Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Itálie roku 1600. Michelangelo Merisi – známý spíš jako Caravaggio – je geniální umělec, který se odmítá podřídit přísným pravidlům Tridentského koncilu, upravujícího zobrazování sakrálních námětů. Když se papež Pavel V. dozví, že Caravaggio používá pro své sakrální obrazy jako modely prostitutky, zloděje a tuláky, pověří tajného vatikánského agenta, aby provedl důkladné šetření. Agent má rozhodnout, zda bude malíři udělena milost, o kterou požádal, když byl odsouzen k trestu smrti za to, že zabil v souboji jednoho ze svých soků v lásce. „Stín“ začíná v utajení vyšetřovat malíře, který svým životem i uměním fascinuje, zneklidňuje, rozvrací... a má v rukou nad osudem génia absolutní moc. Michele Placido – scenárista, režisér i herec tohoto filmu – přichází po padesáti letech kariéry a čtyřech letech práce na tomto projektu se svým čtrnáctým režijním filmem. Film zobrazuje složitý a dobrodružný život Michelangela Merisiho alias Caravaggia a odhaluje jeho složité vnitřní rozpory a hluboká temná muka. Vzpurný a nepokojný, zbožný a pobuřující, nezávislý a společenské hranice překračující Caravaggio, jak ho Placido zobrazuje, je prokletý umělec s absolutním talentem, ale především rocková hvězda v době, kdy ještě žádné nebyly, rebel bez příčiny, který musí čelit znepokojivým důsledkům svého bezohledného života – se všemi svými ženami a vnitřními démony –, v němž vedle sebe stojí genialita a nezkrotnost. Placido nám tak Caravaggia představuje jako nadčasovou postavu, naprosto fascinující a univerzální ikonu. (Film Europe)

(více)

Recenze (27)

