Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (10)
Recenze (606)
Ridley Scott a další historický zářez tentokrát si vybral historickou ikonu Napoleóna a dle ukázek se čekal adept na film roku, to však dle aktuálního hodnocení 72% rozhodně nebude a i já jsem čekal určitě více, ale pořád jde o velkovou filmovou a žánrovou událost, jelikož enormních historických filmů moc nemáme ( když se už nějaký objeví, tak většinou bez bitev), takže za tohle Scottovi děkuji, jen zkrátka film hodně trpí zkrácenou verzí ( filmu by prospělo rozdělení na 2 filmy), protože i 4 a půl hodinová stopáž si myslím, že nedokáže úplně udržet pozornost. Joaquin Phoenix je samozřejmě výborný, podává skvělý herecký výkon a sekunduje i Vanessa Kirby, zbytek postav tu překvapivě nemá moc co hrát, mají tu mini role a nikdo další už nedokáže na tak malém prostoru zaujmout. Výpravně a řemeslně samozřejmě špička, to co film historicky předkládá se zdá být věrné ( tradice - korunování, svatba,test otcovství super!), bitvy jsou jen tři a mohly být delší ( což určitě budou v prodloužené verzi) a nejvíce mne zaujala bitva u Waterloo, kde potěšila strategie a taktiky. Samotný boj až tak strhující není, je to sice velkolepé, ale chybělo mi tu pořádné gore, špinavost i bezútěšná atmosféra, není to zkrátka taková rubačka jak s rytíři nebo vikingy. ( Alespoň zaujala jedna boží gore scéna s koněm hned v úvodu, to bylo over the top), zkrátka viděl jsem lepší, ale jsem rád i za tohle. Politika je tu řešena poměrně rychle, na žádný velký intriky tu bohužel nedojde a co zamrzí nejvíc, že tu úplně absentují emoce, ten film s divákem nic moc nedělá ( vztah Napoleona s Josephine je chladný) a chybí mi tu vyloženě nějaký wow zapamatovatelný moment. Sice jsem se bavil výborně, ten film si drží pozornost po celé 2 a půl hodiny ( možná mě to bavilo i více než Oppenheimer), a je to určitě lepší než Fincherův Killer a Scorceseho zabijáky jsem sice ještě neviděl, ale těm už vůbec nevěřím, že si stopáž obhájí. Uvidíme co, prodloužená verze a byť to není film roku, pořád jde o nadprůměrnou podívanou, která si velké plátno zaslouží. 75% ()
Ridley Scott má tyhle historické spektákly zkrátka v malíku a Napoleon dopadl přesně tak, jak jsem si ho před projekcí představoval - v tom dobrém i tom špatném. Začal bych tím horším. Bohužel i při té dvouapůlhodinové stopáži je snímek takovým rychloběhem Bonapartovým životem a kariérou, takže chvílemi zkrátka až moc skáče ze scény na scénu, přičemž vedlejší dějové linie a postavy se v něm tak trochu objevují a zas mizí a pojítka zůstávají nedořečena. To je problém, který doufám bude vyřešen ve slibované čtyřapůlhodinové verzi na Apple TV+. Skvělé jsou válečné scény, jak už jsme u Scotta zvyklí, a celkově ve filmu dokonale funguje dobová stylizace, která diváka opravdu vrhá do prostředí divoké Evropy na přelomu 18. a 19. století. Joaquin Phoenix přistupuje k legendární postavě světových dějin s velmi civilním pojetím a jeho Napoleon je poutavý každou minutou na plátně. A věřím, že to utáhne i v oné o dvě hodiny delší verzi. S výhradami spokojenost. ()
Jásné no, narvat celý život Napoleona do dvou a půl hodin je nadlidský úkol. Nejsem žádný historik, jeden seděl vedle mě v kině a skoro se držel za hlavu, asi čekal, že to bude dokument ala Discovery :) ale jsem spokojený, hlavně bitvy a taktika byly neskutečně epesní a návštěva kina stála za to. [MKUH] ()
Kvalita materiálu je nesporná, byť (zatím) spíše tušená. Nejpodivněji sestříhaný film za dlouhou dobu. Jedna věc je, že je to zkratkovité až hanba, že i laik cítí, že chybí celé dlouhé pasáže apod. Jiná věc je, že i ve scénách, které se do kinosestřihu dostaly, je mnohdy očividné, že i ty jsou významně kráceny; nenavazují záběry, dialogy, logika, posloupnost. Nepochybuji, že až to bude ve finální o poznání stopáží delší podobě, že to bude násobně lepší a koherentní zážitek, který sice nebude historicky věrný, ale bude v nejlepším slova smyslu "scottovsky velkolepý". Zatím jsou to však pouze působivé výjevy s prachbídnou charakterizací. Více trailer s celovečerní stopáží než film. ()
Joaquin Phoenix je u mňa jeden z top hercov, preto sledujem každý jeho film, obzvlášť historický. Nie som odborník na toto obdobie, ale na druhej strane nevadia mi tie úlety v hodnovernosti, pokiaľ film funguje. Ak nie, tak sa divák rýpe vo všetkom. Mnohým film nesadol, tak hľadajú chyby. R. Scott si však určite mohol zistiť viac detailov o jeho živote, pri takom rozpočte by to snáď nebol problém zaplatiť chlápka, čo sa vyzná a zapracovať do filmu čo najviac presných historických udalostí alebo detailov z jeho súkromného života. Film som si pomerne užil, akčné scény i atmosféra sa vydarili, v tom je už Ridley stará páka, čistokrvný profesionál. Priveľa scén zo súkromného života? Možno, ale nevadilo mi to a tá 4 hodinová verzia možno naozaj je komplexnejším filmom. Rád si ju neskôr pustím a som zvedavý o koľko budem spokojnejší. Zatiaľ to vidím na slabšie štyri hviezdy. 70%. ()
Galerie (43)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (31)
- Napriek úspešnej spolupráci v Gladiátor (2000) nebol Joaquin Phoenix úplne jedinou voľbou Ridleyho Scotta pre hlavnú úlohu, ale ako režisér uviedol, presvedčil ho jeho herecký výkon vo filme Joker (2019), po ktorom dospel k záveru, že Phoenix by mohol byť „úžasným prínosom“ pre film kreatívne a komerčne. (Arsenal83)
- Oxfordský historik Michael Broers poznamenal, že k rozvodu Napoleona (Joaquin Phoenix) a Josephine (Vanessa Kirby) došlo v roku 1809 a nie pred stretnutím Napoleona s cárom Alexandrom (Édouard Philipponnat) v roku 1807. Napoleon zároveň počas rozvodu Joséphine facku nikdy nedal. Joséphine je zobrazená ako povzbudzujúca k rozvodu kvôli svojej neschopnosti splodiť dieťa s Napoleonom, zatiaľ čo v skutočnosti sa tehotenstva bála a nechcela sa rozviesť. Historická Jozefína tiež zomrela deň pred Napoleonovým vyhnanstvom na Elbu, nie o rok neskôr počas Stodňového cisárstva. (Arsenal83)
- Prominentný životopisec Napoleona Andrew Roberts kritizoval historické aspekty filmu, najmä zobrazenie Napoleona ako proto-Hitlera, názor, ktorý nazval „únavným a absurdným“. Roberts poznamenal, že film ignoruje Napoleonove nevojenské úspechy, ako je Občiansky zákonník či založenie banky, pričom dospel k záveru, že „[Scott] správne ukazuje Napoleona ako obľúbeného medzi Francúzmi, ale neukazuje, prečo tomu tak bolo“. (Arsenal83)
Reklama