný, deštivý a v jukeboxu hrají vždycky tu špatnou písničku.
Ve filmu je hojně k vidění zadní projekce, typické svícení filmu noir a další dobové filmové koření.
(ČSFD)
Videa (1)
Recenze (48)
Takové stylové, docela pěkné temné béčko - s podobnou náladou, jaké mají obrazy E. Hoppera (ale pořád béčko, jen si vemte, co by s filmem udělal o pár let později třeba Melville) se skvělou megerou jako druhou hrdinkou filmu. Ústřední klavírista není jazzový muzikant, jak se leckde člověk může dozvědět, ale hudebník školený klasicky, vydělávající si v baru, kde zvládne bez problému i jazzovou improvizaci. Osobně si ale myslím, že ho jazz spíš pěkně štve (viz scéna s jukeboxem a poznámka o kvílejících saxofonech). ()
Esencia noir road-movie. Aj vďaka krátkej stopáži dopredu neustále sa valiaci príbeh o mužovi v nesprávnom čase na nesprávnom mieste, kde ho každá ubehnutá sekunda sťahuje hlbšie ku dnu. Tradične veľmi silná formálna stránka. Cynizmom prešpikované ostré dialógy a monológ hlavného hrdinu dajú zabudnúť aj na prkenné herecké výkony. A samotný záver, ak si odmylíme posledných desať sekúnd s "highway patrol" (ktorý sa v pôvodnej verzii nevyskytoval a bol do filmu dosadený až pod nátlakom MPAA, ktorá filmu v jeho pôvodnej verzii nechcela udeliť rating) je tou pravou otvorenou bodkou za filmom, v ktorom "Osud" svojim hrdinom nenadelil žiadnu dobrú kartu. ()
Nenápadný americký thriller z doby těsně poválečné, žádná herecká hvězda, hodně nízký rozpočet, natočeno za pár dní... prostě ve své době typický béčkový produkt. Nicméně přesto (nebo právě proto?) z toho po letech vypadne skvělý film-noir, který v poměrně krátké stopáži vydává z minimálních podmínek maximum. Atmosféra je zde neskutečně hutná a spolu se stylovou kamerou podporuje dobře vybudované napětí v příběhu, hudba nabízí víc než standardní noirový podmaz (a to romantickou písničku v podání vysněné ženy + působivou klavírní skladbu), hlavní herec (Tom Neal) to vše umocňoval maximálně podmanivými pohledy a svým hlubokým hlasem při vyprávění příběhu v opuštěném báru... a příběh dokonce nabízí i zajímavé morální otázky v kůži nedobrovolného zločince bez vlastní viny. Nebo přeci jenom s jistou vinou pro jistá nesprávná rozhodnutí? Paradoxně jeden z nejlepších amerických noirů, jaké jsem viděl, s výbornou tragikomickou pointou. Určitě pěkné 4* a to rozhodně nezaokruhluju kvůli překvapivé národnosti režiséra. ;o) 75% (Poprvé viděno v rámci zdejší Challenge Tour "Rok s největšími světovými režiséry" – léto 2018; podruhé v kině v rámci přehlídky noirového filmu – listopad 2019 [Kino Úsmev, Košice]) ()
Malý veľký film, ktorý v dejových zvratoch pôsobí až hororovo. Herecké výkony ostatní v komentároch hania, mne ale prišli v pohode. Ak teda zabudnete na bežné postavenie žien a mužov v kinematografii tej doby a pristúpite na hru tohto cynického road tripu. Ann Savage spočiatku roboticky nemilosrdná, no časom vedela byť napriek vždy prítomnej vypočítavosti zvodná. Tom Neal bol zase dobrý typ na svoju submisívnu rolu, čo mi uňho stačilo. Detour samozrejme funguje sám o sebe, servíruje svoju bezbrehú temnotu a pochybné pozadie postáv, ktoré dáva priestor divákovej predstavivosti. Má však zjavne aj zásluhu na vzniku všetkých tých Red Rock Westov, U-Turnov, či dokonca starších kúskov ako Road to Salina. ()
Bckovy noir Detour za smesnych $30K naprosto valcuje vetsinu vysokorozpoctovych Acek te doby, protoze cernobily oldschool look majir noiry tak jako tak a z pohledu dnesni doby v tom stejne neni videt rozdil, naopak Detour vyhrava svou kratkou hodinovou stopazi do ktere je efektivne napumpovana skvele odvypravena osudova story. Zacina a konci to fantasticky, jedine velke minus pro me nastava ve chvili, kdy se do pribehu zapoji ta silena zena. 8/10 ()
Galerie (34)
Zajímavosti (8)
- Film v roce 2018 zrestaurovaly Academy Film Archive a The Film Foundation ve spolupráci se Cinémathèque Royale de Belgique, The Museum of Modern Art a Cinémathèque Française. Prostředky na restaurování byly poskytnuty Nadací rodiny George Lucase. (Zdroj: MFF Karlovy Vary)
- Režisér Edgar G. Ulmer měl k dispozici tak nízký rozpočet, že auto, které ve filmu řídí Charles Haskell (Edmund MacDonald), patřilo ve skutečnosti jemu. (buzzwoody)
Reklama