Othello 

všechny recenze uživatele

Už nekonečný výčet produkčních společností, partnerů a sponzorů v úvodu napovídal, že s touhle zapomenutou adaptací druhého Assassin's Creeda (ve které papežský zmocněnec zpomaleně kráčí obrazárnou a do toho hraje něco jak od Massive Attack) bylo hodně práce, než ji nakonec přešili na Caravaggiův životopis. Výsledek částěčně upomíná deklamativní dokudramata a jindy zas ambiciozní historické horory ze 70. let, ve kterých vidíte, jak schopnosti jedné části filmařského týmu (obvykle maskérů) vyvažují naprosto neadekvátní výsledky práce týmu jiného (obvykle herců). Tady sice vypadá dost věrohodně, kdež někdo praští někoho kládou přes ksicht, ale když se má vyjádřit vzpomínka hraběnky Colonnské na inpulzivního malíře, tak se to holt musí udělat skrze scénu, ve které se sedmdesátiletá (příšerně předabovaná btw) Isabelle Huppert orgasmicky kroutí v posteli, přejíždí si rukama po těle a vrací se jí flashbacky, jak byla prcána před krbem. Jo, je to docela zábava, nebudu lhát, ale jinak, ačkoli jsem ten film neviděl, tak takhle přesně si myslím, že vypadá Jakubiskova Bathory. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Nemyslela jsem si, že mě budete vyslýchat.“ - „To je moje práce.“ - „Je snad hřích postarat se o duši, která žádá o pomoc?“ Ano, pokud rozsudek vynáší poněkud zaujatá instituce…Mé první filmové setkání s režisérem Placidem. Zároveň to byl také můj první filmový kontakt s osobností Caravaggia. A nutno konstatovat, že výsledek není žádná sláva. Už úvodní scéna, u které jsem nechápal, jak to mohl hlavní hrdina přežít, ve mně zasela semínko pochyb. A předznamenala vlastně celý film. Caravaggiův stín boduje co do vizuálního ztvárnění, jež se mi dost líbilo. Ale co do děje je prázdný až nudný. Film má pár silnějších scén (např. ty Giordanem Brunem či Annou Bianchini), avšak jinak mě nechal docela chladným. Pocítil jsem sice odpor k nepřátelům Caravaggia, ovšem zároveň minimální sympatie k němu samotnému. Takže vývoj a samotný závěr mnou provanul bez silnějšího emocionálního zapojení. Tenhle životopisný film u mě končí v průměru. „Přikázali mi učinit pokání, ale já nevím, z čeho se kát. Nechci se kát. Nad vším vítězí láska.“ ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Michele "Catani" Placido spoločne s ďalšími dvoma scenáristami ponúkajú Carravagiov život v štýle Občana Kanea, cez retrospektívne rozprávanie viacerých postáv. Rovnako ani tu sa nedozvieme o umelcovi úplne všetko, čo je ale zmyslom dramaturgickej schémy histórie jedného prípadu. Filmu táto schéma prospieva, avšak pôsobí aj mierne zmätočne, určite sa dalo príbeh viac držať pokope, napríklad prvotnou otázkou, ako prebehol súboj, za ktorý bol Merisi súdený. Niektoré scény pripomínajú majstrove obrazy a sú dokonale nakomponované, rovnako poteší aj výprava a atmosféra, avšak stále tu chýba niečo navyše, vďaka čomu by sme Caravagiov sen mohli označiť za európsky historický veľkofilm, akým bol napríklad Parfém. No a pozor, ide o povinnú jazdu pre všetkých milovníkov tenisu. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Skutočne len taký tieň Caravaggia a že ich vo filme bolo hodne v tej temnej atmosfére vo svetle sviečok, to bolo tieňov jedna báseň. Ale od "iného Michelangela" keďže Caravaggiovo pravé meno bolo Michelangelo Merisi da Caravaggio, som čakal čosi epickejšie. Rodený Milánčan, ktorý sa kvôli ludre a jej pasákovi, ktorého v dueli vykastroval a zabil, sťahoval útekom do Neapola, no už len to je tak epické, že film mohol znázorniť túto problematiku a jeho život oveľa silnejšie. Pretože v novej dobe sa zvyčajne sťahuje z Neapola do Milána, nie naopak, viď hlavne futbalisti. Caravaggio bol génius i šialenec a tých kriminálnych výčinov mal habadej a zároveň jeho smrť je dosť pod rúškom tajomstva. Vražda, otrava, syfilis alebo naozaj horúčka z malárie? Životopisný film mohol naozaj ukázať viac, než ukázal. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Výpravně a vizuálně skvostné, obsahově plytké, fádní, načančané prázdno, představitel Caravaggia mi herecky seděl na minutku až v závěrečném rozhovoru se Stínem, jinak z něj udělali všechno možné, jen ne to, co o si o Caravaggiovi myslím já, a mám to od lidí, kteří jej pečlivě studovali. Stín mě taky nepřesvědčil, takže slabá režie. Povrchní. Přes veškerou syrovost, špínu a násilí, působí vyobrazení Caravaggia i jeho pronásledovatele/lů uhlazeně, absence divokosti/ zápalu/ ryzí nenávisti zavání amatérskou neschopností. Malíř, který byl v reále démonický asociál, pouliční rváč, ochlasta, nekonvenční sexuální požitkář a neohrožený autor geniálních portrétů padlých či mrtvých, s fenomenalním pozorovacím a uměleckým talentem, je tady vyobrazen jako ukňouraný sebelítostný trouba s imrvere ztrápeným pohledem francouzského buldočka, který loudí vanilkový rohlíček. Veskrze křehký a laskavý tvor, bez jiskry a schopnosti diváka nahnat před jeho obrazy do muzea nebo ke knihovně. Nic moc! Natočit takto technicky nádhernou věc a podělat ji sterilním vyobrazením postav, tož tak to už chce kus packala. Tři hvězdy za caravaggiovský vizuál, za nádhernou kameru, výpravu a scénografii. Hodnotit pouze zbytek, nadělím jeden pohlavek. Za nápad natočit něco o jednom z mých nejoblíbenějších mistrovských, dekadentních malířů- prý tenistů, vůbec. V KHM ve Vídni visí ve stále expozici nejedna jeho absolutní šleha, v Uffizi další- brutálně krásná Medusa- je třeba tohle vidět, aspoň jednou za život. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Caravaggiův život byl natolik divoký a šílený, že se nabízí otázka, zda lze vůbec natočit film či napsat knihu, aby působily aspoň trochu uspořádaně, chronologicky a dávaly smysl. Osobně si myslím, že to nejde. Byl to geniální malíř, avšak současně velký rváč, prostopášník a rozervanec, jenž nikde dlouho nevydržel, protože si rychle dokázal zadělat na průšvih. Cattani si zvolil svůj styl a sám si ve filmu i zahrál. Postava Stínu mi celou dobu dost lezla na nervy, ale v tomto pojetí byla důležitá. Některé scény podkreslené výbornou hudbou byly vážně silné a podařené, ale měl jsem pocit, že se na film dívám skoro čtyři hodiny. ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Caravaggio je rozhodne pozoruhodná a zaujímavá postava dejín umenia. Muž, ktorý sa vzoprel cirkevnému diktátu, a išiel si autonómne svoju ideu a štýl. Trochu škoda, že tento film začína až v Caravaggiovej dospelosti. Mohlo tu byť aspoň načrtnuté jeho detstvo a dospievanie - tento kontext by možno ozrejmil aj jeho mentalitu a poňatie života. Každopádne, film bol spracovaný veľmi kvalitne - od výbornej výpravy (tie scenérie a kostýmy stáli naozaj za to), cez pôsobivú kameru, až po scenár, ktorý reflektoval nielen povrchné dejiny umenia, ale aj kompletné pozadie rebela so štetcom v ruke menom Michelangelo Merisi. Aká škoda, že sa dožil len 38 rokov a umrel v prístave Porto Ercole ako taký prašivý pes :( ()

