Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) před čtyřiceti lety získal Pulitzerovu cenu. A to bylo naposledy, kdy o něm svět slyšel. Když sportovně nadaný afroamerický chlapec Jamal Wallace (Rob Brown) vleze k Forresterovi do bytu a náhodou tam zapomene batoh plný vlastních spisů, začnou mít události spád, který oba protagonisty překvapí. Když překonají vzájemně své předsudky, nachází Jamal ve Forresterovi prvního příznivce své literární činnosti a svého pozdějšího patrona. Forrester má zase poprvé po dlouhých letech důvod, aby se vzdal své dobrovolně přijaté samoty. Jejich přátelství však projde zatěžkávací zkouškou poté, co je Jamal autokratickým profesorem Crawfordem (F. Murray Abraham) obviněn z plagiátorství. Oba muži stojí před závažným dilematem – Jamal se musí rozhodnout, zda bude následovat svůj sen, nebo zradí drahého přítele. Forrester je zase nucen volit mezi tím, zda zůstane ve své ulitě, nebo se odhodlá pohlédnout na svět novýma očima. (HBO GO)

(více)

Recenze (104)

Kaka 

všechny recenze uživatele

Až příliš líbivá a korektní odpolední káva, která nemá náročnějšímu divákovi zhola nic co nabídnout. Sean Connery nepředvádí žádnou divočinu a ultra chytrý černoch je na tom podobně. Abraham zde však ukazuje další svou zápornou exhibici a nutno podotknout, že mu to jde s grácií sobě vlastní. Dějově je celek nevyvážený, s tunou hluchých míst, zbytečných dialogů a těžko spořádatelných gest. Myšlenka tu však je a charisma Conneryho rovněž. Nejlepší bude na celém projektu s největší pravděpodobností závěr a to i přesto, že je jedná o typicky provařenou "to on!" verzi. Ta ovšem přijde ve chvíli, kdy to člověk tak nějak nečeká, neboť je zabrán do rychlého spádu děje. Bohužel než se tento lehce existencionálně se tvářící snímek rozjede, uplyne hodně času, který člověk tak říkajíc prokouká do blba. ()

purekritik 

všechny recenze uživatele

Filmy Van Santa maj dost pomalý tempo, který dává prostor pro utváření atmosféry a profilaci postav. Nejvíc mě však baví ty nenápadný drobnosti, často cynickýho, potažmo humornýho rázu, kterejma jsou protkaný jeho snímky. Jako tady např. když Sean Connery sleduje tři různý televize a ve všech běží někdy jinej, jindy stejnej program. Tenhle film se dobře konzumuje, avšak nevyhnul některým klišé a je až moc uhlazenej. 65% ()

Reklama

DJ Kritik 

všechny recenze uživatele

Silné momenty vo filme ako zrovnanie knihy v poličke, jazda na bicykli, stretnutie s kamarátom pred novou univerzitou a mnohé ďalšie dávajú tomuto snímku silný pocitový náboj. Ale kto čaká Willa Huntinga v inom šate ten, tu bude podobnosť hľadať zbytočne. Spája ich len nadanie mladíka, v tomto prípade ani nie tak obrazovo prezentované. ()

ariari 

všechny recenze uživatele

na to že mladý "jamal" tu hral svoju prvú rolu a nikdy dovtedy nebol hercom, fantasticky sekundoval Sean Connerymu. Výrazy tváre, ktoré povedali viac ako scenár a fakt, že pozeráme na film z roku 2000, keď ešte ani elektrika nebyua a kerá byua aj tá trásla, to bylo mimoriadne pekne nastrihané a atmosfericky dotiahnuté do filmovej balady bez vysokého rozpočtu. O 5 rokov si strihol film Couch Cartra ale tento bol prvý,. Jasne že mudrlant chrobák truhlík POMO napíše, že to tu už bolo, áno, bolo, ale tu to bolo prvý raz a ostatné filmy pajcovali look deja , výbornej soulovej muziky a atmosféry Bronxu . Dojem ostáva dlho potom, nevymaže sa vám z hlavy ani po rokoch. to je rozhodne viac, než u väčšiny iných filmov. ()