moviebuff42 

všechny recenze uživatele

Neuveřitelný. Takhle se mají dělat historické filmy. Ta kamera, ty obrazy.. Film , který se mnou dlouhou dobu zůstane v mysli. Strukturou je to vlastně Mannův Nelítostný souboj, kdy Stín (Louis Garrel) vyšetřuje hříchy a co jiného páchá Michelangelo Merisi alá Caravaggio. Jestli skonal Caravaggio tak jak je naznačeno ve filmu je možné, nebo je to jak píšou historici jen otrava. Otázka je jestli vyhrála tento boj Římsko-katolickí církev či ne? Ne. Caravaggio je dodnes nesmrtelný a ovlivňuje svými obrazy tisíce lidí , což je neěco co si tehdy církev nepřála. Jeho obrazy dodnes visí v kostelech. I když tomu tehdy nechtěli věřit tak jeho víra, je také víra, nezaslepená. Caravaggio miloval co dělal, a miloval lidi. Je důležité bojovat proti systému, proti jakémukoliv odporu, Vystoupit z davu, být svůj, mít odvahu říct 'ne'.   Amor vincit Omnia ()

Majkak 

všechny recenze uživatele

Opulentní vizuál výborně vyjadřující atmosféru Caravaggiových obrazů. Intenzívní život plný intenzívních vášní, přičemž jen tak jakoby bokem vystřihl malíř fascinující obrazy.  Caravaggio vskutku nežil ctnostným životem, na druhé straně, jeho schopnost vidět v tvářích chudých a prostitutek postavy svatých byla nekompromisní. Moc dobře věděl, co je psáno v Písmu a ve svých obrazech to vyjádřil. Místy lehce nepřehledné vyprávění, každopádně fajn vhled do této osobnosti. ()

Aleister 

všechny recenze uživatele

Italsky emočně přepálený, patetický, staromilsky dialogový i syrově přímočarý, brutální a vášnivý portrét historické postavy i její doby možná v něčem trochu připomíná temný historický román Kámen a bolest Karla Schulze. Věčný konflikt mezi jedincem a ideologií zarámovaný do kriminálního vyšetřování/náboženského filmu se klaní zbožštělému vyvrhelovi a průkopníkovi, který sebedestruktivně naráží na mantinely totalitní moci sedmnáctého století oblečené v kněžském rouše. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Temný, syrový, tělesný obraz člověka s jeho démony zasazený do doby plné podezírání a sledování.(max.70%) ()

arinečka 

všechny recenze uživatele

Začátek jsem kvuli unave a gintoniku trochu prospala Škoda Jo,tak trochu patos. Dialogy pronášené jak film o Šebestiánovi u Trošky. Patrně jsem byla trochu rozmrzelá. Krásný Stín. Opravdu. Bože, kdo to je? A obraz filmu vypadal,jak kdyby tohle točil zmrtvýchvstalý Caravaggio. Jsem natvrdlá nebo tam režisérovi trochu prosvítalo srovnání Michela a Ježíše?  A Jidáš byl markýzin synek. Režisér hraje kardinála.  Taky tam hrála Isabelle Huppert To je taky plus See it or not Who cares ()

shade000 

všechny recenze uživatele

Caravaggiove obrazy sú známe po celom svete a úprimne celkom som sa hanbil, ako som vedel o tomto geniálnom umelcovi málo. Klobúk dole pred Talianmi, že si takto vedia pripomenúť jedného zo svojich najlepších aj keď možno jemne kontroverzných umelcov. Klobúk dole, ďakujem za úžasnú dávku histórie a nestarnúcu Isabelle Huppert... ()

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

Bohužel zklamání - ze všech filmů o malířích (či obrazech) se mi tento líbil asi nejméně. Je v něm víc m*dání než obrazů a celkově je to takové prázdné a podlézá to špatnému vkusu. ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

"Chobotničiar" Placido sa rozhodol uctiť si pamiatku jedného z najvýznamnejších talianskych barokových maliarov a natočil vcelku pútavo a výživne tie najdôležitejšie okamihy jeho životnej púte. Téma ma až natoľko neoslovila, nakoľko nie som veľký fanúšik výtvarného umenia, ale minimálne bolo zaujímavé sledovať životné pohnútky, myšlienky, ale aj pády umelca. Placido zrejme nemal dostatočný budget najať Javiera Bardema, tak najal jeho talianskeho dvojníka. Z dobového pohľadu veľmi pekný film, ktorý ale z obsahového hľadiska nezaujme každého. 65 % ()

david141474 

všechny recenze uživatele

Když si Čichna vyjde do kina, tak to nemůže dopadnout dobře. A záhadně to dopadlo dobře. Sice někteří během promítání spali, ale na to jsem si zvykl. Borec vedle mě nechrápal, takže jsem byl spokojenej. Já myslím, že jsem tam byl jedinej, koho ten film opravdu zajímal. Ale to je život. Ale zpět k filmu, k mému překvapení, to nebylo špatný a já si to užil. Italové ty filmy docela umí. Sice se mi na začátku ty postavy trochu pletly, ale pak jsem už věděl kerá je kerá. Délka filmu mi byla šumák, hlavně že jsem se mohl ulít ze školy. Film vlastně pojednává o bisexuálovi, kterej je ještě nekrofil, který vlastně maluje obrazy, které si církev nakonec odkoupí. Taky bylo zajímavý sledovat vyšetřování onoho Caravaggia. Sex a orgie nesměly v tomhle filmu chybět. No a finální scéna je skvělá, protože se to sice dalo čekat, ale i tak je to kvalitka. Já mohu jen doporučit. 8/10 Film se nezdá, ale je kvalitní! (Art - 21.12.2023) ()

Související novinky

XI. ročník MittelCinemaFest

XI. ročník MittelCinemaFest

01.12.2023

V Praze se opět zvedá opona MittelCinemaFestu, středoevropského festivalu současné italské kinematografie, který se v České republice koná již pojedenácté a jehož projekce probíhají od 30. listopadu… (více)

Reklama

Reklama