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Často se tomu filmu - a do jisté míry po právu - vyčítá, že je to 'druhý Will Hunting', případně jeho 'slabší verze'. Je pravda, že to do značné míry opakuje výchozí vypravěčský model.A že ty obměny v řadě ohledů nejsou tak plnokrevné.'Dobrý Will Hunting' je jeden z těch filmů, ze kterých si můžete na youtube pouštět scénu po scéně.A bude vás to bavit jak částečně, tak jako celek.'Osudové setkání' je v tomhle volnější.Má delší stopáž, není tak motivicky nasycené a "tvrdé".Ale některé věci se mi tu líbí víc.První je forma, konkrétně kamera.Ten film je moc pěkně natočenej.Líbí se mi ta barevná paleta, práce s ostrostí, s clonami, odrazy.V úvodních scénách, kde kluci hrají basketbal a z okna je sleduje 'Okeňák', to dokonce připomíná Scottova "Nepřítele státu".Obecně ten film stojí vizuálně někde 'za sedmdesátými léty' a zároveň jako kdyby předjímal postupy následujících dekád.Baví mě, jak je tu použita zelená barva.Nejen esteticky, ruzné odstíny a kombinace.Ale ta vazba na hlavního hrdinu, který zelenou representuje.Má to až trochu 'hulkovské' parametry.Protože Jamal není jen nadaný a jiný a tak trochu zmatený.Ale je taky pekně nasraný.V 'Hulkovi' od Anga Lee je postava Betty, která je presentována skrze modrou barvu.Betty Bruce Bannera uklidňuje.V 'Osudovém setkání' representují modrou Jamalův mentor Forrester a prítelkyně Claire. Hněv sice u Jamala není tím nejvýraznějším povahovým rysem, ale v klíčových momentech se dere na povrch.Claire Jamal uklidňuje a Forrester ho usměrňuje.Co se vypravení týče, jedna uživatelka na CSFD komentovala film s tím, že 'ty basketbalové scény tam byly navíc'. Jo, působí to na první pohled trochu nadbytečně a mechanicky.Jako samoúčelné přepínání z jednoho prostředí do druhého.A jako nadbytečná motivika vypreparované románové stavby.Ale basket tu má hned několikanásobné opodstatnění.Jednak je to realistický prvek sociálního dramatu.Američtí černoši svoje studium na prestižních školách často spojují - či přímo opodstatňují - representací v basketbalu.Za druhé tyhle scény ukazují Jamalovu tvrdohlavou, bojovnou povahu.A za třetí rozkrývají prostredí elitní školy, její vztahy a způsob vedení 'mocenské hry' ('Ty zařídíš vítězství tady.A já se postarám o ten zbytek.') Musím říct, že je mi trochu líto F.Murraye Abrahama.Jenže jemu prostě ty zavistiví géniove průměrnosti jdou hrozně dobře.Co se Conneryho týče.Možná tu byly tuny lepších, tvárnějších herců.Ale když v závěru začne jezdit na tom stařičkém kole a ukazovat rukou směr jízdy, tak je to jasný jako facka.Pro mne je ten chlap prostě hvězda.A vždycky se na jeho filmy budu rád dívat.Protože je to prostě Connery.A nikdo takovej tu nebyl, není a nebude.Jinak ten film ma skvělou muziku.Původně jsem si myslel, že tu je jedna skladba od Primal Scream.Ale je to Davisovo 'Bitches Brew'. Což v remasteru zní jako 'Vanishing Point', kde primal Scream z 'Bitches Brew' zjevně inspiračně vycházeli.No a moc se mi líbí ten závěr.Ten totiž ukazuje, že 'Osudové setkání" je navzdory nekterým schématům a 'hollywoodským' momentům dospělejší film než 'Dobrý Will Hunting'. U Willa se totiž nedovíte, pro co se rozhodl.Z hlediska profesní orientace u něj zustává ten všeobjímající potenciál.Co všechno by mohl.Jak říká jeho psycholog Sean:"You are bounded by nothing." A je to i jedna z peripetií.Will neví, co vlastně chce.Ale příběh to nevyřeší.Ukáže pouze jeho cestu za Skylar - což je vztah, který poměrně záhy muže skončit, ale film jeho mladistvou naději podrží.'Osudové setkání' je od samého začátku dramaturgicky užší - a proto není tak atraktivní.Will je sice zaměřený na matematiku, ale jeho schopnosti jsou zjevně širší.Naproti tomu Jamalovou doménou je především literatura - což ostře kontrastuje s jeho komunitou a prostředím dospívání.A jeho budoucnost má proto konkrétnější obrysy.A s tím souvisí motiv ztráty.Tím není myšlena pouze smrt Forrestera.Ale prostý fakt, že žádná životní výhra nemá charakter ohňostroje.Nejen že je vždy spojena s nějakou ztrátou nebo deziluzí.Ale zároveň slábne v čase.Jeden Jamal přišel, vyhrál, bude mít pravděpodobně mnoho úspěchů.A pak přijdou další Jamalové.Některým se bude dařit, jiným ne.V tom zaverečném záběru, kdy kluci hrají basket na plácku v Bronxu je něco hořkého, až bolestného.'Tak život chode.' () (méně) (více)

Galerie (50)

Zajímavosti (10)

  • Postava Williama Forrestera (Sean Connery) se stejně jako její představitel narodila ve Skotsku v roce 1930. (ArsenalEagle)
  • Počas natáčania sa zistilo, že Sean Connery nevie písať na stroji. V scénach, kde vidíte Forresterove ruky na klávesoch, sú to ruky dabléra. (m.a.t.o.)

Související novinky

Osudové setkání se dočká seriálové verze

Osudové setkání se dočká seriálové verze

25.11.2020

Ve snímku Guse Van Santa z roku 2000 se samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) seznámí s nadaným černošským basketbalistou Jamalem (Rob Brown) a vznikne mezi nimi nečekané pouto.… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno